Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Advertisements

FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Trafikk opplæring Vestmarka barnehage, Idrettsveien 9, 8400 Sortland.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Norskfaget i 1. klasse.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Velkommen til foreldremøte.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Matematikk i skole og hjem
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
En positiv skoleforelder.
Informasjon om eksamen
Gang.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Velkommen til foreldremøte
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samtalens didaktiske muligheter
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
8. TRINN – BLINDHEIM UNGDOMSSKOLE
Lekser.
Hva vet vi om barn og smak
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen!.
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen elever! Lærerens navn.
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Velkommen til foreldremøte
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til foreldremøte
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?

Hva er matematikk? Matematikk er ikke bare et skolefag Et språk Et nyttig verktøy i hverdagen

Matematikk på skolen Et sentralt fag i hele grunnskolen Matematikk er et logisk oppbygd system hvor alt har sin naturlige posisjon Det meste i faget bygger på tidligere erfaringer og resultater Derfor må elevene ha et fast grep om det de har lært tidligere, slik at de konsentrere seg om det som er nytt

Foreldre teller Foreldre kan støtte og hjelpe Foreldres holdninger påvirker barna Språk og matematikk henger sammen

Matematikk og språk hører sammen Tallforståelse bygger på noen få grunnleggende begreper - Mengdebegrep (alle, mange, få ) - Rekkefølgebegreper (først, sist, foran, bak, over, under ) - Relasjonsbegreper ( lang, kort, stor, liten mindre, høy, lav) - Formbegreper (sirkel, kvadrat, rektangel, oval)

Å lære matematikk Utforske Tenke på ulike måter Lære på ulike måter Konkretiseringsmateriell Formulere spørsmål

Hva kan vi gjøre hjemme? Støtte, oppmuntre Jakte på matematikken rundt oss Leksehjelp Spille spill og leke Be barna sette ord på hva de kan og hva de har lært

Matematikken finnes….. på kjøkkenet i yrkeslivet på butikken privatøkonomi i media idrett og andre hobbyer på reise / ferieturer

Leksehjelp Oppgaver kan løses på forskjellige måter La barnet fortelle hvordan det tenker Ikke gi fra deg svaret med en gang Gale svar kan være til hjelp Hjelp barnet til å prøve seg Finn gjerne konkrete gjenstander som kan hjelpe barnet Få barnet til å innse at noen oppgaver må man streve med Tegne og forenkle

Egen holdning til matematikk Uansett hvor lite eller mye vi selv kan – viktig å ha en positiv holdning til faget Å ha en positiv holdning til matematikk ser ut til å henge sammen med gode resultater i matematikk

Mitt liv = ditt liv? - Ble du så fort ferdig med leksene i dag, Mikkel, spør mor. - Nei, jeg ble ikke ferdig, jeg får ikke til matematikken. Kan du hjelpe meg, mamma? - Matte, nei der har jeg ikke mye å bidra med. Det var det verste faget jeg visste om. Jeg har aldri skjønt hensikten med matematikken. Jeg har i hvert fall aldri hatt behov for ligninger og geometri etter at jeg ble ferdig med skolen.” Fra foreldrenettet.no

Nettadresser

…før oppsummering så.. Ha utstyret i orden: - linjal - viskelær - blyant med spiss - fargeblyanter

Oppsummering Vis interesse! Ha realistiske mål. Ikke legg lista for høyt Vær bevisst hvilke holdninger du overfører. Still gode spørsmål. Hjelp til som materialforvalter Skaff nødvendig utstyr.