Hvordan få til både verdiskapning og gode opplæringsløp? - Erfaringer fra Bamble kommune Heidi Solstad Glittum Rådgiver personal- og organisasjonsutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legge til Ressurs eller endre ressurs Hent opp pasienten og klikk på labsymbolet.
Advertisements

Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Reduksjon av uønsket deltid
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
TØH - registrert revisorstudium Registrert revisorstudium Basert på treårig rammeplan datert 25. juni 2003.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Ny utsendingsmetode for Lærebedriftsundersøkelsen 2015.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Sommerferieavviklingen 2008 ved Kvinneklinikken Orientering til Styret
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
LINK Lokale Informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 IKT-utviklingsprogram Hvordan bringe et lokalsamfunn.
Praktisk økonomi- og budsjettarbeid innen skole
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Generalforsamling Myklebust Vel 14. mars 2017
Omorganisering / endringer i styringslinje
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Rapport: Å ville utvikle skolen
Sykefraværsrapportering for 2016 LAMU
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Håndtere endringer i organisasjonen
-Læring, trivsel og trygghet for alle-
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Fellesmøte 6. februar – saker:
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Fag og tariffpolitisk konferanse
Alternative veier til yrkeskompetanse
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Hva består bystyresystemet av ?
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Målbildet Stab/støtte
Status lærlingordning
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Min Tid Tekn/adm ansatte
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Hvordan ta pornopraten?
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Digitalt læringsmiljø
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Brukergruppa PH Leder: Hege Hafstad Johansen FFO/ADHD Norge
Forberedelse til praksis
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan få til både verdiskapning og gode opplæringsløp? - Erfaringer fra Bamble kommune Heidi Solstad Glittum Rådgiver personal- og organisasjonsutvikling

Noen fakta om Bamble kommune: 1137 fast ansatte/942 årsverk pr lærlinger pr. d.d. (+ 2 i foreldrepermisjon og 1 i sykehus- praksis) 2 «Talenter i vekslingsløp» - fireårig løp i helsearbeiderfaget 9 fagprøver avlagt hittil i år, alle er bestått og 5 meget godt

Verdiskapning Verdiskapning er ikke noe nytt - lærlingene er en ressurs og dekker fravær Utfordringen er å få dette realisert i regnskapet Utgangspunktet: Sentralt lærlingebudsjett Retningslinjer som legger grunnprinsippene for hvordan vi skal gjøre det. Faglig leder og ledelse i h/o sentrale

Prøveprosjektet går ut på at lærlinger settes inn i ledige helgestillinger Fra 1. mars har 8 lærlinger i helsearbeiderfaget gått i ledige helgestillinger som en del av turnusen sin. 2 lærlinger i b/u dekker 20% ledig stilling hver. Lærlingene er flyttet over på virksomhetens ansvar og lagt inn i GAT turnus Erfaringene er i hovedsak gode Lærlingene føler seg i større grad som en del av bemanningen og tar mer ansvar Bedre oversikt når lærlingen er på GAT turnus Timelister og fravær automatiseres Økonomi

Erfaringer Viktig at lærling og instruktør har tid sammen Lærlingene er forskjellige og noen trenger mer tid Flere ulike varianter/rutiner på samme tid Tett samarbeid mellom faglig ledere og de enkelte avdelings- og virksomhetsledere Virksomhetene må i større grad «eie» lærlingene