ALU1, Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Advertisements

EPISK DIKTNING inkl novelle
Roman- og novelleanalyse
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Litteraturen fra 1900 til 1945 En oversikt. Inn i et nytt århundre Brytningstid mellom gamle og nye verdier Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flytter.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten A1A,
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan forberede meg til tentamen?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma
Institusjonelle omgivelser
Bevegelsesverb Forelesning i RUS mars 2006.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Modernismens poetiske provokasjon
Lytteforståelse Rammeverket
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Religion og Identitet Lisa Stornes
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Analysere og tolke eventyr
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Validering- å lytte til følelsene
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

ALU1, Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten

Bikubesong (1999) av Frode Grytten Roman eller novelle? Hva taler for at det er en roman? Hva taler for at det er en novellesamling? Hva er karakteristisk for novellesjangeren?

Novellen I Litteraturvitenskaplig leksikon defineres novellen slik: ”Novelle (av it. novella, ’nyhet’), underavdeling av episk diktning, relativt kort fiksjonsfortelling som innenfor sjangeren epikk kan innplasseres mellom andre kortformer som eventyr, fabel, anekdote og parabel på den ene side, og epos og roman på den andre side.” (Lothe m.fl. 1997:175) To forsøk på definisjoner: Johann W. Goethe: novellen er ”en inntruffet, uhørt begivenhet” – definisjonen legger vekt på innholdsmessige kriterier Emile Staiger: novellen er ”en fortelling av middels lengde” – definisjonen legger vekt på formelle kriterier (Lund 1997)

Kjennetegn ved novellesjangeren Hører inn under den episke prosalitteraturen En narrativ korttekst – men vanskelig å sette grenser Skiller seg fra romanen på punkter som volum, lengde og konsentrasjon Personkarakteristikken er mer konsentrert, handlingen komprimert og knyttet til en sentral hendelse, og novellen har ofte en markant spenningskurve med et høydepunkt eller et vendepunkt. Forestillingen om en indre kvalitet – begivenheten, et grunnmotiv, en type særlig intens og dyp livsopplevelse/livsforståelse. Mens romanen forklarer og utdyper, antyder novellen.

Romanen I Litteraturvitenskapelig leksikon defineres roman slik: ”Romanen er fiksjon: Den forteller om tenkte (imaginære) personer, begivenheter og handlinger, og begrepet brukes av og til synonymt med fiksjon. Det innebærer bl.a. at en romanhandling ikke kan falsifiseres slik en historisk fremstilling kan det.” (Lothe 1997:217)

Kjennetegn ved romansjangeren Lengre, fiktiv prosafortelling. Roman er fiksjon, og en roman er definert ved en viss lengde Tar utgangspunkt i lesernes erfaringsverden Narrativ tekst, følger regler for narrasjon. Tid og rom tydelig definert, og formidles gjennom en eller flere fortellere Romanen har personer, hendelser og handling som til sammen danner et plot som inngår i en bestemt kontekst Skildrer flerdimensjonale mennesker

Romanen – en moderne sjanger ”Romanen er en moderne sjanger. Romanen er kanskje den litterære sjangeren som er best egnet til å gi et nyansert estetisk uttrykk for det moderne menneskets livserfaring [...]. Slik er det en nær sammenheng mellom romanes fremvekst og modernitetens utvikling fra renessansen og fremover i europeisk kultur.” (Lothe 1997:218) Romanens status som moderne form viser at sjangeren må forstås ikke bare strukturelt, men også historisk. Mikhail Bakhtin – en sentral romanteoretiker – poengterer at romanen unndrar seg definisjon siden den er den mest plastiske av alle sjangere – en sjanger i forandring og utvikling

Forts. Bikubesong Forfatter og forlag har kalt boka for en roman – skaper forventninger om sammenheng, helhet Komposisjon 25 fortellinger/tekster Enkeltstående tekster Mangler et sammenhengende plot MEN: en syklisk, arkitektonisk komposisjon Boka er bygd opp på samme måte som Murboligen

Forts. Bikubesong Andre sammenbindende elementer: Fortellingsteknikk – polyfoni av stemmer, men gjengangere i persongalleriet Tematiske fellestrekk: industrisamfunnet Odda, identitetsproblematikk og populærkultur En samlende metafor: bikuben

Forts. Bikubesong Eksempler: Identitetsprosjekt – skjebnesvangre øyeblikk ”Prinsessa av Burundi” ”Gå langs vegen som ein vanlig mann” Populærkulturelle intertekster – identitet og populærkultur ”Betty og Henry” ”Syng meg i søvn” En novellistisk roman?

