Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Advertisements

Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Rusplan i videregående opplæring i Møre og Romsdal Et samarbeid mellom Kompetansesenter - Rus Midt-Norge og Møre og Romsdal fylkeskommune ved utdanningsavdelinga.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
s. 1 Bodin videregående skole og maritime fagskole Programområde for studiespesialisering og forskningslinje
Blokkhaugen skole FAU Foreldrenes arbeidsutvalg. Årshjul Valgprosess Sette opp ulike arbeidsgrupper Skoleballet er hovedfokus Temakveld/ dag.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Sosialpedagogikk på Manglerud
En introduksjon.
Møte med kontaktlærere & teamledere
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Russ-Russetid-foresatte- hvem sitt ansvar?
Velkommen til informasjonsmøte
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Familieråd En for alle, alle for en
Rusarbeid ved Romsdal videregående skole
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til informasjonsmøte
Sosiallærer Helene Dignæs Johnsen
Velkommen til August 2017.
BTI-handlingsveileder skole
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Framgangsmåte i mobbesaker
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Fylkestinget 12. desember 2017
Trygt og godt skolemiljø
NAV-veiledere i vid. skole
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Oppfølgingsprosjektet
Presentasjon av Kine Vålbekk
Velkommen til foreldremøte overgang 8.trinn
Kriseplanverk - «Alvorlige skolehendelser»
Foreldreundersøkelsen 2018
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Osloskolen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Oppfølging av Høstrapporten
Nå er vi spente!.
Ungdata 2013 Gjennomførte Ungdata 2013 God svarprosent
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Velkommen til foreldremøte overgang 8.trinn
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Utskrift av presentasjonen:

Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole

Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av koordinator fra ledelsen Kontakt mot kommunen v/helsesøster, PPT og HFU Ingen direkte kontakt med spesialisthelsetjenesten Utskiftninger i arbeidsgruppa i prosjektperioden Hva tok vi sikte på å lage? Forebyggingsplan Tiltaksplan (ajourføring) Implementering: skolestart 2014/2015

Kartlegging av rusbruk blant elevene Hva visste vi om rusbruken blant elevene? Ingen kartleggingsundersøkelse, men……….likevel noen erfaringer Ikke dokumentert omfattende rusproblemer eller russubkultur på skolen Rusbruk knyttes til fritida/andre arenaer enn skolen Historisk: Enkelte spredte tilfeller Ungdata: Ingen Moldedata ved oppstart, men……..? Antakelse: Våre elever er rusbrukere, men ikke spesielt store utfordringer på området

Prinsipper for rusplanarbeidet Vi valgte ut noen sentrale prinsipper eller utgangspunkt for arbeidet: Rusarbeidet skal være mest mulig en integrert del av skolens ordinære virksomhet Skolen hadde alt en tiltaksplan. Viktig å bygge på det som var gjort. Ikke ekstrarunder. Å bedre strukturen på det forebyggende arbeidet Planarbeidet måtte bygge på den interaktive fylkesplanen, men med lokal tilpasning

Mål for rusarbeidet Arbeide for en rusfri skole Øke bevisstheten om rusmisbruket Arbeide jevnlig med rusforebyggende tiltak Øke ansatte og elevers kunnskaper om skader ved rusmisbruk Motivere lærere og elever til å engasjere seg i holdningsskapende arbeid mot rus Informere om ulike hjelpetiltak

Forebyggingsplanen - hovedpunkt Ledelsen: Overordnet ansvar. Orientering og oppfølging. Kontaktlærerne: Ansvar for oppfølging av rusarbeidet overfor elevene (klasser, grupper, elevsamtaler…..), rusarbeid inn i kontaktlærerårshjulet Faglærerne: Rus og rusrelaterte problemstillinger i læreplanene (samfunnsfag, naturfag, sosialkunnskap, psykologi …….) Helsesøster, politi og PPT: Orientering og veiledning etter behov og ønsker. Eget informasjonsopplegg overfor Vg3 med politi og helsetjenesten VIP-programmet for Vg1: Veiledning i psykisk helse (inkl. rusproblematikk) Elevråd: Løpende vurdering av behov for spesielle tiltak innenfor rusområdet Foresatte: Orientering på foresattemøtene

Tiltaksplan ved mistanke og bruk av rus Tegn på mistanke: mulige og ulike tegn …………. Tiltak ved mistanke: Klargjøre situasjonen. Observasjoner. Kontaktlærer og rådgiver sentral. Bekymringssamtaler Tiltak ved innrømmelse av bruk: Henvisning til hjelpeinstanser Tiltak ved kjøp og salg av narkotiske stoffer og åpenbar bruk på skolens område: skolens ledelse koples inn, politiet kontaktes Generelt: Foresatte informeres når eleven er under 18 år Instanser som kontaktes: telefon……

Hva har vi oppnådd? Resultater så langt…… Bedre struktur på rusarbeidet. Beredskapen er styrket. Ansvar er plassert. Variasjon i hvilken grad kontaktlærerne og faglærerne har arbeidet med rus-spørsmål. VIP-programmet og infotiltak overfor Vg3-elevene gjennomføres årlig. Egen avtale med russen om rusmisbruk i russetida. Helsesøster/PPT: ingen tilfeller meldt Ungdata 2015 (Molde): lavere bruk av rusmidler ved de videregående skolene i Molde sml. med «landet». Gode erfaringer med å se rusarbeid som del av den ordinære virksomheten