IKA Rogalands arbeid med nye bevaringsregler. Program  Litt om IKA Rogaland  Arbeidet vårt med de nye bevaringsreglene  Mine anbefalinger til de som.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bevaringsvurderinger
Advertisements

IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
ARKIVLEDERFORUM.
Bevaringsplanlegging
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
STATUS OG FREMTIDSPLANER ARKIVPLAN.NO Arkiv i Nordland – 20. nov 2013.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Assistance Service(1/2) Velkommen til Nespresso Club, du snakker med, hva kan jeg hjelpe deg med? Medlemsnummer Har du ditt medlemsnummer tilgjengelig?
Regnskap og regnskapsrutiner
Nav veileder i videregående skole
Vannskuterforvaltning KS
bevaring og kassasjon i kommunal sektor
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Konkurranse grupper Januar 2017
Velg digital postkasse på Norge.no
Kartlegging av fagsystemer
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Møte for foresatte 10.trinn
Muntlig vurdering – å veilede andre
Evaluering av [prosjektnavn]
Målprosesser Uke 2.
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
- sammen for en bedre skole!
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Gang.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Premiering.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Oppfølgingsprosjektet
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Håndtering av digitale arkiv
Den matematiske samtalen
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Matematikk på ungdomstrinnet
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste
Digital postkasse til innbyggere
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Foreldremøte 7. mars Konfirmant 2019.
Teknisk utvalg Årsplan 2018
Målprosesser Uke 2.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

IKA Rogalands arbeid med nye bevaringsregler

Program  Litt om IKA Rogaland  Arbeidet vårt med de nye bevaringsreglene  Mine anbefalinger til de som ikke har gjort noe ennå

Hvem er vi?  IKA for Rogalands kommuner – alle bortsett fra Stavanger  Største eier er Sandnes ( innbyggere)  Minste eier er Utsira (200 innbyggere)  Stiftet i 1976  6 årsverk 

Nye regler  Nye regler i emning, høring fra Riksarkivet  Ikke tilbakevirkende kraft  Plutselig var de der (2.februar 2014)  Plutselig tilbakevirkende kraft  Mye klaging over de gamle  Mye klaging over de nye

Hva skulle vi gjøre?  Vente på Riksarkivet?  Samarbeide med andre?  Hva ville kommunene?  Hva ville IKA?

Oppstartsmøte august 2014  Håndplukkede gruppemedlemmer  Avgrensninger til oppvekst-sektoren  Arbeidsmåte  Lesestoff

Arbeidet pågår  5 møter på ett år  Utallige eposter sendt... og mottatt.  Innsamling av dokumentasjon  Videre innsnevring til skole. Så elev.  Veilederen fra Riksarkivet

Selve planen  Innledningsdel  Metode  Lovverk  Hvordan kassere  Fagspesifikke b/k-vurderinger i tråd med bevaringsreglement

Status etter 2 år  Ferdig? Nei.  Kartlagt flere sektorer  Ferdig med Oppvekst (skole, barnehage, barnevern m.m.)  Ferdig ramme på produktet  Positive tilbakemeldinger fra kommunene  Tidkrevende

Innvendinger mot arbeidet  Hvorfor bruke tid på dette når alt er elektronisk?  Alt er ikke elektronisk, vi har fremdeles mye papir å rydde i, og det produseres fremdeles mye papir i kommunene.  Det er fullt mulig å kassere i elektronisk arkiv. Derfor vil vi være i forkant med bevaringsplanlegging.  Det produseres elektronisk materiale i fagsystemer som vi vurderer til å ikke være bevaringsverdige. Da trenger man ikke tenke integrasjon og/eller uttrekk.

Flere innvendinger  Er det ikke bedre å lage kassasjonsplan utfra arkivnøkkel?  Da får man bare kassert i saksarkivet. Det er ikke alt som får en arkivkode. Hva med objektarkiv? Hva med alle serier som bare eksisterer på papir?  Dessuten: Ved å gå så detaljert til verks, vil kommunene få en veldig god oversikt over arkivmaterialet som finnes i etatene. Og oversikt = arkivplan!

Veien videre  Delt inn i arbeidsgrupper  Mer eposter sendt  IKA Rogaland har satt av 0,5 årsverk til arbeidet i år og neste år. Målet er å bli ferdig til neste år…

I god IKA-ånd  Vi deler gjerne, men vil gjerne ha noe i retur også…  Alt legges ut i vår mal til arkivplan.no. Noen kommuner har lagt ut b/k-planen i sin arkivplan:  Ta gjerne kontakt ved interesse, spørsmål, kommentarer osv.

Hva bør kommunene selv gjøre?  Kartlegg alle sektorer. Dette er til nytte uansett om dere lager en b/k-plan eller ikke. Få oversikt!  Skriv ned mål, altså tanker og planer om bevaring/kassasjon på et overordnet nivå.  Vær realistiske. «Vi skal bevare alt» kontra «Vi klarer sikkert ikke å ta uttrekk av noe likevel»

Andre tips  Ved rydding av eldre saksarkiv – bruk de reglene som gjaldt på det tidspunktet arkivene ble skapt, som veiledende kassasjonsfrister. Men vær obs på endringer i regelverk og husk merbevaringsregler.  Ved spørsmål om hvordan en skal håndtere ulike arkivserier, ta stilling til bevaring/kassasjon (uttrekk?, integrasjon?, makulering?) og dokumenter hva som er blitt gjort  Spør IKA Finnmark om råd

Takk for meg