Kystvegkonferansen 26.08.111 Samferdsel – viktig for bedriftene  "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Advertisements

2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Alstahaug Formannskap Sentrum Næringshage -Regional forretningsklynge med kontorfasiliteter i Mosjøen, Sandnessjøen og Trofors -Del av SIVA’s.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
-Ein tydeleg medspelar Fylkeskommunen, kvar står vi Treffpunkt Hafast Fylkesordførar Jon Aasen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Holdninger til helseforsikring
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Prehospitale tjenester HMR
Bærekraftig samfunnsutvikling
Regionrådet for Hamarregionen
Samferdsels-/vegprosjekter i ålesundregionen
Evaluering av ”Fritt Fram”
Kystvegkonferansen 26. august 2011
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Regionrådet for Hamarregionen
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Carlo Aall (Vestlandsforsking)
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
SkatteFUNN Eirik Normann,
Hvordan formes samferdselen i nord
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
Evaluering av UiOs studiekatalog
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Den matematiske samtalen
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Status lærlingordning
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Matematikk på ungdomstrinnet
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Innspill til Internasjonalt handlingsprogram
Årsmøte 2018 Quality Alexandra Hotel 14. – 15. mars
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Evaluering Regionrådet
Konsept regionalutvikling
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Kystvegkonferansen Samferdsel – viktig for bedriftene  "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen. Det er de store transport- og kommunikasjonskostnadene… For å ha et godt transportsystem, kreves en infrastruktur. Det å skape en infrastruktur, blir derfor en del av verdiskapingsbegrepet i en litt større sammenheng.” Jens Petter Ekornes (Intervju mars 2004)

Logistikkostnader Europa og i Norge Kystvegkonferansen

Økt vegbygging er ikke Målet ! Målet er Næringsutvikling…..Målet er Næringsutvikling….. ….Norsk næringsliv har for høge transportkostnader ! … og Norge har satset ”ubegripelig” svakt for å redusere kostnadene… Virkemiddelet er økt vegbygging…:Virkemiddelet er økt vegbygging…:  Norsk vegbygging har bunnplass i Europa.  Finansieringsmuligheter ikke utnyttet  Prioriteringsanalyser uten måling av næringsutvikling  Sunnmøres spesielle vegutfordringer!  Hva trenger Sunnmøre for fremtida…? Kystvegkonferansen

Prioritering : Det viktigste ”valget” ?  Tre E39-fjordkryssinger i Møre og Romsdal –En pr. 10-år er maks.!  Valgkriterier –Raskest mulig ”gjennom fylket” ? –Binde sammen fylket… eller –Sikre at vi har noe livskraftig (=Maritime Møre) å binde sammen fylket med…?  Møreaksen (=Teknologiaksen ) må selvsagt frem til ”Teknologisenter Ulstein”. Kystvegkonferansen

Sunnmøre i Fremtida…  Menonrapporten –Maritime Møre sentralt for Møre og viktig for Norge…! –Kompetanse i verdensklasse !  Opplæringssenter for Rolls-Royce til Ålesund fordi R-R er i Ulsteinvik..  Logistikk sentralt virkemiddel ! –Spare 10 min. koster 4 mrd. ?  Japan-Ulsteinvik er ”lengst” over Sulafjor den –Teknologiaksen for industricluster  Internasjonal styrke vanskelig å bevare - verre å nyskape! …Vil ”vi” nok – raskt nok ?... Kystvegkonferansen

Samfunnsøkonomisk analyse Delvis basert på konferanse  FIN utarbeider veileder … –Fagetatene velger Kalkulasjonsrente/Varighet/Tidsverdier  NN/K-analysene et viktig grunnlag – men: –Flere faktorer må med (Ekspertutvalg vurderer i …)  Samfunnsøkonomisk produktivitet  Økt konkurranseevne  Endringer i faktorer over tid…  Omfordeling er ikke nettonytte…?  Avgjørelsen er politisk –Vurdering av de ikke(lett-)kvantifiserbare faktorene Kystvegkonferansen

Finansieringsmuligheter Delvis basert på en konferanse  Handlingsregelen : 4% over tid –Bare 13 % (av de 4%) brukt som planlagt !  Ettårsprinsippet og Kontantprinsippet –Fullmakter ut over 1 år…men…? –Begrense investeringsvolum og feilvurderinger…  Politikerne må vite for å ville …! –..ha rett grunnlag for prioriteringer…. –Samferdselsbudsjettets andel av statsbudsjettet synker…  Staten har midler –Presse handlingsregelen og importere entreprenører for å holde temperaturen nede… Kystvegkonferansen

8 Prioriteringer for ”Fylkesveger”  Nordøyvegen –Finansiering av nødvendige (fergeavløsende) vegsamband uten stor trafikk…m/Regionfondet..  Hareid – Sula Fastlandssamband –Tunnel, Flytebru eller flytende Rørbru ? –Oppgradere til stamvegtracè ?  Møreaksen = Industriaksen ! –Et nødvendig samlet prosjekt om E 39 ikke kan gå om Hareid / Ulstein

Sunnmøre Veginvest infaset i ”Sunnmøre Regionråd”  Sunnmøre Veginvest stiftet av næringslivet –Koblingen også til offentlige eiere naturlig –Redusert næringslivsengasjement uheldig  Manglende totalengasjement erstattet av prosjektengasjement ( Ekornes / I.P.Huuse / Ulstein )  Organiseringen og fokus –Fortsatt næringsutvikling som mål  Utfordre næringslivet til engasjement og aktivitet –Egen ”fagansvarlig” Kystvegkonferansen

Skille mot ev. ekstra PPTs  …. Brukes etter behov….eller nevnes muntlig… Kystvegkonferansen

Kystvegkonferansen Prioriteringer for Stamveger.  Rute 9 - E 39 (Kyststamvegen) –Aktiv innsats for Kyststamvegen - der våre valg av regionale tracèr sammenfaller – Jfr. Industriaksen.  Rute 14 - E 136 (Eksportvegen) -Et samlet prosjekt med OPS eller Prosjekt- finansiering. - Etter Fylkestinget er Vågetunnelen og Tresfjordbrua prioritert foran Lerstadveien..

Kystvegkonferansen Prioritering Rassikring  Rassikring er sentralt sikkerhetselement –Egen post – øket til 1 mrd. i NTP-perioden  RV 60 Røyr – Hellesylt –Første del av NTP-perioden ( evt forskuttering)  RV 63 Geiranger – Eidsdal –Oppstartes straks RV 60 er sikret