1 PhD-utdanningen: Bør vi gjøre noe med rammen rundt? E.H.Hauge IVT-seminar 16.04.2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Lørenskog Idrettsforening
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Vurderingskriterier og oppgaver
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Oslo.
”Litt bedre i dag enn i går”
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Hva tenker du på ?.
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kvalitetsklubb – NFF regi
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Forberedende samtaler
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hvordan forebygge mobbing?
Framtid - Samspill - Skaperglede
Leve lykkelig alle dager til ende…
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
1 Kommunikasjon.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Sensorveiledninger på MN
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

1 PhD-utdanningen: Bør vi gjøre noe med rammen rundt? E.H.Hauge IVT-seminar

2 Dagens preken –Noen innledende ord –Egne (stipendiat-)erfaringer –Forskningsmetodikk? –Etikk? –Utkast til hustavle for PhD-studenter (etter Øverland, etter Moses) –Hustavle for veiledere IVT-seminar,

3 Noen innledende ord

4 Egne (stipendiat-)erfaringer Magikeren Wergeland Forskningsmetodikk? Det er mange forskjellige dyr i arken! For den ferske PhD-studenten er miljøet det viktigste av alt!

5 Stimulerende forskningsmiljø: Jobben betyr noe! Du er viktig! Flere seniorer opptatt av hver junior Ekstern kompetanse kan være gull verdt Diskusjon blant gelikere Det er lov å tenke feil! Djevelens advokat er en venn: Krevende, men konstruktiv En seier for den enkelte er en seier for laget En smule sosialt liv er ikke å forakte HMS er mer enn en forkortelse

6 Forsknings (metodikk) strategi (1) Det aller viktigste er gode spørsmål! –Relevante problemer (av mange slag!) som roper på løsning –[ Gs: Forutsatt at du har mulighet for å gjøre noe med dem!] –Diffuse spørsmål gode utgangspunkt for presise spørsmål –Spørsmål må utvikles til å bli presise –Ulne spørsmål får svar som ikke en gang er gale Arbeidshypoteser: Gir retning for å lete etter svar –Nødvendig for å komme videre –En ”sann” arbeidshypotese er en fordom –Fordommer begrenser (men…)

7 Forskningsstrategi (2) Flere kreative hoder tenker bedre enn ett –[OK: Enslige annerledestenkere har endret historiens retning –Men Einstein eller Onsager kommer ikke med blåpapir] Einstein: 99% transpirasjon, 1% inspirasjon –ehh: 99% konsentrasjon som basis for 1% inspirasjon –Uten konsentrasjon over tid, ingen resultater av betydning –”Normal vitenskap” er det normale –Også ”normale” fremskritt gir revolusjonære opplevelser! Verktøy trengs, og må beherskes (rimelig bra) –Fokus på verktøy og verktøyutvikling nødvendig –For mye fokus på verktøy er avsporende!

8 Forskningsstrategi (3) Resultater som ikke kommuniseres, er verdiløse –Ingen blir god på kommunikasjon uten trening: Muntlig for spesialister Muntlig for ikke-spesialister Skriftlig –Effektiv trening krever innsiktsfulle og konstruktive tilbakemeldinger fra treneren!

9 Moral og forskningsetikk? Moral? (Vel…) Forskningsetikk for PhD-studenter? ehh: Noen enkle retningslinjer, pluss et par krevende dilemma. Generelle kommentarer: –Bevisst svindel sjelden, bør ikke skygge for vanligere problemer –Vitenskapelig samarbeid bygger på tillit –De fleste synder er unnlatelsessynder –Kontrollsystemer fra toppen kan skape flere problemer enn de løser –Ledere på alle nivå har et generelt kulturansvar, også etisk! –NTNU bør utforme en enkel og grunnleggende ”Code of ethics”

10 PhD-kurs: Innholdsskisse (1) Samarbeid er bra, flere kreative hoder bedre enn ett Tillit er nødvendig Åpenhet og raushet viktige verdier Selvstendighet bærende element i tillitsfullt samarbeid Data er data Data må håndteres med sunt skjønn Manipulasjon av data er ikke sunt skjønn! Konsekvenser av tanker og resultater må følges (rimelig godt) opp Forfatterskap Vancouver er utgangspunktet

11 Innholdsskisse (2): Medforfatterskap Vancouver-krav til medforfattere (alle tre hovedpunkt!): –Må ha gitt vesentlige bidrag til: Problemdefinisjon, og/eller Etablering av data, og/eller Analyse og tolkning –Skal skrive utkast til (deler) av manus, og gjennomgå m. kritisk –Må godkjenne endelig manus Finansiering eller generell gruppeledelse ikke nok Støttespillere skal takkes! [Modifikasjon av hovedpunkt dersom atskilte grupper samarbeider]

12 Innholdsskisse (3), referanser etc Referanser er viktige –Telefonkatalogen er ikke idealet Viktige referanser må ikke oversees, og kan ikke utelates –Referanser til ”venners” viktige bidrag skal med –Referanser til ”uvenners” viktige bidrag skal definitivt med!! Målet er å fremme vitenskapen, ikke maksimere publikasjonspoeng! –En virkelig god publikasjon viktigere en fem halvgode –(OK: Fem virkelig gode (og forskjellige!) er bedre enn én virkelig god) ________ [Fotnote fra ex-rektor: Det er en leders jobb lojalt å tolke retningslinjer ovenfra med vett og (lokalt forankret) forstand. Er en regel ikke til å leve med: Gi tilbakemelding oppover!]

13 Utkast til hustavle for PhD-studenter Du skal satse 100% på PhD-prosjektet Alle de øvrige % fortjener din kjære familie Du skal høre på veilederen, han har ofte rett Du skal ikke høre for mye på ham, også han tar feil Du skal jakte på gode spørsmål, svarene kommer nok Vær tydelig! Presise feil er bedre enn ullen korrekthet Når alt stemmer, kontakt djevelens advokat! Vær glad for å dele æren med dine medforfattere Takk dine venner, og referer til dem Referer definitivt til dine uvenner Overordnet: Tenk selv!

14 Hustavle for veiledere Det viktigste for en ung stipendiat er å møte et godt, ambisiøst, raust og inkluderende forskningsmiljø Det er ditt ansvar!