Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Teknologi i klasserommet
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.

Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Seksjon for fengselspsykiatri
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Barn som pårørende –lovendring
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Demensomsorgens ABC.
Gruppe for seponering av B-preparater
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Lokal arbeidstidsavtale
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
Hovedoppgaveforberedende seminar
Karriereveiledning for elever på 3.påbygg Et samarbeidsprosjekt mellom Bjertnes videregående skole og Veiledningssenteret Romerike Guri Mæhlum, Toril Storholt.
Samarbeid med familien
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Perspektiver på bruk av kompetanse i ACT-arbeid Amund Aakerholt, Korus -Øst 1AAa, Korus Øst / Trondheim
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Stiftelsen Verdighetsenteret – omsorg for gamle Stiftet av Fagforbundet, Norges Røde Kors, Helle Bennets Allmennyttige fonn og GC Rieber fondene Registrert.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
BRUKERERFARING SOM KOMPETANSE! ERFARINGER FRA KRONSTAD DPS Erfaringskonsulent Solveig Bartun Rob.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
HVEM ER VI? Buskerud musikkråd Buskerud musikkråd (BMR) er paraplyorganisasjon og fellesorgan for all organisert og uorganisert musikkvirksomhet i Buskerud.
Utvalgte resultater for SVGS
Medikamentfrie forløp
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Forum for rus og psykisk helse i Buskerud Sundvollen 24. oktober 2016
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG SØVNKURS
Utvalgte resultater for SVGS
Psykoedukativ flerfamiliegruppe
KOLS-HEIM Et samarbeidsprosjekt mellom Lungeavdelingen v/ St
Hvordan bruke presentasjonene
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
Housing First Trondheim: Brukerstyring over styr?
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
SAMLING FOR KOORDINATORER
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere deltager i IMR programmet

Et samarbeidsprosjekt mellom spesialisthelsetjenesten og kommuner i Nedre Buskerud Kort om IMR Kort om samarbeidet i Nedre Buskerud Om erfaringer og resultater så langt Og tilslutt om Tones erfaringer som deltager i gruppe på Romerike,

Hva er IMR? IMR- Illness Management Recovery På norsk: Individuell Mestring og Recovery Et gruppebasert tilbud til pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Utviklet i USA, mye i bruk i Sverige, i Norge bl.a. i Bergen, på Jæren, Ahus/Romerike. Basert på 11 moduler og en felles skriftlig manual

Målsetting Å styrke deltagerens evne og mulighet til:  Å håndtere egen sykdom  Å utvikle egne mål for mestring og tilfriskning  Kunne ta informerte beslutninger om egen behandling.

Hva er IMR? 2 Gruppen møtes 1 gang i uka – 1 time – i cirka 1 år. (40 ganger) Har 4 -8 deltagere. Ledes av 2 IMR terapeuter De 11 modulene gjennomgås med tilhørende litteratur og hjemmeoppgaver Modulene inneholder ikke noe revolusjonerende nytt (jmf Et Selvstendig Liv). De tar bl.a. opp fakta om psykiske lidelser, om stress/sårbarhets- modellen, hvordan redusere tilbakefall, om bruk av medisiner, hvordan bygge sosial støtte, om bruk av rusmidler, mestrings- og ikke minst tilfriskningsstrategier

Hvorfor da IMR? En struktur og en ramme som har samlet mange av de elementene som virker i en recovery – tilfriskningsprosess Et gjennomgående fokus på deltagernes egne mål for tilfriskning. Hva ønsker du – og hva kan du gjøre for å nå dette målet ? Hjelp fra de andre deltagerne og fra terapeutene til å finne fram til og utvikle personlige mål, og rollespill og hjemmeoppgaver knyttet til disse

Modul 1 – et viktig gjennomgående tema Definere tilfriskning og lære hva som hjelper personer i tilfriskningsprosessen Utforske områder i livet som du gjerne vil forbedre Identifisere personlige tilfriskningsmål (konkret og målbart) Dele opp målet i delmål - og delmålene i oppnåelige små steg Ta det første steget på vei mot målet Følge opp målet/ problemløsning

Hvordan starte IMR? Et samarbeidsprosjekt mellom spesialisthelsetjeneste og kommuner. Arbeidsted/ledere må prioritere at interesserte ansatte får tid til opplæring og veiledning. -4 dagers opplæring + lesing av manual og telefonveiledning i gruppe 30 min time pr. uke i ca. et år. -Det må være et ønske om å gi deltagere, brukere, beboere, pasienter et slikt tilbud (OBS: en tendens til å tro at de fleste er for dårlig til å gjennomføre en IMR-gruppe. Det er feil !!)

Hva får tjenestene igjen? Det viktigste : et godt tilbud til brukere/pasienter Men en betydelig tilleggsgevinst er: Kompetanse heving; opplæring i en evidensbasert behandlingsmetode med vekt på recovery og brukerstyring En arena for samhandling mellom tjenestenivåer

Helt konkret Seminar med info om IMR på Bergføtt Behandlingssenter i januar Undervisning på BBS fire dager høsten 2015, 25 deltagere. -Richard Färdig, psykolog. Stått for opplæring og veiledning både i Sverige og Norge. -Kristin Heiervang, psykolog Ahus/Romeriksprosjektet Telefonveiledning 30 min. ukentlig i cirka 8 mnd Oppfølgingsseminar i april 2016

Hvor er vi i dag 10 grupper er i gang pluss noen få individuelle, ca. 50 deltagere totalt. Fire av gruppene drives i samarbeid mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten. Tre av de lokale IMR terapeutene har nå rollen som internveiledere

Veien videre IMR koordinator for vårt område Oppfølgingsseminar for terapeutene to ganger i året Mulig ny runde med utdanning våren 2017 Konferanse i Trondheim, januar Planer om å etablere et norsk/nordisk nettverk for IMR

Erfaringer Enkelt og konkret. Det er forutsigbart, deltagerne føler med på «oppskriften» for timen. Mye papirer og utfyllingsskjema. Bærer litt preg av at det er amerikansk. Men det funker!

Effekt Flere undersøkelser viser at IMR gir brukerne: Mer kunnskap Reduksjon av tilbakefall/innleggelser Bedret mestring av symptomer Mer konsekvent bruk av medisiner Nedgang i suicidale tanker Økt håp

Kontakt oss gjerne! Bergfløtt Behandlingssenter Tlf: PoliklinikkenTlf: Haugesgate 24, Drammen (Postadresse: Bergflødtveien 69, 3404 Lier) Hilde A. Andreassen