Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

Markeder med asymmetrisk informasjon
Housing careers, rental equivalence and PR-ratios Trond Arne Borgersen/Dag Einar Sommervoll Fagforedrag på NRØA-møte 2-10 Halden 10. mai 2010.
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Markedsstruktur - teori og empiri
Chapter 15 Investment, Time, and Capital Markets.
Prissetting med markedsmakt
Eksterne virkninger og offentlige goder
1 Passer inflasjonsmålstyringen Norge? Per Richard Johansen Samfunn og økonomi, Sparebankforeningen, 22. oktober 2004.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Løsningsforslag Eksamen 2008
Forelesning 6-7 forts Litt mer om lønnsdannelse og mest om diskriminering.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 8 Kapitalkostnad.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Konjunkturer og likevektsledighet Likevektsledigheten består av summen av friksjonsledighet og strukturledighet. Likevektsledigheten blir høy i land der.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Monopol og markedsmakt
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Unemployment and Employment
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Unemployment and Employment
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
The Economic Fluctuations Model
The Economic Fluctuations Model
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
The Rise and Fall of Industries
3 Kostnader og kostnadsteori
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Grunnmodellen: likevekt
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel

I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer tilbudet av en vare Hva som bestemmer likevekten og dermed prisen i markedet Hva markedsmekanismen er

Etterspørsel (1) Etterspørselen etter et produkt er det kvantum (dvs. mengde eller antall) en velger å kjøpe av et produkt, til en bestemt pris. Eksempel: Hvor mange flasker Cola ønsker du å kjøpe i uka hvis prisen er 10 kr per flaske?

Etterspørsel (2) Etterspørselskurven viser hvor stort kvantum som blir etterspurt, avhengig av hva prisen er. Hvis prisen reduseres, øker etterspørselen. Derfor er etterspørselskurven fallende. Se neste lysbilde for eksempel (fra side 19 i boka)

Etterspørsel (3) Markedets etterspørsel finner vi ved å summere etterspørselen til alle individene i markedet. Består markedet bare av tre personer, Kari, Janne og Svein, blir markedets etterspørsel her summen av det Kari, Janne og Svein etterspør. Markedets etterspørselskurve er gjerne fallende. –Hver person kjøper mer hvis prisen reduseres –Til lavere pris vil flere personer kjøpe varen

Skifte i etterspørselskurven (1) Etterspørselskurven viser bare hvordan etterspurt kvantum avhenger av prisen Dersom det skjer endringer i andre forhold som påvirker etterspørselen, som for eksempel inntekt eller prisen på andre produkter, må vi tegne en ny etterspørselskurve. Da, får vi et skifte i etterspørselskurven.

Skifte i etterspørselskurven (2) Pris Kvantum E T Positivt skifte i etterspørselskurven, fører til økt pris og kvantum

Skifte i etterspørselskurven (3) Hvis prisen endres, uten at andre faktorer endres, skjer det en bevegelse langs kurven. Er det andre forhold enn prisen som endres, får vi et skifte i kurven. Eksempler på faktorer som kan føre til et skifte i kurven er: endret inntekt, endring i prisen på andre produkter og generelt alle faktorer som endrer etterspørselen etter et produkt (som for eksempel moter, været eller befolkningsstruktur)

Skifte i etterspørselskurven (4) Hvor mye etterspørselen avtar når prisen øker er avhengig av hvor elastisk etterspørselen er. Dette kan vi illustrere ved en bratt og en slak kurve. (se neste)

Elastisk etterspørsel Uelastisk etterspørsel

Tilbud (1) Tilbudet av et produkt er det kvantum som en person eller en bedrift ønsker å selge av produktet til en gitt pris. Tilbudskurven er stigende. Jo høyere prisen er, desto mer ønsker tilbyderne å selge.

Tilbud (2) Eksempel på tilbudskurve Kurven er stigende: jo høyere pris, jo mer vil bedriften selge av varen.

Tilbud (3) Vi finner markedets tilbudskurve ved å summere tilbudene til alle selgerne i et marked. Endring i prisen gir bevegelse langs tilbudskurven. Endringer i andre faktorer som påvirker tilbudet fører til et skifte i tilbudskurven. Dette kan for eksempel være endringer i bedriftenes kostnader.

Tilbud (4) Er tilbudskurven slak sier vi at tilbudet er elastisk. Er kurven bratt sier vi den er uelastisk. Har bedriften en elastisk tilbudskurven vil selv en liten endring i pris føre til stor endring i tilbudt kvantum. Har bedriften en uelastisk tilbudskurve vil selv en stor endring i prisen føre til en liten endring i tilbudt kvantum.

Tilbud og etterspørsel (1) For å se hvordan markedet fungerer må vi studere både tilbud og etterspørsel. Det er likevekt i markedet når prisen er slik at tilbudet og etterspørselen er like store (se eksempel neste slide)

Tilbud og etterspørsel (2) T E P K Pris og kvantum blir bestemt ved likevekten i markedet, dvs. der hvor etterspørselskurven og tilbudskurven krysser hverandre.

Tilbud og etterspørsel (3) T E P K Dersom vi får et skifte i en av kurvene, får vi ny likevekt (i det nye skjæringspunktet), og dermed ny pris og nytt kvantum. I dette eksemplet ser vi at et positivt skifte i etterspørselskurven fører til økt pris og økt kvantum.