Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?
Hva er matematikk? Matematikk er ikke bare et skolefag Et språk Et nyttig verktøy i hverdagen
Matematikk på skolen Et sentralt fag i hele grunnskolen Matematikk er et logisk oppbygd system hvor alt har sin naturlige posisjon Det meste i faget bygger på tidligere erfaringer og resultater Derfor må elevene ha et fast grep om det de har lært tidligere, slik at de konsentrere seg om det som er nytt
Foreldre teller Foreldre kan støtte og hjelpe Foreldres holdninger påvirker barna Språk og matematikk henger sammen
Matematikk og språk hører sammen Tallforståelse bygger på noen få grunnleggende begreper - Mengdebegrep (alle, mange, få ) - Rekkefølgebegreper (først, sist, foran, bak, over, under ) - Relasjonsbegreper ( lang, kort, stor, liten mindre, høy, lav) - Formbegreper (sirkel, kvadrat, rektangel, oval)
Å lære matematikk Utforske Tenke på ulike måter Lære på ulike måter Konkretiseringsmateriell Formulere spørsmål
Hva kan vi gjøre hjemme? Støtte, oppmuntre Jakte på matematikken rundt oss Leksehjelp Spille spill og leke Be barna sette ord på hva de kan og hva de har lært
Matematikken finnes….. på kjøkkenet i yrkeslivet på butikken privatøkonomi i media idrett og andre hobbyer på reise / ferieturer
Leksehjelp Oppgaver kan løses på forskjellige måter La barnet fortelle hvordan det tenker Ikke gi fra deg svaret med en gang Gale svar kan være til hjelp Hjelp barnet til å prøve seg Finn gjerne konkrete gjenstander som kan hjelpe barnet Få barnet til å innse at noen oppgaver må man streve med Tegne og forenkle
Egen holdning til matematikk Uansett hvor lite eller mye vi selv kan – viktig å ha en positiv holdning til faget Å ha en positiv holdning til matematikk ser ut til å henge sammen med gode resultater i matematikk
Mitt liv = ditt liv? - Ble du så fort ferdig med leksene i dag, Mikkel, spør mor. - Nei, jeg ble ikke ferdig, jeg får ikke til matematikken. Kan du hjelpe meg, mamma? - Matte, nei der har jeg ikke mye å bidra med. Det var det verste faget jeg visste om. Jeg har aldri skjønt hensikten med matematikken. Jeg har i hvert fall aldri hatt behov for ligninger og geometri etter at jeg ble ferdig med skolen.” Fra foreldrenettet.no
Nettadresser
…før oppsummering så.. Ha utstyret i orden: - linjal - viskelær - blyant med spiss - fargeblyanter
Oppsummering Vis interesse! Ha realistiske mål. Ikke legg lista for høyt Vær bevisst hvilke holdninger du overfører. Still gode spørsmål. Hjelp til som materialforvalter Skaff nødvendig utstyr.