LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Forskning og utvikling
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Forventninger og videre arbeid…...
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Melding til Stortinget…
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Den autentiske læringsdialogen
Pedagogisk utviklingsarbeid
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
LP og evidens i undervisningen
PBL - PROSJEKT.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Utviklet av pedagoger i
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 VISJON ”Et lærende lokalsamfunn”
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kunnskap og kompetanse.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mars 2001 ”Et lærende lokalsamfunn” Jan-Arve Overland Prosjektleder.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Halvdagsseminar 20. April 2001 Lampeland Kurs og Turisstenter,
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Problemstilling ” Hva innebærer den teknologiske utviklingen av utfordringer og muligheter for skolen generelt og Rødberg skole spesielt.”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Skriveoppgave 1  ” Skriv kort ned dine tanker omkring utrykket : informasjonssamfunnet.”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Den teknologiske utvikling  Hvordan kan vi dra den nye teknologien inn i undervisningen?  Hvordan forberede disse unge på framtidas samfunn?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 SAMFUNNSENDRINGENE  Elevene lever i en IKT-verden  Stimulerende å jobbe med IKT  Den fjerde kulturelle teknikk

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Trender  1960 : 50 % av alle sysselsatte var på en eller annen måte engasjert i ”produksjon”  2000 : ingen moderne industrisamfunn vil ha mer enn 1/6 av arbeidsstyrken engasjert i produksjon og transport av materielle ting

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Hva sier ungdommen?  ” Skolen bør forandres radikalt. ”  ” Struktur, organisering og innhold må forandres”  ” Samarbeid lærer - elev”  ” Eleven som aktiv medspiller”  ”Eleven som aktiv kunnskapssøker”  ”Læreren som fagformidler og veileder”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Hva sier forskningen ?  Mediet påvirker ikke innlæringen  Motivasjon, tidligere kunnskap og innlæringsstrategier ( metakognitiv) påvirker innlæringen  Datastøttet undervisning skaper økt motivasjon, økt mulighet for variasjon og individualisering

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Krav læreren bør stille!!  Tilstrekkelig adgang til ny viten  Oppdatering av metodene  Etterutdannelse, faglig, pedagogisk og metodisk  ha adgang til de samme verktøy som elevene  mulighet til å kommunisere med andre lærere og elever vis IKT

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Sitat til slutt  ” Det finnes ingen snarveg til kunnskap, og bare de som ikke unndrar seg for å klatre oppover de bratte stigene, har mulighet til å nå disse belyste høydene.” ( Das Kapital - forordet til den franske utgaven )

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Skriveoppgave 2 ” Hvilke erfaringer har du med bruk av IKT i elevenes læring?”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 LærerIKT  Bakgrunn  Status  Modell  Innhold  Organisering

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Bakgrunn  Pilot ved Raumyr skole  Høgskolen i Buskerud  Nettverksuniversitets rapport

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Status  Høgskolen i Agder Utvikle og gjennomføre en nasjonal strategi Pilotfase – 2001/2002 To pilotskoler i Buskerud fra oktober 2001 En barneskole – Rødberg? En ungdomsskole – Tislegård?  Høgskolen i Buskerud Fått allmennlærerutdanning fra 2001 Faglig ansvarlig for LærerIKT i LiNK-regi

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Modell 1  Kurs for skoleledere  Arbeidslag Felles ansvar for kompetanseutviklingen Læring som en livslang prosess Studiegruppe Vokse ut fra eget ståsted Forsterke samarbeidet mellom lærerne

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Modell 2  Fleksibel læring Du påvirker selv innhold og oppbygning Læring skjer i en sosial sammenheng Man lærer av hverandre Man deler med seg selv og andre  Logg Skriving er en måte å tenke på Dokumentere ens egen læring – arbeidsmappe Kritisk tenkning Stikkord: Hva kan jeg allerede? Hva var nytt? l Hvordan omsette dette i praksis?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Modell 3  Pedagogisk scenarium  Utviklingsarbeide  Seminarserie  Nettbaserte ressurser Skoleveven Class Fronter  Veiledning  Tid:90 timer  til hvert arbeidslag – utadrettet virksomhet  Utviklingsmidler –  Rapport

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Ressurser  Maskinvare tilgjengelig hjemme  Studiemateriale og kommunikasjon på Class Fronter  Veiledning  Skoleveven  Informasjonsnettverk  Tid

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Skoleveven

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Innhold  Modul A: Kommunikasjon og Internett Introduksjon til datamaskinen Internett  Modul B:Tekstbehandling og prosessskriving  Modul C:Elektronisk tallbehandling  Modul D:Publisering og billedbehandling  Modul E:Pedagogikk og didaktikk

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Organisering 1  Kommunene PC tilgjengelig Tilgang til Internett Teknisk driftsstøtte Veiledningsressurs  Skolen Skoleledelsens forpliktelse Inn i virksomhetsplanen Tidsressurs

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Organisering 2  LiNK Implementere Class Fronter Utvikle innhold sammen med HiBu Utvikle og holde kurs i Class Fronter Utvikle og holde kurs for skoleledere Etablere Skoleveven og drift av nettstedet Utvikle og holde kurs for veiledere sammen med HiBu

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Det ville være ille hvis følgende er sant:  ” Alle barna fikk INTERNETT på skolen –Unntatt Anne! –Hu bodde på landet-”