Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell 21.10.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Noen utfordringer for skolene
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Digital kompetanse i Mat og helse
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Folkehelse og universell utforming
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Læring på egne vilkår og økt læringsutbytte Omlegging av undervisningsmetoder på Det teologiske fakultet på Det teologiske fakultet Hva lærer studentene?
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Senter for læring og utdanning
Undervisning og læring
Program for Basis IT-tjenester ved NTNU
KS Utredning og Dokumentasjon
Gjennomføring av tilsynet
Studiebarometeret
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Studentenes IKT-hverdag
Kvalitet i fleksible studier
Svaksynt student i en digital hverdag
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Læringsform: Tilegnelse
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Utskrift av presentasjonen:

Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell

Studentenes initiativ til endring

Kampanje som startet 14.sept på NTNU, UiO, UiB og UiT Rette seg mot den enkelte foreleser med en oppfordring til endring Ønske om å sette lærings- og vurderingsformer på dagsorden Skapte kontroverser Oppslag i Aftenposten, DN, NRK Radio, NRK TV. Pluss en hel masse sektorbasert media Fokus var i stor grad mer bruk av e-læringsmetoder

Generelle forventinger

Generelle forventninger Fleksibilisering handler ikke om å fjerne forelesninger/tavleundervisning….. men være et supplement/metode for å heve kvaliteten Pedagogikk, og ikke økonomi bør være insentivet Utnytte potensialet til studenten og foreleseren Gjøre det lettere for flere å ta høyere utdanning Satsning på universitetspedagogikk som tema, ved å vurdere effekten av mer ”morderne” undervisningsmetoder Økt læringsutbytte som mål

Universell utforming av undervisningen

Nødvendig for de få – et gode for alle Stadig bredere definisjon av begrepet Definisjon: ”Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.” –

Universell utforming av undervisningen Begrepet kan i seg selv være tema for mye forskning og diskusjon E-læring og bruk av nye metoder og teknologi kan sikre lik rett til utdanning Universell utforming av læringsmaterialet som krav Universell utforming kan gi heldige ”bieffekter”

Læringsformer

Podcast og videoforelesninger Frihet til å velge læringsmetode Kontakttid - (E-kontakt) Studentinvolvert undervisning Bruk av e-verktøy til kommunikasjon Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek (NLB)

Læringsformer iTunesU og lignende Tekniske ”dupeditter” Bruk må komme på bakgrunn av en pedagogisk vurdering Ta lærdom av de gode eksemplene Studenter tilegner seg lærdom best på ulike måter

Its-learing

Its-learning Nylig gjort en undersøkelse Skremmende dårlig utnyttelse Its-learning er et administrativ verktøy

Vurderingsformer

Kvalitetsreformen - nye vurderingsformer ”Skoleeksamen” som gammeldags, og en vurderingsform mange grupper har utfordringer med Bruk av PC på eksamen Testes i fagkunnskap samtidig som man testet i de verktøy man bruker i yrkeslivet

Tilgang og bruk av datasaler

Hvor mye trenger vi? ”alle” har bærbar PC Lisenser og support for privat datautstyr Miljø ( oppetid og papirforbruk)

Oppsummering, spørsmål og diskusjon

Økt læringsutbytte som fokus Fleksibilisering og e-læring inneholder mange faktorer Tanke om tilrettelegging og fleksibilisering som en del av samme prosess Studentene ønsker seg modernisering, men er likevel opptatt av å ivareta det gode i det gamle