Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kandidatundersøkelsen UiO 2014 Resultater for masterprogrammene ved MN Yvonne Halle.
Advertisements

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Betingelser for frivillig innsats – motivasjon og kontekst Dag Wollebæk, Synne Sætrang og Audun Fladmoe Presentasjon av rapport, Funkis Studieforum 31.
Holdninger til helseforsikring
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Brukerutvalget i NAV Telemark
Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Studieveien.
Kvalifikasjonsrammeverket
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Rådgiversamling 2. november 2016
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Statssekretær Jens Revold
Velkommen til August 2017.
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Jomfrusjekk.
Medarbeiderundersøkelse 2009 Universitetet i Stavanger
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Edru Livsstil - Strategikonferanse
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Foreldreundersøkelsen 2018
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Matematikk på ungdomstrinnet
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Lokal brukerundersøkelse 2015 NAV-kontorer i Hordaland
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Møte i nettverk for studiestart Anne Nordheim O'Hare
Klubbutvikling oppfølging
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Kandidatundersøkelsen 2018
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Nye tider – nye utfordringer
Oppfølging av Høstrapporten
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller e-postadresse.  Feltarbeidet ble gjennomført i perioden  Svarprosent på 46,1  TNS Gallup har hatt hovedansvaret for utforming av rapporten  En prosjektgruppe ved NTNU har bidratt i prosessen med å utforme spørreskjema og avdekke rapporteringsbehov

2 Undersøkelsens innhold  Del A: Om deg og din nåværende jobb  Del B: Arbeidserfaring i løpet av utdanningen  Del C: Arbeidssøking etter fullført grad  Del D: Første jobb etter fullført grad  Del E: Om overgangen til arbeidslivet  Del F: Sammenheng mellom jobb og utdanningen  Del G: Vurdering av utdanningen  Del H: Utdypende spørsmål om høyeste grad  Avslutning: NTNU og utdanningen alt i alt

3 Viktige faktorer for utdanningstilfredshet  Utdanningstilfredshet henger sammen med studienes relevans for arbeidslivet  Studiet har gitt kompetanse som arbeidslivet krever  Utdanningen fra NTNU er etterspurt på arbeidsmarkedet  Utdanningen gir mulighet til å få jobber som svarer til forventningene de hadde under utdanningen  Viktige styrker ved innholdet i utdanningen samlet sett:  God evne til analytisk tenkning  God kjennskap til fagområdets egenart  Viktige forbedringsområder handler blant annet om en sterkere kobling mellom utdanning og arbeidsliv  Utdanningen inneholdt relevant samarbeid med arbeids/samfunnsliv  Prosjektoppgaver i studiene ga meg fortrinn for å få jobb  Det er særlig bachelorkandidater som ønsker en sterkere kobling mellom studier og arbeidsliv.  HF-kandidater opplever i mindre grad enn andre at utdanningen er relevant for arbeidslivet.

4 Noen resultater fra undersøkelsen Hovedbeskjeftigelse Hvilken sektor de jobber i Viktigste kjennetegn ved en jobb Hvorvidt jobben oppfyller disse kjennetegnene Hvorvidt det er samsvar mellom kvalifikasjoner og innholdet i jobben Det er variasjoner fra fakultet til fakultet, men også store variasjoner mellom studieprogram. Dette kommenteres i hovedrapport og i fakultetsrapporter.

5 Hva er kandidatenes hovedbeskjeftigelse pr. 1. august 2013? (n=3360)

6 I hvilken sektor jobber kandidatene? (n=3116)

7 Hva er de 5 viktigste kjennetegnene ved en jobb for kandidatene? (n=3360)

8

9 8 av 10 opplever at jobben deres i stor grad oppfyller de kjennetegn som er viktige for dem

10 Særlig kandidater med høyere grad opplever i stor grad at det er samsvar mellom deres kvalifikasjoner og innholdet i jobben deres

11 Oppfølging av Kandidatundersøkelsen Kunnskap om utdanningens faktiske relevans for arbeidslivet vil være et sentralt grunnlag for: –Utvikling av studietilbudet –Styrke kandidatenes posisjon på arbeidsmarkedet –Utforme tiltak for å rekruttere nye studenter Hvert fakultet har fått sin egen rapport hvor de kan lese funn ned på studieprogramnivå. Et nyttig verktøy for kvalitetsarbeidet.