Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Boligpolitikk – med fokus på boligmelding Av Christian Hellevang, KS.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Dialogkonferanse Helsevikarer. Dialogkonferanse Konkurransen som kommer Rammer for dagen og dialogen Presentere våre behov, diskutere utfordringer og.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Leverandørmøte 20. mai 2009 Næringens kapasitet og muligheter Terje R. Venold, Konsernsjef.
AKTUELT I VÄGBRANSCHEN INDUSTRIELL BYGGANDE I INFRABRANSCHEN STATUS OG UTVIKLINGSMULIGHETER I NORGE NVF ORGANISERING OG MARKED SEMINAR HELSINGFORS 4. JUNI.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
«Hvordan forhindre at useriøse aktører får oppdrag i offentlig regi?»
Møte Brynseng SVV Funksjonskontrakter EBA.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Oppstartsmøte gruppe januar 2017
Status fra fellesnemnda
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
OMRÅDEREGULERING SEGALSTAD BRU
Veiservice i Norden NCC Roads Holding AB
Informasjonsmøte E6 Helgeland Sør Gardermoen 26. august 2015
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Praktisering av veiledningsmaterialet
Anbud billettkontroll
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Oppsummering Organisasjonsutvalget
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Mellom barken og veden vol. 2 - Rådgivers rolle
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Furutangen Hyttevelforening Sted: Mattisstua Dato: kl. 1900
ÅRSREGNSKAP 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes

Hva handler dette om? Vegdirektøren har satt krav til at hver region skal komme opp med minst et alternativ i forhold til årets utlysing Hovedfokus for Veg- og trafikk har vært å få det etablerte systemet til å fungere, omfattende innsats i forhold til oppstart kontrakter Derfor: Ingen samlet strategigjennomgang i år (kommer) Svært presset organisasjon Stor belastning på enkeltpersoner Prøvd å få til ulike modeller Tidsnød (fortsatt under utvikling)

Fått mange innspill –Risikofordeling –Samarbeidsforhold –Kompleksitet, forenklinger –Størrelse –Kontraktsperiode –Tildelingskriterier –Konkurranse –Enhetlighet –Bedre tilpasset konkurransestrategi

Fått flere innspill……… –Egenforedling –Kompetanse –Seriøsitet –Lov om virksomhetsoverdragelse –Krav til soliditet –Minimum: sikre at dagens krav overholdes

Dessuten

Hva har vi fått til så langt Systematisert samarbeid en kontrakt pr region -Enkel modell i første fase innenfor dagens konkurransegrunnlag -Styrt samhandlingsprosess etter tilbuds- avgjørelse -Basert på egne erfaringer og Sverige, Danmark -Under utforming -Grunnlag for videre utvikling

Region Øst Follokontrakten (16.11.) -Vurderer alternative tildelingskriterier -Flere innspill -Egne erfaringer (utbygging), bykommuner (Oslo, Drammen) -Danmark

Region Sør og Vest Kontraktsperiode -Vurderer alternative kontraktsperioder -Sirdalskontrakten Nordfjordkontrakten 5+3+1

Region Midt Samarbeidsmodell -Pågående kontrakt Gauldal/Oppdal -Vurderes på ny kontrakt

Region Nord Delte kontrakter Vesterålen -Erstatter Sortlandskontrakten -Delvis etter geografi, delvis etter fag - forslag –7 – 8 vinterkontrakter i geografiske områder, planlagt utlyst før jul i år –Øvrige arbeider lyses ut hovedsakelig som fagkontrakter til våren? -Byggherreapparat -Forbereder samspillkontrakt 2011 (Tromsø)

Region Nord Utviklingskontrakt Helgeland -Utvikling 270 km E6 -Drift og vedlikehold 15 år -Ønsker prosess med bransjen -Mulig deling (for stor?) -Nasjonalt prosjekt under leiing av region Nord -Oppstart 2011

Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av smale/ dårlige bruer200 Utretting av kurver med radius < 150 m500 Forsterkning til bæreevne >10 tonn og fjerning av telehiv 750 Øvrige tiltak: Gang- og sykkelveger, problembakker, rekkverk, hvile/ stoppeplasser for tungtrafikk, rasteplasser, universell utforming, siktrydding, skiltfornying, sanering av avkjørsler. 250 TOTALT2700

Utviklingskontrakt Helgeland - omfang Strekning på ca 27 mil Drift og vedlikehold samt utvikling/ utbygging Med eller uten bompengepakke Varighet 15 år. Utbygging over de første 8-10 årene Kontraktsstørrelse opp mot 3,2 mrd. Drift- og vedlikeholdsdelen ca 300 mill Årlig omsetning opp mot mill. pr. år

Oppbygging av kontrakt Drift og vedlikehold basert på en vanlig funksjonskontrakt Utbyggingsdelen basert på totalentreprise på noen deler (der det er gode planer) samt også mengdebeskrevne oppgaver Noen føringer på framdrift Incitamenter, for eksempel knyttet mot framdrift, HMS, framkommelighet, tilstandsutvikling.

Framdrift og videre arbeid Oppstart Jobbing mot bransjen/ markedet Detaljering av kontraktsgrunnlag Vurdering av risikofordeling Kontraheringsform og –prosedyre

Oppsummering - kommentarer Fullstendig åpen for kommentarer Begrenset omfang Vegdirektoratet KS-prosess mot regionene Regionene ivaretar forholdet til fylkeskommunene Fylkeskommunene største vegeier – rammebevilgning sams vegadministrasjon økonomi, standard påvirkning, interesse