Nyere, norske noveller Kjell Askildsen: Thomas F’s siste nedtegnelser til almennheten (1983) En plutselig frigjørende tanke (1987) Lars Saabye Christensen: Den misunnelige frisøren (1997)

Stikkord om Kjell Askildsen Født 1929 Debut t: Sosialisering og frigjøring fra foreldre, kristendom, seksualmoral 60-t: Attityderelativisme, roller vs. identitet. 70-t: Sosialrealisme, AKP 80- og 90-t: Desillusjon, undergraving av verdier, oppløsning av sammenhenger Minimalistisk stil. Motivisk: Konkrete ting dominerer Ladning: Ikke følelsesladd; anti-patetisk Kilde: Per Thomas Andersen: Norsk litteraturhistorie

Stikkord om Lars Saabye Christensen Født 1953 Debut 1976 Gjennombrudd: Beatles (1984) Gjennomgående tematikk: Mennesker som sliter med indre usikkerhet og manglende oversikt over eget liv, som ikke stiller profesjonelt velforberedte i alle livets situasjoner, men velger galt og opptrer klossete Outsider-typen Miljø: hovedstaden Stil: enkel, uhøytidelig – muntlig preg Dikt, prosa, kriminalroman, filmmanuskripter

Forts. nyere, norske noveller Noveller? ”Hun flytter brikken feil vei” og ”Det er de samme tingene som irriterer henne” av Trude Marstein (fra Sterk sult, plutselig kvalme 1998)

Trude Marstein om korttekster på 90-tallet i Vinduet 3/1999: «Å se tingene i et nytt språk» Vekt på detaljen Detaljene står for noe annet og mer enn seg selv, de gis betydning gjennom helheten de er en del av, de representerer eller rommer en bevissthet Detaljen skaper identifikasjon, gjenkjennelse, gjennom å se tingene på en ny måte ”Å skrive er å se, se hvordan ting virkelig er, eller rettere sagt: hvordan de kan ses, og hvordan de kan beskrives slik de ses” (Marstein 1999:33) Korttekstsamlinger er godt egnet til å formidle inntrykk og stemninger Kortteksten unndrar seg sjangerbestemmelse

Forts. ”Å se tingene i et nytt språk” Nostalgisk opprømthet, [...] beskrivelser av mentale og konkrete detaljer jeg ikke er klar over at jeg kjenner, men som jeg likevel umiddelbart gjenkjenner; [...] overrasket av selvfølgeligheter.

Arbeid med korttekster Korttekster er populære i skolen, nettopp fordi de er korte. De gir mulighet til å arbeide grundig med teksten og gå i dybden. Kan gi gruppa en felles litterær opplevelse, uten at de som strever med leseteknikken faller av lasset.

Forts. arbeid med korttekster Høgtlesing med lesestopp Hva skal vi se på i teksten? Her kan vi velge ulike innfallsvinkler: Innhold Språk Personer Struktur Innholdet er den siden av teksten som elevene gjerne legger merke til først. God ide å fokusere på handlingene og personene i første omgang. Arbeidsmåter underveis og etter: biodikt (personkarakteristikk), todelt logg (tematikk), meddiktning (komposisjon/vendepunkt), sitatlogg (språklige virkemidler)

Høgtlesing med lesestopp ”Gutten på taket” (1983) av Tormod Haugen 1. Hva legger du merke til i teksten så langt? Noter i logg. 2. Ta utgangspunkt i biodikt-malen og gi en karakteristikk av hovedpersonen. 3. Hva skjer videre? Skriv én mulig fortsettelse av handlingsforløpet (meddiktning). 4. Hva handler teksten dypest sett om? Bruk todelt logg.

Biodikt NAVN Kjønn… Alder… Tre karaktertrekk… Setter pris på… Liker ikke… Pleier å… Er ofte sammen med… Savner… Ønsker… Tror… Er glad for… Er redd for… Er i konflikt med… Trenger… Vil gjerne..

Todelt logg Teksten/boka handler om:Teksten/boka dreier seg om: (Tanker du har om teksten, hva du synes den egentlig handler om, spørsmål du har til teksten, hva du finner når du leser mellom linjene)

Kilder Andersen, Per Thomas (2001): Norsk litteraturhistorie, Universitetsforlaget. Grytten, Frode (1999): Bikubesong, Det Norske Samlaget. Kompendium (2008): Korte prosatekster, Høgskolen i Vestfold, avdeling for lærerutdanning. Kompendium (2008): Tekster fra eldre barnelitteratur, Høgskolen i Vestfold, avdeling for lærerutdanning. Lillevangstu/Seip Tønnessen/Dahll-Larssøn (red). (2007): Inn i teksten – ut i livet. Fagbokforlaget. Lothe, Jakob m.fl. (1997): Litteraturvitenskapelig leksikon, Universitetsforlaget. Lund, Marie (1997): Novellen. Struktur, historie og analyse, Centrum. Marstein, Trude (1999): ”Å se tingene i et nytt språk”, i: Vinduet, nr. 3. Nordstoga, Sveinung (2003): ”Å gå ut i verda med hornbrillene til Morrissey”, i: NLÅ. Skei, Hans H. (2006): Å lese litteratur, Gyldendal Akademisk. Stenstad, Finn (2005): Spor i ord, Høyskoleforlaget.