Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Forskning om demens og teknologi
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Demensplan 2015 Den gode dagen.
Bruk av GPS for personer med demens – erfaringer fra Trygge spor
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Kan teknologi erstatte hender?
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Likemanns- arbeid.
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
Aktivitet på Mestringssenteret
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
Joachim Bjerkvik
VERDIER GOD HELSE Helhetlig & optimal tilnærming / veiledning.
Omsorgsplan 2015 nettverk Ingrid Mydland
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Velferdsteknologi og ergoterapi
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Høstkonferansen 2014 Kløveråsenseminaret
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Prosjekt velferdsteknologi Trygghetspakke
Støttekontakt til personer med demens
Hei mitt navn er HH og velkommen
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Selv om det er forskjellig hvor langt de ulike kommunene har kommet i VFT satsingen så er mange store utfordringer der samme. Mange ulike fagsystemer.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Solrunn Hårstad Prosjektleder Velferdsteknologi GLOPPEN KOMMUNE JANUAR 2015 BRUK AV VELFERDSTEKNOLOGISKE LØSNINGER I PLEIE OG OMSORGSETATEN PROSJEKTER.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Program for interkommunalt nettverksmøte for innovasjon og velferdsteknologi Rogaland den 3.september 2015 på rådhuset i Eigersund Vi serverer enkel.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
«Hverdagsmestring ved hjelp av teknologi»
Velferdsteknologi.
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
VELFERDSTEKNOLOGI I SØR-ØSTERDALEN
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG SØVNKURS
Statusrapport Velferdsteknologi
KOORDINERENDE ENHET v/ Ragnhild Vignes
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Grenseregionalt Forum 2017
Statusrapport Velferdsteknologi
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Berit K. Teige, forskningssjef/seksjonsleder FIU
Innovation Camp Terningen Arena 17. – 18.april 2013
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Boligkonferanse
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral Hedmark og Høgskolen i Hedmark

Bakgrunn  Delprosjekt Velferdsteknologi i Terningen Nettverk  Kombistilling – Høgskolen og NAV Hjelpemiddelsentral Hedmark  NAV Hjelpemiddelsentral Hedmark som et ressurs- og kompetansesenter med stor kompetanse på hjelpemidler/teknologi og funksjonsnedsettelser  Høgskolen i Hedmark ønsker å bidra til kompetanseøkning i utdannelsene og bidra med forskning Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

Sentrale dokumenter Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

Velferdsteknologi  Møter brukere og pårørendes ønske om å bo lenger hjemme - økt selvstendighet og uavhengighet - økt sikkerhet - økt trygghet - økt avlastning for pårørende Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

Definisjon Velferdsteknologi Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltagelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologi kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon. (NOU 2011:11) Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

Film: Morgendagens omsorg  Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

 Skal man ta i bruk mer teknologi inn i helsevesenet må man være klar over at kun 20% handler om teknologi. Hele 80 % handler om organisering. TJENESTEINNOVASJON (fra Fagrapport 2012) Implementering av velferdsteknologi forutsetter en samtidig satsning på tjenesteinnovasjon. Helsedirektoratet fraråder at det iverksettes en satsning på velferdsteknologi uten nødvendig tjenesteinnovasjon Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

Trygghetsalarm En kjent velferdsteknologi for de fleste kommuner Mange ubenyttede muligheter som ikke tas i bruk i dag Muligheter for å koble til flere sensorer Vil påvirke organisasjonen rundt Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

Organisering  Hvor går disse alarmene i dag?  Greier man å håndtere dette ved en økning?  Interkommunalt samarbeid om alarmmottak?  Hvis man kobler til en røykvarsler som skal alarmeres via trygghetsalarmen. Hvem skal motta denne?  Hvem skal installere teknologien? Har man denne kompetansen i kommunen eller kapasiteten?  Hvem skal følge opp teknologien ved feil? Evt. batteribytte? Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

Organisering  Bred tilnærming fra ulike enheter i kommunen ved planlegging av nybygg  En endring i organiseringen påvirker både:  Eiendomsavdelingen  Innkjøpsavdelingen  IKT-avdelingen  PLO  Tjenestekontor  Brannvesen  M.fl. Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

HUSK!  Handler om brukerbehov  Individuell kartlegging  Teknologi som kan individuell tilpasses  Muligheter i vanlig handel Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark

Visnings- og læringsarena ved Terningen Arena  Bare å ta kontakt for å få se og høre om mulighetene vi har i leiligheten vår Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark