Fylkesmannen i Møre og Romsdal Økonomisjefsamling Økonomiplanlegging - Lett oppvarming Ålesund 1. oktober 2015 Martin G. Mortensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Advertisements

Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Hva gjør vi så? - Oppsummering Dialogseminar, Åre – Hans Heieraas, varaordfører Levanger kommune Hva gjør vi så ? Oppsummering Dialogseminar
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Skolen – en kommunal virksomhet
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Barne-og familietjenesten desember Marit E. Aksnes 1 Levanger kommune, Barne- og familietjenesten, Barnevern desember 2008.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Hvilke forhold forklarer mest av variasjoner i driftsresultat?
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Budsjettarbeid i styret
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Budsjettet 2014 Økonomiplan Rådmannens framlegg Formannskapet
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Økonominytt fra Fylkesmannen Økonomiforum Troms 7. og 8. september 2015.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Kommuneplanen – samfunnsdel og økonomi
Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef Budsjett og økonomistyring
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Budsjett 2017 Handlings- og økonomiplan
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
[Firmanavn] Forretningsplan.
Handlingsprogram Rådmannens forslag.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Økonomiplan 2018 – 2021 Årsbudsjett 2018
Internkontroll Pilotnettverk
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Budsjett- og økonomiplan
Budsjett og økonomiplan
Sunnfjord kommune ØKONOMiPLANLEGGiNG Økonomisk situasjon for kommunane
Økonomi og handlingsplan
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Budsjett 2019 Økonomiplan Effektiv drift Framtidsretta fokus Utviklingsorientert Resultatbevisst.
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Resultat levert til revisjonen
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Statusmøte økonomi Fellesnemda Nye Narvik
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Økonomisjefsamling Økonomiplanlegging - Lett oppvarming Ålesund 1. oktober 2015 Martin G. Mortensen

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ein av fleire rettleiarar om planar

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Døme på plansystem Kommuneplan SamfunnsdelArealdel Handlingsdel Økonomiplan Årsbudsjett ÅrsrekneskapÅrsberetning Tertial- /kvartalsrapportering Arbeidsprogram Fag-/temaplaner Reguleringsplaner Lang sikt Mellomlang sikt Kort sikt AnalyseEvalueringPrioritering Strategiplan

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Innhald 1.Langsiktig økonomiplanlegging 2.Om økonomiplanen 1.Kommunelova 2.Prosess 3.Status og målsettinger 1.Felles situasjonsforståing 2.Fastsette overordna mål og rammer for ønska økonomisk utvikling 3.Økonomisk politikk 4.Underskott frå tidlegare år 5.Identifisere det økonomiske handlingsrommet 6.Kunnskap om einingane sine ressursbehov og faktisk utgiftsutvikling 4.Sentrale elementer i økonomiplanen 1.Folketalsprognose 2.Løns- og prisvekst 3.Driftsinntektene 4.Driftsutgiftene 5.Investeringar og gjeld 5.Oppsummering

Fylkesmannen i Møre og Romsdal God økonomistyring Sentral kobling mellom kommuneplan og budsjett Utvikling krever langsiktighet og planlegging Verktøy for politiske prioriteringer Verktøy for effektiv ressursutnyttelse Konsekvenser av manglende langsiktig planlegging er svakere økonomi og dårligere tjenester 1. Om økonomiplanen

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fire år og rulleres årlig Hele kommunens virksomhet Realisme (inntekter, utgifter, prioriteringer, mål) Skille drift og investering Økonomisk balanse Oversiktlig Formannskapet innstiller 2.1 – Kommunelova

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Langsiktig, kortsiktig planlegging og resultatvurdering skjer hele året (årshjulet) Prosessen bør forankres politisk (kommunestyret) Konsekvensjusteringer Utredning og håndtering av handlingsplaner og enkeltsaker/temaer Håndtering av endringer i oppgaver og økonomiske rammer (Komm.prop, Prop. 1 S) Sammenstilling til et beslutningsdokument Formannskapets innstilling, ettersyn og endelig vedtak i kommunestyret 2.2 – Om økonomiplanen - prosess

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 2.2 – Om økonomiplanen - prosess Kva skal skje når? -Bestilling til rett tid -Grunnlag ferdig til rett tid -Avgjerd til rett tid

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 2.2 – Økonomiplan og årsbudsjett Kvar for seg eller samla? Korleis blir øk.plan brukt i din kommune? Samanheng med årshjulet SamlaKvar for seg Fordel?Ulempe?Fordel?Ulempe? Éin prosessKun budsjett i fokus? God drøftingTyngre adm - 2 prosessar Lettare å rullere fram budsjettet Strategisk diskusjon(U)forpliktande frå politisk nivå Svakare kontakt plan Betre samanheng med planverk

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 3.1 – Felles situasjonsforståelse -Kompetente folkevalte -Tett dialog om økonomisk status og utvikling, samt framtidige konsekvenser 3.2 – Fastsetting av mål og rammer for økonomien 3 – Status og målsettinger (I) «Andres ansvar» «Maktesløshet» «Kostnader oppstår» «Partipolitikk» «Svarte-Per» «Monopolpenger» «Svak budsjettdisiplin» «Svak planer» «Ostehøvel»

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 3.3 – Økonomisk politikk Planlegging under uvisse Stresstest av økonomien Behov for å planlegge med marginar Kvantitative mål – NDR, disp.fond, gjeldsgrad – Med meir Kvalitative mål – Budsjettprosess før vedtak – Oppfølging gjennom året Føresetnadar Mål Handlingsreglar for økonomien

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Register om betinget kontroll og godkjenning Robek, kommunelova § 60 aÅrsbudsjett i ubalanse - Ikkje uspesifiserte innsparingar bØkonomiplan i ubalanse - Balanse kvart år cVedtek å dekke inn underskot over fleire enn to år - Kan nytte to år; første vedtak sett på som opphavleg plan dIkkje følgjer inndekningsplan - Obs, kan bli meldt inn etter år 1, sjølv om lova opnar for inndekning over 2 år 3.4 – Underskott frå tidlegare år Fylkesmannen i Møre og Romsdal

3 – Status og målsettinger (II) 3.5 – Identifisere økonomisk handlingsrom Tilrettelegge for politiske prioriteringer av mål 3.6 – Kunnskap om enhetenes ressursbehov og faktiske utgiftsutvikling

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 4.1 – Befolkningsprognose 4.2 – Lønns- og prisvekst 4.3 – Driftsinntektene 4.4 – Driftsutgiftene 4.5 – Investering og gjeld 4 – Sentrale element i økonomiplanen

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 4.1 – Folketalsprognose Grunnlagsdokument Eigne føresetnadar – nye bustadfelt, bustadar under oppføring, o.l. - Kva skjer på grunnkretsnivå i høve til barnehage, skule, omsorgstenesten?

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 4.2 – Løns- og prisvekst Lokale variasjoner

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 4.3 – Driftsinntektene

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 4.4 – Driftsutgiftene

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 4.5 – Investeringar og gjeld

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Kartlegging status og mål Prognose/ planforutsetninger Kartlegging behov Vurdere konsekvenser Helhetlige prioriteringer innenfor rammen 5 – Oppsummering Driftsinntekter Driftsutgifter Brutto driftsresultat Renter og avdrag Netto driftsresultat Fond Netto driftsresultat, fond, gjeldsgrad, med meir Rentenivå Folketalsutvikling Løns- og prisvekst Nye driftstiltak Investeringar - = - =

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Nytt kommunestyre og nye muligheter