Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Veiledning av elever / lærlinger
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
HVA SKAL JEG VELGE? 1T eller 1P.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Overgangsprosjektet.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Veiledet matematikk.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Den autentiske læringsdialogen
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Språk og språklig fordypning
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Drama og teater ved Høgskolen I Vestfold
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Novemberkonferansen 2014 John Donne, fotball og matematikklæring: «Matematikk er ikke bare regler og tastetrykk på kalkulatoren, men faktisk en måte å.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
AV PROFESSOR WILLY AAGRE, FAKULTET FOR HUMANIORA OG UTDANNINGSVITENSKAP Unge utsagn og det faglige, det kulturelle og det sosiale i sin klasse og sin skole.
Rådgiversamling 16. september 2016 Anna Skarheim.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Gang.
OBSERVASJON av tolærertimer
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Roller og forventninger
«Bare bok gjør ingen klok»
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fest & følelser Velkommen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Emilios jobb som assistent
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle

Bakgrunnen Matematikk var et problemfag på Helse og oppvekst Tor Arnes erfaring med grupper og inquirybasert undervisning 1T på KKG 1PY->1P

Målsetting – hva vi ønsker å oppnå Elevsentrert undervisning Elevengasjement Godt læringsmiljø/økt trivsel Eleven som ressurs i undervisningen Mer forståelse/bedre læring Mindre «herme»-undervisning

Litt om opplegget Arbeidet foregår i grupper på 4 Introduksjonsoppgaver/åpne oppgaver Caser som dekker større emner fra læreplanen Tradisjonelle oppgaver Tolærer-system

Oppstartsoppgave:

Hvordan syns elevene det var å jobbe med casen? Jeg syns at det var veldig gøy! De timene hvor vi jobbet med casen, er noen av de mest effektive mattetimene jeg har hatt. Vi var gode til å samarbeide i gruppa, det var bra jobbing, sosialt og resultatet ble vellykket. Syns det var veldig stress, men vi lærte masse Å jobbe med casen var både bra og dårlig. For min egen del var det et løft sosialt sett for min gruppe, men det var også krevende og mange som ville ha hjelp på lik tid og derfor mye ventetid. I begynnelsen så var det faktisk litt vanskelig å holde på med casen pga. at alle måtte jobbe sammen. Dette var jo ingen av oss vant til fra før, så det var vel det som var vanskeligst i begynnelsen. Men så lærte vi oss å samarbeide istedenfor å krangle over uviktige ting, og da gikk alt veldig mye bedre.

Tallinja Regnerekkefølgen Introduksjonsoppgaver Areal og volum Flytte på hybel

Elevreaksjoner på introduksjonsoppgaver/åpne oppgaver: Det er greit. Ganske kjedelig å sitte å se på tavla hele tiden uvant, fordi det var ikke sånn vi gjorde på ungdomsskolen Jeg syns denne metoden funker veldig bra, for da får vi presset oss selv litt mer Ja det kan ofte være veldig bra! Vi kan da prøve å finne ut av oppgavene selv, og er det noe vi ikke helt klarer, får vi god gjennomgang av det etterpå. Det hjelper å få tankegangen i gang Jeg syns at det er best når dere gjennomgår på tavla. Det er ikke alltid at alle, eller noen, skjønner hva vi skal gjøre. Men det kan også være bra, fordi da må man skjerpe seg og tenke selv. litt spesielt, og anderledes. føler ikke jeg lærer like mye, men vet ikke helt.

Praktiske eksempler : Caser: Personlig økonomi Ut på tur (1PY) Ut på tur

Erfaringer Elever som er aktive i læringsprosessen Elever snakker matematikk Gode relasjoner elev/lærer og elev/elev Matematikk er ikke lenger et problemfag

Organisering/Gjennomføring av opplegg Organisering av grupper Lærerens rolle: - Motivasjon - Introduksjon - Veiledning og oppsummering - Eierforhold til oppgaver/opplegg

Motforestillinger?

Vanlige innvendinger vi møter Vi har ikke tid til dette Jeg mister kontrollen i klasserommet Jeg mister kontrollen over hva de lære Elevene bruker bare masse tid på prat og tøys Jeg har prøvd, og det var langt fra vellykket