Karriereplanlegging – den enkelte forskers ansvar alene? Trond Singsaas, NTNU 15. februar 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Advertisements

Coaching En innføring i begrep og metodikk
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Kliniker og forsker – utfordringer i psykologrollen An-Magritt Aanonsen President Norsk Psykologforening.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
VEIEN TIL LEDELSE. Mobilisering av fremtidens ledere.
Kveldskurs for nybegynnere 10. februar 2015 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
1 NTNUs mentorprogram for kvinnelige stipendiater Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver Organisasjonsavdelingen NTNU NHH Bergen, 13. juni 2005.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
Anne Husebekk Rektor Foto: Geir Gotaas Bevisst Ambisiøs Mangfoldig Kjønnsbalanse i akademia.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
ROS-analyse.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
BALANSE på NUPI Q3/2014 – Q1/2017 Jan-Morten Torrissen
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Rapport: Å ville utvikle skolen
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Prosessen Arbeidet ble innledet våren 2015 gjennom at et grunnlagsnotat, som inneholder en oppsummering av strategier, mål, tiltak og regulatoriske forhold.
Strategi for Nord universitet 2020
Vurderingsboka Struktur og intensjon.
Forskning og innovasjon
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
NTNUs deltakelse i Horisont og veien videre Prorektor for forskning Bjarne Foss Rektors møte med instituttlederne 21. november 2017.
Arbeidet med ny strategi for UiS
Ny Rammeplan – ny praksis?
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
PDSA-sirkel/småskalatest
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Personalplanlegging (PPL)
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Konkrete aktiviteter.
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring
Utskrift av presentasjonen:

Karriereplanlegging – den enkelte forskers ansvar alene? Trond Singsaas, NTNU 15. februar 2012

Hva forskerne bruker tiden på, har stor betydning for deres karriereutvikling.

Tradisjonelt tar forskerne selv ansvar for egen karriereutvikling. Et universitet med ambisjoner, tar også et institusjonelt ansvar for at forskerne utvikler sin kompetanse og karriere.

EUs Charter and Code beskriver beste praksis i Europa når det gjelder forskeres arbeidsvilkår og karriereutvikling.

«Researchers at all career stages should continually improve themselves»

«Employers should draw up a specific career development strategy for researchers at all stages of their career»

I en kunnskaps- organisasjon er vi avhengige av motiverte og dyktige medarbeidere for å nå våre mål.

Institusjonelt kan vi legge til rette ved å utvikle incentiver og gi tilbud om kompetanse- utvikling.

Universitetet trenger forskere som: A) er faglig dyktige B) har høy personlig kompetanse C) har lederevner D) evner å samarbeide

A) Stimulere til faglig utvikling Eksempler på tiltak: Legge til rette for optimal bruk av forskningstermin som ledd i forskernes karriereutvikling Bruke kvalifiseringsstipend (bl.a. for kvinner) Synliggjøre de gode prestasjonene

B) Personlig kompetanseutvikling Eksempler fra NTNUs kompetansetilbud: Veilederkurs Skrivekurs Mentorprogrammer Medietrening

C) Forsknings- og utdanningsledelse Eksempler på tiltak: Gjennomføre ledertreningstiltak for mulig kommende faglige ledere Bevisstgjøring om at å lede utdanningsprosesser også er en vesentlig lederoppgave Dyktiggjøring av institutt- og fakultetsledere i den faglige lederrollen

D) Samarbeidsevner Det er behov for å styrke og utvikle god ledelse av forskergrupper Det starter allerede ved utvikling av gode ideer og søknader Det vi ofte mangler da er god prosjektledelse

Det er en hovedoppgave for våre ledere å stimulere medarbeidere til å utvikle ny kompetanse og ferdigheter.

Hva må ledere gjøre? Planlegge utvikling av den faglige kompetansen ut fra strategiske prioriteringer. Utvikle konkrete bemanningsplaner som sikrer at oppgavene blir fordelt mest mulig optimalt over tid mellom medarbeiderne.

Tidsbruken Forskeren har selv ansvar for å sette av tid til egen faglig utvikling. Forskning, utvikling og faglig oppdatering utgjør bare 23 % av forskerens tidsbruk. Arbeidsgiver bør bidra til å utvide denne tidsrammen, for å sikre faglig utvikling.

Ledere og forskere bør bruke medarbeider- samtalen til karriereplanlegging. Eksempler på spørsmål: Hva må til for å kvalifisere til professoropprykk? Hva skal forskningsfriåret brukes til? Kan undervisningen legges opp slik at det frigjøres tid til forskning? Hvordan kan undervisning og forskning gjensidig styrke hverandre?

En organisatorisk utfordring: HR-administrasjon og forskningsadministrasjon må snakke mye sammen

Hvilke av utfordringene er kanskje de største? Vi må fortsatt utvikle våre ledere gjennom kontinuerlig lederopplæring Det er fortsatt bruk for målrettede tiltak for å få flere kvinner i vitenskapelige toppstillinger.

Arbeidsgivere og medarbeidere må ta felles ansvar for forskernes karriereutvikling. Foto: Kai. T. Dragland