Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforeningens arbeid for mangfold
Advertisements

Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Hauge-Partner Presentasjon.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Strategiarbeid i praksis
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Eierskap og Eierstyring.
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Signe Louise Berthelsen
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Likeverdige helsetjenester Det offentliges rolle og ansvar
Etikk i pedagogisk arbeid
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Strategi- og aktivitetsplan
Arbeids- og strategiprogrammet
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Utfordringer og muligheter for en ny stiftelse.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Etiske retningslinjer for ansatte og folkevalgte i Rana kommune Vedtatt av kommunestyret i sak 10/15, Veileder - hjelp til å ta de riktige valgene.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
Må staten effektivisere?
Kapittel 1 SAMSPILL.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Reformarbeidet i offentlig sektor
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsviternes etiske retningslinjer

Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen er de meninger om det gode og riktige, det tillatelige og det forkastelige, som man legger til grunn når man vil styre sin egen og bedømme andres livsførsel. Etikken er den mer eller mindre systematiske refleksjon om egen og andres moral. Etikken kan da sies å være moralens teori.” Store Norske Leksikon

Samfunnsviternes etiske retningslinjer De etiske retningslinjene ble vedtatt på Landsmøtet 2011 og har bestemmelser om – Formål – Tillit – Likebehandling og respekt – Personvern og informasjonssikkerhet – Miljø – Mangfold og like muligheter – Åpenhet

Formål Formålet med Samfunnsviternes etiske regler er å sikre en god etisk praksis og definere felles standarder for medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i Samfunnsviterne. Samfunnsviterne skal i utøvelsen av sin virksomhet vise nasjonalt og internasjonalt samfunnsansvar.

Tillit Alle medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i Samfunnsviterne skal i sine roller arbeide for fellesskapets beste i tråd med lover og regler og med foreningens verdigrunnlag og politiske vedtak. Samfunnsviternes tillitsvalgte og ansatte skal opptre slik at de styrker foreningens omdømme og tillit i medlemsmassen og i befolkningen som helhet.

Likebehandling og respekt Samfunnsviternes tillitsvalgte og ansatte skal møte alle medlemmer på en likeverdig måte og yte best mulig service til dem. Fagkunnskap, faglig skjønn og etisk kompetanse skal ligge til grunn i all rådgivning, myndighetsutøvelse og tjenesteyting. Medlemmer av Samfunnsviterne skal i sitt profesjonelle virke møte publikum, brukere og samarbeidspartnere med respekt for enkeltmennesket og for regler og lovverk og anvende sine fagkunnskaper til beste for samfunnet.

Personvern og informasjonssikkerhet Samfunnsviternes medlemmer, tillitsvalgte og ansatte skal overholde de lover og retningslinjer som er satt for å bidra til at medlemmenes personvern blir overholdt og informasjonssikkerheten ivaretas. Samfunnsviterne skal ha et informasjonssikkerhets- system som skal tilfredsstille de til en hver tid gjeldende myndighetskrav.

Miljø Samfunnsviternes medlemmer, tillitsvalgte og ansatte har individuelt og kollektivt et medansvar for å bidra til en miljømessig og sosialt bærekraftig samfunnsutvikling. Fellesskapets ressurser, spesielt ikke-fornybare ressurser, skal forvaltes i et mest mulig helhetlig og langsiktig perspektiv.

Mangfold og like muligheter Samfunnsviterne skal arbeide for at likestilling og mangfold i arbeidslivet blir ivaretatt på alle områder og arenaer. Samfunnsviterne skal jobbe for et inkluderende arbeidsliv hvor ingen form for diskriminering skal forekomme. Samfunnsviterne skal arbeide for et likeverdig samfunn der alle mennesker gis like muligheter til skolegang, utdannelse, sosial deltakelse og livsutfoldelse. Samfunnsviternes sekretariat skal være en IA-bedrift.

Åpenhet Samfunnsviterne skal være en åpen organisasjon som aktivt motarbeider adferd som kan utvikles i retning av kameraderi eller direkte resultere i korrupsjon eller korrupsjonslignende forhold. Samfunnsviternes medlemmer, tillitsvalgte og ansatte skal være årvåkne overfor slike forhold både i egen organisasjon, i arbeidslivet generelt og i samfunnet for øvrig.