Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral Hedmark og Høgskolen i Hedmark
Bakgrunn Delprosjekt Velferdsteknologi i Terningen Nettverk Kombistilling – Høgskolen og NAV Hjelpemiddelsentral Hedmark NAV Hjelpemiddelsentral Hedmark som et ressurs- og kompetansesenter med stor kompetanse på hjelpemidler/teknologi og funksjonsnedsettelser Høgskolen i Hedmark ønsker å bidra til kompetanseøkning i utdannelsene og bidra med forskning Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Sentrale dokumenter Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Velferdsteknologi Møter brukere og pårørendes ønske om å bo lenger hjemme - økt selvstendighet og uavhengighet - økt sikkerhet - økt trygghet - økt avlastning for pårørende Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Definisjon Velferdsteknologi Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltagelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologi kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon. (NOU 2011:11) Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Film: Morgendagens omsorg Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Skal man ta i bruk mer teknologi inn i helsevesenet må man være klar over at kun 20% handler om teknologi. Hele 80 % handler om organisering. TJENESTEINNOVASJON (fra Fagrapport 2012) Implementering av velferdsteknologi forutsetter en samtidig satsning på tjenesteinnovasjon. Helsedirektoratet fraråder at det iverksettes en satsning på velferdsteknologi uten nødvendig tjenesteinnovasjon Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Trygghetsalarm En kjent velferdsteknologi for de fleste kommuner Mange ubenyttede muligheter som ikke tas i bruk i dag Muligheter for å koble til flere sensorer Vil påvirke organisasjonen rundt Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Organisering Hvor går disse alarmene i dag? Greier man å håndtere dette ved en økning? Interkommunalt samarbeid om alarmmottak? Hvis man kobler til en røykvarsler som skal alarmeres via trygghetsalarmen. Hvem skal motta denne? Hvem skal installere teknologien? Har man denne kompetansen i kommunen eller kapasiteten? Hvem skal følge opp teknologien ved feil? Evt. batteribytte? Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Organisering Bred tilnærming fra ulike enheter i kommunen ved planlegging av nybygg En endring i organiseringen påvirker både: Eiendomsavdelingen Innkjøpsavdelingen IKT-avdelingen PLO Tjenestekontor Brannvesen M.fl. Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
HUSK! Handler om brukerbehov Individuell kartlegging Teknologi som kan individuell tilpasses Muligheter i vanlig handel Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark
Visnings- og læringsarena ved Terningen Arena Bare å ta kontakt for å få se og høre om mulighetene vi har i leiligheten vår Åshild Sæther Engen, Terningen Nettverk, NAV Hjelpemiddelsentral og Høgskolen i Hedmark