Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FORRETNINGSJUSS – HVA MÅ DERE VITE?
Advertisements

Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.
Ny markedsføringslov - Muligheter og begrensninger
JUS5880 Finansmarkedsrett Forelesninger i valgfag (H 2014) Trude Myklebust Stipendiat, tilknyttet Finansmarkedsprosjektet (IFP)
Forelesning i forretningsjuss av advokat Christian Bendiksen.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Samliv og familie i Norge Det er mange typer familier i Norge Introduksjonsprogrammet
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
1 Konkurransebegrensende samarbeid advokat Jonn Ola Sørensen 6. november 2015.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Gamification Innleveringsfrist 31. august.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Monopol og markedsmakt
1900: Spådom om år 2000.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Tingsrett
Hundetrening skole Levert av:
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Samhandlingsreformen
En kontrakt som koster dyrt
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2. Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2.
Ressursfokus vs mangelfokus
Evaluering av [prosjektnavn]
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Effektiv rente ved kjøp på avbetaling
Feil versjon?. Feil versjon? Livvaktsgud Automatgud.
Segmentering og posisjonering
Flere lesere, flere muligheter
Markedsføringens rammebetingelser
Bevis i matematikk- undervisningen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Velkommen til Academic Day!
Brukermanual for Livportalen
Behov og emosjoner.
Effektiv rente ved kjøp på avbetaling
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Proporsjonale størrelser
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Tittel for bedriftsmøte
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Personvern og personopplysningsvern: fire teoretiske tilnærminger
Rekruttere elever til å lage innhold
WORKSHOP!.
En bibelsk forståelse av ekteskapet
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Mellom barken og veden vol. 2 - Rådgivers rolle
Høyesteretts dom mellom BBE og Kjellberg, avsagt 9. desember 2011
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Gjennomgang av kursoppgave i selskapsrett 3. juni 2019
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Anbudsprosessen - Klage
Utskrift av presentasjonen:

Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende

Generalklausulen - §1 ● Gir uttrykk for hva loven forbyr ● Reklamen skal ikke: ● - stride mot god forretningsskikk ● - vær urimelig ● - stride mot god markedsføringskikk.

Kjønnsdiskriminerende reklame -Reklame skal ikke: ● Være i strid med likeverdet mellom kjønnene ● Utnytte det ene kjønns kropp ● Være støtende eller nedsettende for kvinne elle mann

Er reklamen i strid mot loven? ● Er reklamen særlig påtrengende?

Villende forretningsmetode - §2 ● Markedsføringen må ikke være uriktig og villedende. ● Påstander må dokumenteres. ● Ulike typer markedsføring som kan rammes av §2: ● - usann reklame ● - finurlige metoder ● - ulovlig bruk av gratisbegrepet ● - ulovlig bruk av begrepet utsalg ● - ulovlige sammenligninger.

Negativt salg - §2a ● Ingen kan bindes ved passivitet.

Uoppfordret reklame - §2b ● Forbudt å sende reklame dersom kunden ikke har samtykket.

Uadressert reklame - §2c ● Næringsdrivende har ikke lov til å levere ut eller gi en distributør oppdrag om å sende uadressert reklame hvis forbrukeren har reservert seg mot det.

Utilstrekkelig veiledning - §3 ● Markedsføringen kan være ulovlig hvis den: ● - ikke gir forsvarlig og tilstrekkelig veiledning ● - trekker inn uvedkommende forhold ● - utnytter forbrukerens mangelfulle erfaringer eller kunnskaper.

Prismerking - §3a ● Selgeren skal informere om prisen slik at det er lett for kunden å se det.

Tilgift - §4 ● Kjøpern får noe i tillegg til en den egentlige varen eller tjenesten uten at det er en naturlig sammenheng mellom ytelsen.

Utlodninger - §5 ● Forbyr utlodninger og konkurranser det tilfeldigheten avgjør hvem som vinner.