Samhandling med mennesker med nedsatt funksjonsevne Se mulighetene – ikke begrensningene! Medmenneskelighet – ikke medlidenhet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Advertisements

Lage og sende MMS 1b Lage MMS MMS er en type melding på mobiltelefon.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Godt i dag, godt i framtiden Universell utforming Husbanken rundt
Et menneskeligere internett Susanna Laurin
Hva er aktivitet og deltakelse?
Speiding i et folkehelse- og friluftslivperspektiv.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskjeller på tale og skrift
Kjell Erik Øie Statssekretær
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Å leve med ADHD i familien
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Synsproblematikk og ADL-hjelpemidler
Trinn 4 Barnets andre leveår.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hva kan kommune gjøre ? Anders Midtsundstad Barne- og ungdomskonferansen 2006.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Foreldremøte 9. trinn 24. Mars 2015.
God morgen! Tanker etter i går?
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Syns- og hørselstap hos eldre Konsekvenser og kompenserende tiltak PSYK-IT tirsdag 12.oktober 2010 Lise Øverland psykiatrisk sykepleier / fagkonsulent.
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Kropp/samliv/seksualitet LK2014 Fredag 21. mars Bernt Barstad, Vernepleier og spesialist i sexologisk rådgiving NACS, Habiliteringstjenesten for voksne.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne En funksjonshemning oppstår når en person har nedsatt funksjonsevne i forhold til de krav som omgivelsene stiller Hva.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Fylkeskommunens ansvar Tannhelsetjenesten Hjelpemiddelsentraler Videregående skoler.
Åkrehavn vgs 02.jan Arbeid og psykisk helse
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Å få barn Skal – skal ikke ????
Roboter – EV3.
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
1 Kommunikasjon.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Lys, syn og farger Forslag til forarbeid
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Svaksynt student i en digital hverdag
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Tilgjengelighet ved valg
Forslag til for- og etterarbeid
NAV Hjelpemiddelsentral Telemark Litt om oss og hva vi driver med!
Tilretteleggingskurs paraidrett Norges idrettsforbund
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Bergen Voksenopplæring skole og kompetansesenter
Bufdirs arbeid med CRPD
Oppdrag i historie - Muntlig
Oppgaver Hvit i trekket. Er hvit sjakk, matt eller patt?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling med mennesker med nedsatt funksjonsevne Se mulighetene – ikke begrensningene! Medmenneskelighet – ikke medlidenhet

Nedsatt syn/blind Viktig å forklare tydelig hva du gjør og ser – den andre kan ikke se kroppsspråket ditt Hjelpemidler: Briller Luper Datamaskin med punktskrift Hvit stokk Førerhund

Nedsatt hørsel/døv Viktig å bruke tydelige munn- bevegelser og kroppsspråk Hjelpemidler: Høreapparat Tegnspråk Bruk av lys og ikke lyd, for eksempel på dørklokka

Redusert bevegelighet Viktig å snakke til personen, ikke til ev. ledsager. Sett deg gjerne i samme høyde som rullestolbrukeren Hjelpemidler: Stokk Krykker Rullestol Samfunnets tilrettelegging

Skjulte funksjonshemninger Vis forståelse for at det er slitsomt å stadig måtte forklare og begrunne hvorfor de trenger hjelp Hjelpemidler: Behovet er ulikt fra person til person

Utviklingshemmet Viktig å jobbe med egne fordommer Det er stor forskjell på hvor mye hjelp utviklingshemmede trenger, og hvilke ferdigheter de kan mestre Hjelpemidler Piktogram Databaserte hjelpemidler