Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Avdeling for sosionomutdanning
Advertisements

Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Undervisnings- og vurderingsformer
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Skedsmo FK Jentesamling 1. juni
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Informasjonsmøte november 2016
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Informasjon til FAU
Matematikk 101 og 102.
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Muntlig vurdering – å veilede andre
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Å arbeide i studiegruppe:
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Valgfag innsats for andre
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Video i undervisningen
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt

Erfaringer Hvilke erfaringer har dere om følgende: Bachelorundervisning i akademisk skriving og forskningsmetode/vitenskapsteori Fagkurs Veiledningsprosessen (veiledning 1 og 2) Obligatorikk (undervisning, veiledning, bachelorkonferansen) Bachelorkonferansen Forslag til endringer? 10 minutter med naboene

Noen frustrasjoner har det vært Obligatorikk i bachelorundervisningen Obligatorikk på bachelorkonferansen Veiledning Manglende muligheter til å gjennomføre empiriske undersøkelser på- og om barn i skolen (jmf evalueringsmøtet blant veiledere i februar)

Obligatorisk bachelorundervisning Obligatorisk for obligatorikkens skyld eller utelukkende nødvendig? Min erfaring er at Noen studenter er der fordi de må, ikke fordi de ønsker å lære noe Det krever store ressurser til oppfølging Riktig bruk av forelesere og studieleders tid? Det gir rom for juks studenter krysser av for hverandre eller jukser på andre måter nok at bare en foreleser glemmer eller gjør en feil mtp registrering, så er hel… løs Det totalt sett skaper mye støy og frustrasjoner både blant studentene og faglærerne Foreslår derfor at vi omdefinerer begrepet «obligatorisk» FRA obligatorisk deltakelse TIL obligatorisk kunnskap Kunnskapen er en nødvendig forutsetning for å skrive oppgaven Studieleder tar dette opp på første studiedag og på fronter Veileder skal forutsette at studenten har satt seg inn i hva som ligger i akademisk skriving og forskningsmetode/vitenskapsteori ved første veiledning. Hvis de ikke har deltatt på undervisning, ligger det video-streaming tilgjengelig på fronter.

Obligatorisk bachelorkonferanse Fra gjeldende retningslinjer: Alle studenter må ha framlegg på muntlig delingskonferanse og i tillegg delta på et bestemt antall av medstudenters framlegg. I dette framlegget må studenten ikke bare legge fram hva han/hun har tenkt å undersøke, men også vise noe systematisering/analyse av stoffet. Veileder kan gi utfyllende kriterier. Hver student bør tenke over hva hen ønsker tilbakemelding på i diskusjonen etter framleggene. Rød tekst er definert som at studentene skal både delta på hele økten som de selv har framlegg i og i minimum en økt til. Svakhet i registreringsrutinene Totalt 34 studenter var ikke registrert med deltakelse. De fleste av disse påstår at de har vært på økt 2. Også dette har ført til en del støy blant studentene. Kan dette være tegn på at veiledere i iveren etter å gi veiledning, glemmer slike formalia?

Obligatorisk bachelorkonferanse forts Forslag: Vi lar teksten fra retningslinjene stå som den står, men definerer det til at de må delta på økten der de selv har framlegg. Forutsetning er at gruppene bør være såpass store (forslag: 6 studenter) at hver enkelt student får et innblikk i- og mulighet til å sette seg inn i og kommentere flere ulike prosjekter. Gruppene har i år variert i størrelse (fra 3 til 8), noe som har gitt store variasjoner i hvilket krav som stilles. En økt går over 165 minutter. Inkl pause og en samlet oppsummering som avslutning, kan et forslag til organisering av en økt være: : Student 1-3 har framlegg : Pause : Student 4-6 har framlegg : Pause : Oppsummering og avslutning

Veiledning Ramme: 60 minutter per student. To obligatoriske veiledninger. Ulike måter å organisere det på: i gruppe Pluss andre måter… En del frustrasjoner på manglende svar/kontakt og lite konkret veil. Er det et problem at noen veileder mer enn 60 min?

Mulighet til å gjennomføre undersøkelser på/med barn der meldeplikten ikke utløses Forslag til endring av retningslinjene