Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Grete Haaland Sund HiAk,
Organisering av PTF Vg1RM
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
UTV i Sandefjord Kommune
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Frogn videregående skole
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Karriereveiledning i Telemark
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Time vidaregåande skole
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Monica Håkonsli – Opplæringsavdelinga
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Internasjonalisering
SAMARBEID OM ØKT GJENNOMFØRING Gildeskål, Meløy og Rødøy
Fagforbundet Vest-Agder
Formidling til læreplass 2018
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Utskrift av presentasjonen:

Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling

St.meld. nr 44 ( ) ….hospitering og utveksling av personale vil være tiltak som kan inngå som en del av etterutdanning og kompetanseheving av aktørene i fag- og yrkesopplæringen.

Målgrupper og hensikt. Tiltaket rettes spesielt mot programfaglærere i yrkesfagene og instruktører / faglige ledere i bedrifter. Ordningen har også åpning for deltakelse av fellesfaglærere og rådgivere i de videregående skolene som jobber med yrkesfag. Rådgivere i Grunnskolen: Industrilærling Telemark og Vestfold har tilbud om hospitering i industrien og frikjøp etter søknad. Årlig hospiteringsdag: «Carpe Diem». Fornye og øke programfaglærernes kompetanse i eget fag, samt gi innsikt i andre fag innen eget utdanningsprogram/område. Øke instruktørenes og faglige lederes kompetanse i den rollen de har som veiledere for elever/lærlinger ute i bedrift i tråd med læreplaner og forskrifter i Kunnskapsløftet. Øke fellesfaglærernes kompetanse i å gjøre opplæringen mer yrkesrelevant. Bidra til at rådgiver får økt kjennskap til forskjellige yrker i karriereveiledningen.

Fokusområder. Denne satsingen knyttes spesielt opp imot faget Prosjekt til fordypning og ønsket om å øke samarbeid skole – arbeidsliv spesielt. Bidra til nye hospiteringsplasser i PTF Bidra til å rekruttere nye lærebedrifter Bidra til formidling av læreplasser Yrkesretting av FF – praktiske eksempler Instruktører og faglige ledere kan bidra og lære mye ved å hospitere inn i skolen, både faglig og pedagogisk. Det vil også være en god nytte for skolen å få fagpersoner fra arbeidslivet inn i skolens aktiviteter for å kunne se, lære og bidra til faglig utvikling. Hospitering fra I/FL kan være en rekrutteringsvei for å få nye programfagslærere inn i de vgs.

Organisering av aktiviteten. TFK ved seksjon for Kvalitet og Utvikling administrerer ordningen. Deltakere kan hospitere i bedrift i inntil en uke. Skolen får dekning av vikarutgifter etter fast sats. Ordningen kan legges inn i stillingsprosenten til den ansatte / bruk av undertid. Søknadsskjema sendes TFK fra avdelingsleder. Enkel rapportering. Navn / e-post Ansettelsessted Utdanningsprogram Fag / område Hospiteringssted Mål / tema for hospiteringen Periode, uke nr. Søknaden spesifiseres med følgende opplysninger/ønsker: