13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Vernetjenesten i Kristiansund
Fagforeningens arbeid for mangfold
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
individuell oppfølgingsplan
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
OU og Personaladministrasjon OU Organisasjonsutvikling består i at deltakerne, på grunnlag av samfunnsvitenskapelig innsikt, analyserer og.
Funksjonsvurdering og trygd
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Kommunen som arbeidsgiver
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
1 Prestasjonsorienterte avlønningsformer - status og utfordringer Norsk Arbeidslivsforum Mona Bråten, Fafo.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Motivasjon i arbeidsforhold
Velkommen til et nytt skoleår!
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 12. Finansiering Læreplanmål: – Du skal kunne beregne kapitalbehov – og innhente informasjon om ulike finansieringskilder Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Entreprenørskap Kapittel 9. Regnskapet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Kapittel 4: Del 2 Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 4. Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Konfliktberedskap Geir Waage Aurdal – forhandlingssjef Virke.
Kapittel 4: Del 3 Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere Læreplanmål: Foreta ansettelser i henhold til lover, forskrifter og regler Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer:
Kapittel 9: Regnskapet. Del 3 Postering Bilag Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Kapittel 9: Regnskapet. Del 2 Hvordan vi bruker kontoer Hvordan vi posterer og fører regnskap Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Forbedringssamlingen
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Obisoft – et system for medarbeiderutvikling
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

13.3 Personalarbeidet Hvordan kan bedriften best mulig utnytte de menneskelige ressursene i bedriften? Kartlegge kompetansen Vurdere kompetansen Lage en opplæringsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Kartlegge kompetansen Bedriften har ofte god oversikt over… Den ansattes formelle utdannelse Hvordan arbeidstakeren gjennomfører arbeidsoppgaver I tillegg kan opplysninger hentes gjennom Medarbeidersamtaler lønnssamtaler Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Medarbeidersamtalen Minst 1 gang hvert år Begge parter snakker åpent om… Innsats Utviklingsmuligheter Medbestemmelse Man snakker ikke om… lønn Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Medarbeidersamtalen Samtalen skal øke motivasjon, trivsel og arbeidslyst For at den skal fungere godt bør den forberedes godt Informere om hensikten med samtalen Avtale tid og sted i god tid Sitte uforstyrret Sørge for å ha god tid til samtalen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Lønnssamtale Egen samtale. Målsetting: fastsettelse av lønn Faktorer som kan påvirke ny lønn er: Økt erfaring eller kompetanse Flere eller mer utfordrende oppgaver Større ansvar Lønnsutvikling i bedriften – eller samfunnet ellers Bedriftens økonomiske situasjon Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Vurdere kompetansen Hva trenger firmaet av kompetanse for framtiden? Behovet for kompetanse vurderes opp mot den kompetansen vi allerede har Ny kompetanse – ansatte nye medarbeidere? lære opp egne medarbeidere? Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Lage opplæringsplan Plan både for den enkelte arbeidstaker – og grupper. Intern opplæring Jobbrotasjon Jobbutvikling – justering av jobbinnhold og oppgaver Interne kurs Ekstern opplæring Kurs og skoler Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Hvorfor er godt samarbeid viktig? En kan ikke løse alt alene. Tidspress. Komplekse Større sjanse for å levere til rett tid – og på korrekt måte Ressursene blir bedre utnyttet Arbeidet blir mer rettferdig fordelt på de ansatte Skaper felles forståelse for hvordan arbeidet skal utføres – og hvorfor Krangel og konflikter blir et mindre problem Negativ kritikk får et redusert omfang Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Oppsummering kapittel 13. Ledelse – del 2 Kartlegging av kompetanse Medarbeidersamtalen og lønnssamtalen Vurdere kompetansen Lage opplæringsplan Samarbeid Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli