Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Fra ide til problemstilling
Å opprettholde et godt immunforsvar
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Fra prøving og feiling til
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
HTV-konferanse 28. oktober 2013
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Senter for kunnskapsbasert praksis
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Sykepleie til pasienter med Blodsykdommer
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Et forskningssamarbeid mellom SIV Kommunehelsetjenesten
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Scandinavian Sarcoma Group
KVALITETSSIKRING AV SÅRBEHANDLING
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Definisjon av ulike HMS-begreper
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Samfunnsvitenskapelig rusmiddelforskning i Norge Hva er status og hva er de viktige utfordringene framover?
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Forsknings- og kreftsykepleier Turid Almvik Kreftsykepleier Janne Sundfær 5.oktober 2015 St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Forberedende samtaler
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Kvalitet, risiko og avvik
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Erfaringer fra praksis
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
Målgruppe: Resepsjon, nattevakter, restaurant, bar
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utskrift av presentasjonen:

Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver. Deltakerne blir ressurspersoner i sine virksomheter. Målgruppe: Sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Inntil tre fra hver virksomhet velges ut av fagrådgiver.

Mål  Anvender kunnskap i forhold til observasjoner av grunnleggende behov hos pasienter/brukere  Har ferdigheter i å beskrive observasjoner  Tar ansvar for å dokumentere og følge opp forordninger/tiltak

Temaer Tema 1: Hygiene og eliminasjon Tema 2: Ernæring og legemiddelhåndtering Tema 3: Respirasjon, sirkulasjon og symptomer på sykdom Øving på praktiske ferdigheter (Vitensenteret HSN) Tema 4: Aktivitet, søvn og hvile Tema 5: Alkohol- og legemiddelavhengighet Tema 6: Smerter. Psykososiale behov

Struktur for gjennomføringen Medarbeiderne møtes sjy ganger a tre timer, kl – for ”modellæring”. Hele dagen avsettes for forberedelser og faglig refleksjon. Skap gode dager dekker innleie av vikarer.

Hensikten med økt kompetanse i vurdering Ivareta pasient/brukers sikkerhet slik at uønskede hendelser unngås. Det innebærer å forhindre, forebygge og begrense konsekvenser eller skader som følge av helsetjenesteprosesser

Hensikten med økt kompetanse i vurdering Opprettholde kontinuitet til den enkelte pasient Pasienter og pårørende opplever trygghet i forhold til hjelpeapparatet og vet hvem de skal forholde seg til

Faglige vurderinger et ansvar på flere nivåer Systemansvar Person ansvar

Kunnskapsbasert praksis Jamtvedt G, Hagen KB, Bjørndal A. (2003). Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning kunnskapsbasert praksis Kontekst