Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver. Deltakerne blir ressurspersoner i sine virksomheter. Målgruppe: Sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Inntil tre fra hver virksomhet velges ut av fagrådgiver.
Mål Anvender kunnskap i forhold til observasjoner av grunnleggende behov hos pasienter/brukere Har ferdigheter i å beskrive observasjoner Tar ansvar for å dokumentere og følge opp forordninger/tiltak
Temaer Tema 1: Hygiene og eliminasjon Tema 2: Ernæring og legemiddelhåndtering Tema 3: Respirasjon, sirkulasjon og symptomer på sykdom Øving på praktiske ferdigheter (Vitensenteret HSN) Tema 4: Aktivitet, søvn og hvile Tema 5: Alkohol- og legemiddelavhengighet Tema 6: Smerter. Psykososiale behov
Struktur for gjennomføringen Medarbeiderne møtes sjy ganger a tre timer, kl – for ”modellæring”. Hele dagen avsettes for forberedelser og faglig refleksjon. Skap gode dager dekker innleie av vikarer.
Hensikten med økt kompetanse i vurdering Ivareta pasient/brukers sikkerhet slik at uønskede hendelser unngås. Det innebærer å forhindre, forebygge og begrense konsekvenser eller skader som følge av helsetjenesteprosesser
Hensikten med økt kompetanse i vurdering Opprettholde kontinuitet til den enkelte pasient Pasienter og pårørende opplever trygghet i forhold til hjelpeapparatet og vet hvem de skal forholde seg til
Faglige vurderinger et ansvar på flere nivåer Systemansvar Person ansvar
Kunnskapsbasert praksis Jamtvedt G, Hagen KB, Bjørndal A. (2003). Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning kunnskapsbasert praksis Kontekst