Kystvegkonferansen Samferdsel – viktig for bedriftene "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen. Det er de store transport- og kommunikasjonskostnadene… For å ha et godt transportsystem, kreves en infrastruktur. Det å skape en infrastruktur, blir derfor en del av verdiskapingsbegrepet i en litt større sammenheng.” Jens Petter Ekornes (Intervju mars 2004)
Logistikkostnader Europa og i Norge Kystvegkonferansen
Økt vegbygging er ikke Målet ! Målet er Næringsutvikling…..Målet er Næringsutvikling….. ….Norsk næringsliv har for høge transportkostnader ! … og Norge har satset ”ubegripelig” svakt for å redusere kostnadene… Virkemiddelet er økt vegbygging…:Virkemiddelet er økt vegbygging…: Norsk vegbygging har bunnplass i Europa. Finansieringsmuligheter ikke utnyttet Prioriteringsanalyser uten måling av næringsutvikling Sunnmøres spesielle vegutfordringer! Hva trenger Sunnmøre for fremtida…? Kystvegkonferansen
Prioritering : Det viktigste ”valget” ? Tre E39-fjordkryssinger i Møre og Romsdal –En pr. 10-år er maks.! Valgkriterier –Raskest mulig ”gjennom fylket” ? –Binde sammen fylket… eller –Sikre at vi har noe livskraftig (=Maritime Møre) å binde sammen fylket med…? Møreaksen (=Teknologiaksen ) må selvsagt frem til ”Teknologisenter Ulstein”. Kystvegkonferansen
Sunnmøre i Fremtida… Menonrapporten –Maritime Møre sentralt for Møre og viktig for Norge…! –Kompetanse i verdensklasse ! Opplæringssenter for Rolls-Royce til Ålesund fordi R-R er i Ulsteinvik.. Logistikk sentralt virkemiddel ! –Spare 10 min. koster 4 mrd. ? Japan-Ulsteinvik er ”lengst” over Sulafjor den –Teknologiaksen for industricluster Internasjonal styrke vanskelig å bevare - verre å nyskape! …Vil ”vi” nok – raskt nok ?... Kystvegkonferansen
Samfunnsøkonomisk analyse Delvis basert på konferanse FIN utarbeider veileder … –Fagetatene velger Kalkulasjonsrente/Varighet/Tidsverdier NN/K-analysene et viktig grunnlag – men: –Flere faktorer må med (Ekspertutvalg vurderer i …) Samfunnsøkonomisk produktivitet Økt konkurranseevne Endringer i faktorer over tid… Omfordeling er ikke nettonytte…? Avgjørelsen er politisk –Vurdering av de ikke(lett-)kvantifiserbare faktorene Kystvegkonferansen
Finansieringsmuligheter Delvis basert på en konferanse Handlingsregelen : 4% over tid –Bare 13 % (av de 4%) brukt som planlagt ! Ettårsprinsippet og Kontantprinsippet –Fullmakter ut over 1 år…men…? –Begrense investeringsvolum og feilvurderinger… Politikerne må vite for å ville …! –..ha rett grunnlag for prioriteringer…. –Samferdselsbudsjettets andel av statsbudsjettet synker… Staten har midler –Presse handlingsregelen og importere entreprenører for å holde temperaturen nede… Kystvegkonferansen
8 Prioriteringer for ”Fylkesveger” Nordøyvegen –Finansiering av nødvendige (fergeavløsende) vegsamband uten stor trafikk…m/Regionfondet.. Hareid – Sula Fastlandssamband –Tunnel, Flytebru eller flytende Rørbru ? –Oppgradere til stamvegtracè ? Møreaksen = Industriaksen ! –Et nødvendig samlet prosjekt om E 39 ikke kan gå om Hareid / Ulstein
Sunnmøre Veginvest infaset i ”Sunnmøre Regionråd” Sunnmøre Veginvest stiftet av næringslivet –Koblingen også til offentlige eiere naturlig –Redusert næringslivsengasjement uheldig Manglende totalengasjement erstattet av prosjektengasjement ( Ekornes / I.P.Huuse / Ulstein ) Organiseringen og fokus –Fortsatt næringsutvikling som mål Utfordre næringslivet til engasjement og aktivitet –Egen ”fagansvarlig” Kystvegkonferansen
Skille mot ev. ekstra PPTs …. Brukes etter behov….eller nevnes muntlig… Kystvegkonferansen
Kystvegkonferansen Prioriteringer for Stamveger. Rute 9 - E 39 (Kyststamvegen) –Aktiv innsats for Kyststamvegen - der våre valg av regionale tracèr sammenfaller – Jfr. Industriaksen. Rute 14 - E 136 (Eksportvegen) -Et samlet prosjekt med OPS eller Prosjekt- finansiering. - Etter Fylkestinget er Vågetunnelen og Tresfjordbrua prioritert foran Lerstadveien..
Kystvegkonferansen Prioritering Rassikring Rassikring er sentralt sikkerhetselement –Egen post – øket til 1 mrd. i NTP-perioden RV 60 Røyr – Hellesylt –Første del av NTP-perioden ( evt forskuttering) RV 63 Geiranger – Eidsdal –Oppstartes straks RV 60 er sikret