Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Voksenopplæringens overganger
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Lærekandidatordningen
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Nasjonal rusmestringskonferanse
Barn som pårørende.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Kostnader til grunnskoleopplæring for voksne
VISJON   - hverdagsfellesskap hvor likeverd og raushet mellom mennesker gir gode mestringsopplevelser Foto: Peter Hamlin.
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Kontaktlege/-psykolog
Kostnader til grunnskoleopplæring for voksne
Utdanningssystemet sitt årshjul
Kontaktlege/-psykolog
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Nasjonal rusmestringskonferanse
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010

Helseinstitusjoner i Oppland Pr i dag tar Oppland fylkeskommune opplæringsansvaret i 16 helseinstitusjoner:  7 institusjoner innenfor psykisk helsevern  5 institusjoner med behandling av rusmiddelavhengige  4 institusjoner med somatisk behandling  4 institusjoner gir opplæring til barn med rett og plikt til grunnskoleopplæring (ca 400 pasienter 2009/2010).  Opplæringen ved 12 institusjoner retter seg mot voksne innen rusomsorgen, psykisk helsevern eller med behov for logopedi (ca 200 pasienter 2009/2010).  Budsjett 2010 for opplæring i helseinstitusjoner: Ca 17 millioner.

Dagens opplæring i helseinstitusjon Opplæringen som gis pr i dag:  Vurderes av institusjon og skole som verdifull for pasientene  Opplæring gis både rettighetselever og en del som ikke har rettigheter etter opplæringsloven  Opplæringen knyttes ikke alltid til læreplaner. Ofte uavklart om det er grunnskoleopplæring eller videregående opplæring.  Skillet mellom opplæring og behandling er ikke alltid klart  Omfanget og organiseringen av opplæringen tilpasses institusjonen

Spørsmål til avklaring 1. Hvem skal få opplæring?  Kun de som har rettigheter etter opplæringsloven?  Hvem skal i så fall vurdere rettigheten?  § 4A-1: Dei som er over opplæringspliktig alder, og som treng grunnskoleopplæring, har rett til slik opplæring, så langt dei ikkje har rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1  Hvordan skal et behov for opplæring vurderes?  Hvem skal vurdere behovet? Egenvurdering?

Spørsmål til avklaring forts. 2. Hvilket innhold skal opplæringen ha?  Rundskriv Udir : ”Pasienter i institusjon har… krav på opplæring i samsvar med Læreplanverket for kunnskapsløftet, herunder fag- og timefordeling..”.  Hvordan kan det gjøres formelt riktig mht  sakkyndige vurderinger?  fatting av vedtak om fritak eller spesialundervisning?  Hvor går skillet mellom opplæring og behandling, for eksempel i forbindelse med deltakelse på turer og trening.

3. Hvilket omfang skal opplæringen ha?  Omfang tilpasses institusjonen og behandlingen der.  Ivaretar Fylkeskommunen sitt ansvar når for eksempel grunnskoleelever får en time teori annenhver dag? Hvis ikke – hva er godt nok? Spørsmål til avklaring forts.

4. Omfatter fylkeskommunens ansvar polikliniske pasienter?  Rundskriv opplæringsansvaret kan omfatte dagpasienter etter konkret individuell vurdering  Hvem skal vurdere rettighetene?  Hvordan skal fylkeskommunen eventuelt organisere et tilbud for aktuelle polikliniske pasienter?

Spørsmål til avklaring fortsetter 5. Refusjonskrav  Lovendring fra : Fylkeskommunen der en institusjon ligger kan kreve refusjon av utgifter fra fylkeskommunen der pasienten var bosatt på tidspunkt for innleggelse.  Refusjonsordningen er begrenset til institusjoner som tilbyr behandling for rusmiddelavhengige og pasienter innen psykisk helsevern.  I hvilken grad skal rettigheter etter opplæringsloven og omfang av opplæringen dokumenteres også ved bruk av laveste refusjonssats? Kan vi forvente presiseringer vedrørende opplæring i helseinstitusjoner fra sentralt hold?