Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Ungdomstrinn i utvikling
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
ELEVMEDVIRKNING.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Norsk skole.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
IKT for læring Mattias Øhra.
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Om å være lærer i (lærerutdanning for) ungdomsskolen
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Kunnskap om dagens ungdom
PRAKSISMØTE.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forskjell på folk. Krav om differensiering i norsk skole
Utskrift av presentasjonen:

Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å møte framtida. Gjennom lærerutdanningen blir du en faglig sterk, kritisk og engasjert person. Som lærer i skole eller førskole har du virkelig mulighet til å gjøre en forskjell!

Førskolelærerutdanning Hos oss kan du ta bachelor i førskolelærerutdanning. Du kan velge mellom tre forskjellige linjer: 1.tverrfaglig temabasert breddemodell, 2.estetisk linjemodell med fokus på forming og drama. 3.en natur- og friluftslinje.  Se for mer informasjon om de ulike linjene.

Fagstudier Avd. for lærerutdanning har også tilbud for deg som ikke vil bli lærer, eller om du ikke helt har bestemt deg. Vi har mange fagstudier;Avd. for lærerutdanning har også tilbud for deg som ikke vil bli lærer, eller om du ikke helt har bestemt deg. Vi har mange fagstudier; Pedagogikk, Norsk, Engelsk, Mat og helse, Kunst og håndverk, Musikk, Drama, Idrett, Spansk, og KRL. pedagogikk- og samfunnsfag; Ungdomskunnskap, Mediekunnskap, Samfunnsfag, Flerkulturell pedagogikk, IKT i læring, Småbarnspedagogikk, realfag; Matematikk og Naturfag, De fleste fagene tilbys både som halv- og helårsstudier. Fagstudiene kan innpasses i en av våre lærerutdanninger eller i et bachelorprogram

Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )

Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den didaktisk sterke læreren som er i stand til å tilrettelegge sin undervisning ut i fra varierte arbeidsmåter som er tilpasset den enkelte elev Utvikle den sosialt kompetente læreren som har en grunnleggende innsikt i norske ungdommers oppvekstvilkår og som er i stand til å administrerer en balanse mellom tydelig lærings/klasseledelse og inkluderende og motiverende læringsfellesskap ”Norske 15-åringer gjør det stadig dårligere på skolen, og ligger langt under OECD- gjennomsnittet i matte og naturfag. De rapporterer om mer bråk, uro og sløsing med tid enn samtlige OECD-land” (Forskning.no). Mattias Øhra 07 Ungdomsskolelærerutdanning (8. – 13. trinn) Ser du deg selv som lærer i videregående skole, eller på ungdomstrinnet? Vi tilbyr Norges første lærerutdanning for 8, - 13 trinn.

Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den endrings- og utviklingskompetente læreren som er i stand til å utvikle skolen og læringsfellesskapet i et komplekst samfunn Utvikle den yrkesetiske beviste læreren som er i stand til å opprette dialog med ungdom basert på profesjonsetiske prinsipper. Utvikle den læreren som ivaretar et profesjonsperspektiv, og som er i stand til å avlese ungdomskulturen og videre beherske de kulturteknikker som ungdom i dag benytter. Utvikle den læreren som aktivt trekker inn lokale institusjoner og organisasjoner i læringsfellesskapet ”Norske elever har en urealistisk selvoppfatning. De tror de er flinke, men presterer dårlig. Kan det skyldes lave krav? Elevene arbeider mye på egen hånd, og lite tid brukes på at læreren forklarer.” (Aftenposten 05) Mattias Øhra 07

Profesjonskompetansen har følgende mål: Den enkelte student skal i samarbeid med øvingslærer og faglærere kunne dokumentere forholdet mellom egne teoretiske ferdigheter og evnen til å operasjonalisere disse i samtlige praksisperioder i studiet Studenten må kunne utvikle og analysere forholdet mellom det å kunne et fag, og det og kunne lære bort faget til andre. Evnen til å kunne reflektere over forholdet mellom fag og profesjon, mellom teori og praksis, vil derfor være avgjørende. Den enkelte student skal kunne benytte IKT i undervisningen og som et sentralt verktøy for differensiering ”Vi gir like mye lekser som andre, men har langt mindre kontroll av hjemmearbeidet. I andre land blir lekser rettet, og elevene får tilbakemelding.” (Aftenposten 05) Mattias Øhra 07

Profesjonskompetansen har følgende mål: Studentene må kunne benytte alle de ulike digitale verktøyene som muliggjør multimodalitet og som fordrer at studenten selv kan språkliggjøre sin egen tilpasset opplæring og de arbeidsmåter som hun selv opplever best for sitt eget studiearbeid. Studenten må derfor være i stand til å benytte varierte multimedia og publiseringsverktøy Gjennom bruk av digitale mapper skal den enkelte student kunne iaktta og reflektere over sin egen og andre medstudenters læringsprosess Mattias Øhra 07

Profesjonskompetansen har følgende mål: Den enkelte student skal utvikle og reflektere over egne lærings strategier Studenten skal i sin mappe redegjøre for arbeidsmåter, pensum, IKT verktøy osv som hun benytter. Videre skal hun redegjøre for tidsbruk og grad av utholdenhet i sitt skolearbeid. Hun skal lage en profil av egen læringsstrategi som skal drøftes med lærere og medstudenter minst fire ganger i året Mattias Øhra 07

Ungdomskultur/populærkultur Ungdomsreligiøsitet Musikk Dataspill Film IKT Internett Moderne identitet