Hvordan ivareta studentveilederen i vanskelige saker? Inger Helene Vevatne Foredrag
«Vi er født med en kapasitet til å oppleve hva andre opplever og ta del i dere opplevelse. På grunn av måten vi blir grepet av deres nervesystem. Det store spørsmålet er ikke hvordan dette skjer. Vi begynner å forstå mer av det… Et viktig spørsmål er hvordan vi stopper det fra å skje slik at vi ikke er fanger av noen andres nervesystem hele tiden». Daniel N. Stern, 2012
Speilnevroner
Empati Gå i deres sko Jeg forstår hvordan du føler det
Summeoppgave Hvordan ivaretar dere dere selv og hvordan blir dere ivaretatt i forhold til egne reaksjoner på vanskelige saker på deres arbeidsplass?
Relasjonelt stress
Hvordan stopper vi det fra å skje?
Følelser
Grenser og selvfølelse
Hvorfor aktiveres vanskelige følelser i noen situasjoner og ikke i andre?
Flyalarm Fare for angrep – søk dekning. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Korte støt i cirka ett minutt. Faren over ____________________ Ett langt støt i omlag et halvt minutt.
Brannøvelser og rutiner
Å overdrive andres sårbarhet
Håndtere båndene som binder
Tenke klart
Holde seg rolig
Eksempler Studenter som er deprimerte og som «suger energien» ut av deg. Samme hva du kommer med av råd så hjelper det ikke. Studenter som ikke har gode nok karakterer, men som selv mener at de er flinke nok. Opplevelser hvor de har blitt aggressive. Studenter med adferdsproblemer som ikke ser det selv. Møte med mennesker i sorg. Studenter i ubalanse som du mener har en diagnose, men som vil gå til studieveileder og ikke psykolog.
Løsninger Rom for refleksjon Veiledning Tydelighet Søke støtte hos andre Bli kjent med deg selv En utforskende holdning
Studieveileder, ikke studieorakel
Takk for meg!