Hvordan ivareta studentveilederen i vanskelige saker? Inger Helene Vevatne Foredrag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
- roller og forventinger
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Veiledning av studenter
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Avdeling for sosionomutdanning
Den vanskelige samtalen
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Samhandling leder/verneombud
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
HelART i Ulåsen barnehage
Tema: Kommunikasjon i team
Å snakke med seg selv, fali det?
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Daniel Stern`s Teori.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Utbrent eller bare litt svidd i kantene
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Sinnemestring Ut av tåka 2018
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Sjenanse Norzin W. Gyarong Oslo
Venner & valg Velkommen.
Forebygge trakassering i PHA
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan ivareta studentveilederen i vanskelige saker? Inger Helene Vevatne Foredrag

«Vi er født med en kapasitet til å oppleve hva andre opplever og ta del i dere opplevelse. På grunn av måten vi blir grepet av deres nervesystem. Det store spørsmålet er ikke hvordan dette skjer. Vi begynner å forstå mer av det… Et viktig spørsmål er hvordan vi stopper det fra å skje slik at vi ikke er fanger av noen andres nervesystem hele tiden». Daniel N. Stern, 2012

Speilnevroner

Empati Gå i deres sko Jeg forstår hvordan du føler det

Summeoppgave Hvordan ivaretar dere dere selv og hvordan blir dere ivaretatt i forhold til egne reaksjoner på vanskelige saker på deres arbeidsplass?

Relasjonelt stress

Hvordan stopper vi det fra å skje?

Følelser

Grenser og selvfølelse

Hvorfor aktiveres vanskelige følelser i noen situasjoner og ikke i andre?

Flyalarm Fare for angrep – søk dekning. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Korte støt i cirka ett minutt. Faren over ____________________ Ett langt støt i omlag et halvt minutt.

Brannøvelser og rutiner

Å overdrive andres sårbarhet

Håndtere båndene som binder

Tenke klart

Holde seg rolig

Eksempler Studenter som er deprimerte og som «suger energien» ut av deg. Samme hva du kommer med av råd så hjelper det ikke. Studenter som ikke har gode nok karakterer, men som selv mener at de er flinke nok. Opplevelser hvor de har blitt aggressive. Studenter med adferdsproblemer som ikke ser det selv. Møte med mennesker i sorg. Studenter i ubalanse som du mener har en diagnose, men som vil gå til studieveileder og ikke psykolog.

Løsninger Rom for refleksjon Veiledning Tydelighet Søke støtte hos andre Bli kjent med deg selv En utforskende holdning

Studieveileder, ikke studieorakel

Takk for meg!