VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for ledelse av prestasjonsutvikling Prestér
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
- Hovedrolle eller birolle
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
En lærende organisasjon?
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Norges Beste Barnehage
Vurdering for læring på Linderud skole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Lærerprofesjonens etiske plattform
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Arbeidsevnekartlegging
”Det handler om å lede…”
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Idrett og ledelse Ønsker du å bli en bedre leder, trener eller dommer? Ønsker du å utvikle klubben din? Ønsker du en formell, nyttig.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Om lederavtaler Vi ser på noen maler og konkrete avtaler –
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Skoleledelse og skoleutvikling
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
VEIEN TIL LEDELSE. Mobilisering av fremtidens ledere.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE LEDERMOBILISERING. Fase 0 Forankre og forberede Ønsket resultat Alle bidragsytere og interessenter er forberedt, engasjert og kjenner.
ALLEMED. Hva er ALLEMED? ALLEMED er et handlingsverktøy laget av Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU) NDFU har som mål.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
Lederutvikling ”Det handler om å lede…” Utviklingsprogram for ledere i offentlig sektor.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
VEIEN TIL LEDELSE Avslutningssamling Dato xxx. 08:30Tilbakeblikk 08:50 Min reise som lederkandidat 09:20 Lukking av refleksjonsgruppene Skalering/hvor.
Forberedende samtaler
Språkløyper i Mylingen barnehage
Velkommen til foreldremøte
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
«Utviklende læring i matematikk»
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
veien til ledelse Ledermobilisering
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
VEIEN TIL LEDELSE Temasamling Min lederhverdag.
Obisoft – et system for medarbeiderutvikling
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
IKT for læring Mattias Øhra.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Veien inn i ledelse ER LEDELSE NOE FOR DEG? ER DU DEN VI SER ETTER?
Invitasjon til Helt sjef!
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Mestringstreff for personer med hjerneslag og deres nærmeste pårørende
Utskrift av presentasjonen:

VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere

Nasjonalt treningslaboratorium Hensikt: Å komme nærmere et svar på spørsmålet: «Er ledelse noe for meg?». Å få økt forståelse for og trene på noen grunnleggende ledelsesferdigheter. Få økt bevissthet om eget lederpotensial – styrker og utviklingsområder. Ramme: Felles nasjonal samling i Oslo-området Tema: Ledelse i sykehus - en referanseramme Trene på kommunikasjon, handlekraft, helhet og endring. Mine styrker og utviklingsområder Bidragsytere: NLU, lokale prosjektledere, enkelte veiledere, eksterne foredragsholdere Ledermobilisering Side 2

Utviklingsplan Hensikt: Støtte opp om kandidatenes videre utvikling. Bevisstgjøring av eget lederpotensial – styrker og utviklingsområder Ramme: Introduseres på nasjonal treningssamling. Individuelt arbeid Følges opp i refleksjonsgruppe og i samtale med leder. Omfatter: Egenvurdering av egne ledelsesferdigheter og motivasjon. Etablere konkrete utviklingsmål og tiltak for å videreutvikle eget potensial Ledermobilisering Side 3

Oppfølgingssamtaler med leder 2 samtaler á ½-1 time. I treningsfasen: Status egen motivasjon og potensial. Utviklingsplan. Lederpraksis – ønsker og muligheter. I utprøvingsfasen: Status egen motivasjon og potensial. Veien videre - utviklingsmuligheter og ønsker. Bidragsytere: Kandidatens avdelingssjef. Ev. veileder ved behov. Ledermobilisering Side 4