Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Grete Haaland Sund HiAk,
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
En liten høyskole som tenker stort
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
BA oppgave Rammer og erfaringer fra BA oppgaver på IFH
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Studieplanarbeid.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Temaer for emne 103, 10 stp Statistikk Kombinatorikk Sannsynlighetsregning Likninger: 2 og 3 ukjente, annengradslikningen Funksjonslære Didaktikk til.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Konsumenter og merkevarer
Knut Tveit 27. september, 4. oktober og 11. oktober 2010
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Informasjon om eksamen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
IKT for læring Mattias Øhra.
Rolle og ansvar som SPA Prosess
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Fronter ved MN og Kjemisk Institutt
Utskrift av presentasjonen:

Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli

Moen & Brattli Hvorfor forelesning? Kopiere vi det vi selv ble utsatt for i egen studietid? Er forelesning en befestet tradisjon i akademia? Sitter vi på forskningsbasert kunnskap om at auditorieforelesninger er best for studentenes læring?

Moen & Brattli Forskerforum 4, 2016

Moen & Brattli Forskerforum 4, 2016

Moen & Brattli Utgangspunktet Kjersti overtok en forelesningsrekke i Fagdidaktikk 2, 10 stp Hun opplevde at få studenter møtte opp på forelesninger Det var svært dårlige eksamensresultater Hun stilte seg spørsmålet: hvordan skal jeg hjelpe studentene til å lære fagstoffet slik at de blir gode lærere i skolen i henhold til målene i Rammeplanen for faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag?

Moen & Brattli Idéen: Hvordan skape læring? Høgskolepedagogikkens grunnleggende spørsmål:  Hvordan lærer studenter? Vi har et sosialkulturelt læringssyn (sosialkonstruktivisme – læring konstrueres sosialt). Læringssyn styrer metodikk For oss betyr dette:  Vi må få studentene til å jobbe med fagstoffet jevnt og over tid  Vi må sikre oss møteplasser med studentene -se dem  Vi ønsker å være sentral i studentenes læringsprosess; formativ vurdering  Vi ønsker å bidra til at studentene kobler teori og praksis i utdanningen

Moen & Brattli Hva gjorde vi: Undervisningen Tok utgangspunkt i antall ressurstimer tildelt i emnet (290) og læringsutbyttene i undervisningsplanen: Hvordan utnytte ressursene hensiktsmessig for studentens læring? Planlegging (20 t) Introduksjonsforelesning (8 t) 3 arbeidskrav (praksisnære) Skriftlig - individuelt Skriftlig eller film - gruppe eller individuelt (valgfritt) Muntlig fremlegg i gruppe Obligatorisk veiledning til hvert arbeidskrav (90 t) Frivillig veiledning til hver arbeidskrav (6 t) Utfyllende skriftlige tilbakemeld. til hvert arbeidskrav (123 t) Oppsummeringsforelesning (8 t) Eksamen (35 t)

Moen & Brattli Eksempel: Obligatorisk arbeidskrav Oppgave Du er ansatt som kroppsøvingslærer på en ungdomsskole og på første foreldremøte på 8. trinn får du i oppdrag fra rektor om å legge frem refleksjoner knyttet til følgende temaer: Legitimering av kroppsøvingsfaget: Skal kroppsøving være aktivitet eller læring? Gjør rede for og begrunn hvorfor vi har kroppsøving i norsk skole. Innlevering av arbeidskrav på Fronter fredag 24. januar kl 1500 Formaliteter for arbeidskrav 1 Bruk forsidemal På forsiden skal det også angis antall ord i arbeidskravet (eksklusive forside og referanseliste). Omfang: maks 2000 ord (eksklusive forside og referanseliste). Kildehenvisninger i teksten og referanseliste skal være i henhold til APA standard. Oppgaven skal leveres i Fronter innen angitt frist oppgitt i undervisningsplanen. Dere har to forsøk på å bestå hvert arbeidskrav. Dersom dere ikke får godkjent arbeidskrav etter to forsøk, får dere ikke gå opp til eksamen våren Neste mulighet for å gå opp til eksamen i fagdidaktikk 2 blir da våren 2015.

Moen & Brattli Hva gjorde vi: Eksamen 4 timers skriftlig eksamen – ikke mulig å endre pga formaliteter I tråd med vårt læringssyn ønsker vi at eksamen skal være en arena der studentene får vist hva de har lært  mao hva de anser som sentral kunnskap på feltet og hvordan de selv forvalter denne kunnskapen – hvordan de har gjort kunnskapen til sin egen På eksamen fikk derfor studentene utarbeide sin egen problemstilling ut fra emnets læringsutbytter

Moen & Brattli Erfaringer: Våre og noen studenters (1) Vi må få studentene til å jobbe med fagstoffet jevnt og over tid Studentene på lesesalen og jobber med fagstoff fra første uke… Jevn arbeidsbelastning gjennom hele semesteret Vi må sikre møteplasser med studentene (se dem)/ Vi ønsker å være sentral i studentenes læringsprosess Større «nærhet»: Få møter med studentene, men har møtt alle (obligatorisk) fire ganger i løpet av kurset  sett dem + skriftlige tilbakemeldinger Snakker med studentene – ikke til  Ex: allmenndanning og grunnleggende ferdigheter  avdekke grunnleggende kunnskapshull…  Ansvarliggjøring av studentene i deres læringsprosess

Moen & Brattli Erfaringer: Våre og noen studenters (2) Vi ønsker å bidra til at studentene kobler teori og praksis sammen i utdanningen/Vi ønsker å være sentral i studentenes læringsprosess Skriftlige tilbakemeldinger viktig ledd i utvikling og læring  Ut fra tanken om formativ vurdering  Mange underkjente arbeidskrav – som måtte videreutvikles  Det var her vi ‘gjorde jobben vår’  Våre tilbakemeldinger viktige dokument frem mot eksamen Tydelig kobling til praksis i arbeidskravene fremhevet som positivt Eksamen  “Vi gleder oss til å vise dere hva vi har lært” (student)  Ingen strøk, mange veldig gode besvarelser  Resultatene viser langt bedre læringsutbytte enn for kullet året før… fremtiden vil vise om de vil omsette kunnskapen i praksis

Moen & Brattli Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Vi har tatt konsekvensen av vårt læringssyn Vi har endret metodikk Vi ser tendens til økt læringsutbytte for studenten Hvilket læringssyn bygger du din metodikk på?