Skolenes styre Roy Wiken Seniorrådgiver Oppvekstdirektørens stab.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
FAU ved Sten-Tærud skole
Opplæring av styrene Politikernes rolle v/ Jørgen H. Kristiansen, leder Oppvekststyret 4. og 7. okt 2004.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Skolen – en kommunal virksomhet
Advokat Øyvind Renslo, KS
Skolens styre Skoledirektøren i Kristiansand, januar 2004.
Rektor har fullt ansvar innen
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Velkommen!.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Handlingsplan mot mobbing
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Møte i Samarbeidsutvalget Foreldrerådet: Randi Stavrum og Olav Strid Elevråd: Borgar Engtrø Lund, og Ingrid Wikdahl, Lærere: Eli K Jacobsen og.
Hva er KOMFUG? KOMFUG er det kommunale foreldreutvalget for grunnskolen i Kristiansand Representerer foreldrenes interesser i grunnskolen Bindeledd mellom.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Den gode skoleeier I Nes.
SU – Mortenstua skole skoleåret
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Kveldsseminar Læringsmiljø
Sandnes Kommunale Foreldreutvalg
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Velkommen til FAU-møte
Verktøy og virkemidler for et bedre skolemiljø?
Skole/hjem-samarbeid
Roy Wiken Fagsjef utvikling og oppfølging Oppvekstdirektørens stab
01-17/18 Rektor ønsker velkommen og presentasjonsrunde
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Saksliste årsmøte USS
Oppstart SU Jevnakerskolene
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
System for godt læringsmiljø
System for godt læringsmiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Opplæring av rektorene
Seniorråd og ny Kommunelov
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Roy Wiken Fagsjef Oppvekstdirektørens stab
Utskrift av presentasjonen:

Skolenes styre Roy Wiken Seniorrådgiver Oppvekstdirektørens stab

OL § Samarbeidsutval ved grunnskolar Ved kvar grunnskole skal det vere eit samarbeidsutval med to representantar for undervisningspersonalet, ein for andre tilsette, to for foreldrerådet, to for elevane og to for kommunen. Den eine av representantane for kommunen skal vere rektor ved skolen. Elevrepresentantane skal ikkje vere til stades når saker som er omfatta av teieplikt etter lover eller forskrifter, blir behandla i samarbeidsutvalet. Samarbeidsutvalet har rett til å uttale seg i alle saker som gjeld skolen. Dersom samarbeidsutvalet får delegert styringsoppgåver frå kommunen, kan kommunen nemne opp fleire representantar til utvalet. Kommunen kan nemne opp samarbeidsutvalet som styre for skolen etter § 11 og § 20 nr. 4 i kommunelova. Dersom kommunen nemner opp eit anna styre for skolen enn samarbeidsutvalet, skal minst to representantar for foreldrerådet vere med i styret. Inga av gruppene elevar, tilsette eller foreldre kan ha fleirtal i styret aleine. Rektor har rett til å møte, tale og komme med framlegg. 0 Endra med lov 16 apr 1999 nr. 18 (ikr. 1 juli 1999, etter res. 16 apr 1999 nr. 388).

I Kristiansand har vi samarbeidsutvalg ved skolene som er delegert styringsoppgaver og fungerer dermed som et styre. JF. vedtak i BYSTYRET SAK 47/16

Mandat for skolestyrene Styrets sammensetning Styret består av: 2 foreldre 3 ansatte (2 fra det pedagogiske personalet +1 fra andre ansatte) 1 representant oppnevnt av kommunen (politiker) 2 elever (på barnetrinnet har ikke elevene stemmerett) Rektor Rektor eller den hun/han bemyndiger er saksforbereder og sekretær for styret og iverksetter styrets vedtak. Rektor har ansvar for at vedtak som fattes av styret er i samsvar med lovverket. Rektor har plikt til å forelegge vedtak som ikke er i samsvar med lov- og avtaleverk for oppvekstdirektøren.

Styrets ansvar/delegerte myndighet Styret er et administrativt utvalg og kan ikke sammenlignes med et styre i en privat bedrift. Styrevedtak iverksettes av rektor. Styret kan ikke fatte enkeltvedtak i forhold til forvaltningsloven (på grunn av de juridiske forpliktelser vedtakene får for kommunen).

Styret er delegert fullmakt innen følgende områder: 1.Vedta strategiplan for skolen som omfatter skolens visjon og mål for virksomheten. 2.Vedta planer for samarbeidet mellom hjem og skole, herunder retningslinjer for foreldrekonferanser og foreldremøter. 3.Være høringsinstans når det skal vedtas lokale tillegg til Kristiansand kommunes forskrift til felles ordensreglement jmf. opplæringslovens § Fatte vedtak i saker vedrørende trafikkforhold og hvordan skolevegen skal gjøres tryggere. 5.Vedta verne- og helsetiltak for elevene. 6.Vedta plan for skolens informasjonsvirksomhet. 7.Vedta gjennomføring av eventuelle lokale brukerundersøkelser som tillegg til nasjonale og kommunale brukerundersøkelser. 8.Vedta hvordan brukerundersøkelsene skal følges opp. 9.Vedta gjennomføring av lokale trivsels-/mobbeundersøkelser i tillegg til nasjonale og kommunale brukerundersøkelser. 10.Vedta hvordan trivsels-/mobbeundersøkelser skal følges opp.

Rektor skal legge følgende saker fram for styret til drøfting og orientering: 1.Skolens bemanningsplan. 2.Opplæringsplan for ansatte. 3.Skolens budsjett. 4.Disponering av eventuelt overført overskudd og tiltak for å dekke inn eventuelt underskudd. 5.Salg eller kassering av utrangert inventar og utstyr. 6.Virksomhets- og utviklingsplaner for skolen, herunder handlingsprogram. 7.Disponering av undervisningstimetallet ved skolen. 8.Omfanget av den sosialpedagogiske tjenesten. 9.Planer for tilbygg/ombygging, ominnredning og vedlikehold av skoleanlegg. 10.Utenlandsreiser, leirskole og turer med overnatting. 11.Skolens tilbud av valgfag og språkfag

Rektor har en generell informasjonsplikt overfor styret, og styret har rett til å uttale seg om alle saker som gjelder skolen.

Valg / konstituering av styret Kommunens representant(politiker) velges av valg- og honorarkomiteen for valgperioden. Ansattes representanter velges i samlet personalmøte, vanligvis for 2 år. Elevrepresentantene kan velges ved særskilt valg på skolen eller ved oppnevning av elevrådet. Valgperioden er ett år med mulighet for gjenvalg. Foreldrerådets arbeidsutvalg(FAU) velger 2 representanter med personlige vararepresentanter til samarbeidsutvalget. Lederen av arbeidsutvalget skal være den ene representanten. Valgperioden er vanligvis 2 år med mulighet for ett gjenvalg. Det skal sikres vanlig kjønnskvotering. Styret konstituerer seg selv. Nytt styre bør være konstituert innen utgangen av august. Dersom styremedlemmer ønsker å fratre i løpet av valgperioden, må dette godkjennes av styret. Valgte styremedlemmer kan ikke «kastes» i løpet av valgperioden, med mindre det er medlemmer som har utvist grov uforstand. Slike saker forelegges oppvekstdirektøren.

Om å fremme en sak for styret (innstillingsrett) Det er bare rektor som kan innstille i en sak til styret (undertegne som ansvarlig for saken som fremmes og å foreslå vedtak). Ulike synspunkter/alternativer skal imidlertid fremgå av saksfremlegget. Andre kan be om å få en sak fremmet for styret. Styreleder eller styret selv avgjør i samråd med rektor om en sak skal fremmes for styret. Når andre (f.eks. en klassekontakt, FAU) ønsker en sak fremmet, bør denne være behandlet av aktuelt rådsorgan før den legges frem for styret. Innstillingen skal bestå av en saksutredning og et forslag til vedtak.

Anke Rektor kan bringe en sak inn for oppvekstdirektøren med bakgrunn i lovlighetskontroll. Et mindretall på minst 3 kan få et styrevedtak vurdert av oppvekstdirektøren.

Styrets mulighet for påvirkning i saker utenfor skolens myndighet Skolen skal løse sakene innenfor delegert myndighet. Skolen kan ikke innstille i en sak overfor politisk organ (oppvekststyret). Dersom oppvekstdirektøren ønsker det, kan rektor være saksbehandler. Saker som styret ønsker behandlet av overordnet organ, skal fremsendes via rektor (utskrift av møtebok, særutskrift, med eget følgeskriv underskrevet av rektor).

Protokoll Kopi av alle protokoller sendes oppvekstsektoren. Gjør følgende: Legg protokollen i sak: i 360. Velg N-notat og Roy Wiken som mottaker. Protokollen legges også på skolens hjemmeside

Forholdet mellom styrets medlemmer og rådsorganene Styrets medlemmer skal oppfatte elevrådet, FAU, det pedagogiske personalet og andre ansatte som referansegrupper for sin funksjon. Styremedlemmene har ikke bundet mandat. Elevrepresentantene skal ha reell innflytelse. Dette må sikres ved at kontaktlærer bistår med nødvendig hjelp, blant annet å forklare vanskelige saker.

Møtegodtgjørelse Leder, medlemmer og elever godtgjøres etter vedtatte satser og politisk representanter etter møtegodtgjørelse for politikere. Styreleder: 500 kr Foreldrerepresentanter: 350 kr Ansatterepresentanter: 350 kr Elever: 150 kr Godtgjøring politikere jmf. §3 Reglement for møtegodtgjøring til folkevalgte.

Fastsetting av møter, saksliste og innkalling Styret utarbeider en plan for møtene hvert skoleår. Antall møter bør være 6-10 møter i året. I samarbeid med leder utarbeider rektor eller den hun/han bemyndiger saksliste og sender innkalling. Rektor eller den hun/han bemyndiger er utvalgets sekretær og skriver referat fra møtene.

Opplæring Opplæringen skal gjennomføres hver høst innen utgangen av oktober. Det vil bli organisert opplæring av, styreledere og nestledere i regi av oppvekstdirektør, KOMFUG og leder av oppvekststyret. Rektor står selv for opplæringen av det enkelte medlem i styret. De politiske representantene vil gjennomgå opplæring i separat møte i regi av oppvekstdirektøren innen utgangen av oktober det året de er valgt inn.

Lover og retningslinjer Gjeldende lov- og regelverk. Opplæringsloven kapittel 11 og § 9a-6.

§ 11-1a.Skolemiljøutval ved grunnskolar Ved kvar grunnskole skal det vere eit skolemiljøutval. I skolemiljøutvalet skal elevane, foreldrerådet, dei tilsette, skoleleiinga og kommunen vere representerte. Skolemiljøutvalet skal vere sett saman slik at representantane for elevane og foreldra til saman er i fleirtal. Samarbeidsutvalet kan sjølv vere skolemiljøutval. Når samarbeidsutvalet fungerer som skolemiljøutval, må det oppnemnast tilleggsrepresentantar for elevane og foreldra, slik at dei samla får fleirtal. Elevrepresentantane skal ikkje vere til stades når saker som er omfatta av lovfesta teieplikt blir behandla i skolemiljøutvalet. Når elevane ikkje er til stades, skal foreldrerepresentantane ha dobbeltstemme tilsvarande bortfallet av elevrepresentantane sine stemmer, eller talet på foreldrerepresentantar aukast tilsvarande. Skolemiljøutvalet skal medverke til at skolen, dei tilsette, elevane og foreldra tek aktivt del i arbeidet for å skape eit godt skolemiljø. Skolemiljøutvalet har rett til å uttale seg i alle saker som gjeld skolemiljøet, jf. kapittel 9a.

§ 9a-6.Informasjonsplikt og uttalerett Samarbeidsutvalet, skoleutvalet, skolemiljøutvalet og dessutan elevrådet og foreldrerådet skal haldast løpande underretta om alle tilhøve - deriblant hendingar, planar og vedtak - som har vesentleg betydning for skolemiljøet. Råda og utvala har på førespurnad rett til å få framlagt dokumentasjon for det systematiske helse-, miljø- og tryggleiksarbeidet ved skolen. Råda og utvala som er nemnde i første ledd, skal så tidleg som mogleg takast med i planlegginga og gjennomføringa av miljøtiltak ved den enkelte skolen, og har rett til å uttale seg og komme med framlegg i alle saker som har betydning for skolemiljøet. Dersom skolen blir klar over tilhøve ved skolemiljøet som kan ha negativ verknad for helsa til elevane, skal elevane og dei føresette snarast mogleg varslast om det.

Politikerrollen i skolestyrene Som politiker i skolenes styrer representerer man kommunen Holde styret oppdatert på hva Oppvekststyret jobber med og hva som er aktuelt på den politiske agenda. For å sikre at oppvekststyret fanger opp signaler fra den politiske representasjonen i skolenes styrer, har den politiske representantens plikt til å gi en årlig tilbakemelding til oppvekststyret. Den politiske representanten benytter elektronisk skjema som det sendes ut lenke til 14 dager i forkant av rapporteringsfristen i mai. Oppvekstsektoren sammenfatter tilbakemeldingene fra de politiske representantene og presenterer disse for oppvekststyret.

Ressurser UDIR samarbeid/ Ressurser på kommunens hjemmeside: informasjon/rutiner-og-retningslinjer/