Hvordan få til både verdiskapning og gode opplæringsløp? - Erfaringer fra Bamble kommune Heidi Solstad Glittum Rådgiver personal- og organisasjonsutvikling
Noen fakta om Bamble kommune: 1137 fast ansatte/942 årsverk pr lærlinger pr. d.d. (+ 2 i foreldrepermisjon og 1 i sykehus- praksis) 2 «Talenter i vekslingsløp» - fireårig løp i helsearbeiderfaget 9 fagprøver avlagt hittil i år, alle er bestått og 5 meget godt
Verdiskapning Verdiskapning er ikke noe nytt - lærlingene er en ressurs og dekker fravær Utfordringen er å få dette realisert i regnskapet Utgangspunktet: Sentralt lærlingebudsjett Retningslinjer som legger grunnprinsippene for hvordan vi skal gjøre det. Faglig leder og ledelse i h/o sentrale
Prøveprosjektet går ut på at lærlinger settes inn i ledige helgestillinger Fra 1. mars har 8 lærlinger i helsearbeiderfaget gått i ledige helgestillinger som en del av turnusen sin. 2 lærlinger i b/u dekker 20% ledig stilling hver. Lærlingene er flyttet over på virksomhetens ansvar og lagt inn i GAT turnus Erfaringene er i hovedsak gode Lærlingene føler seg i større grad som en del av bemanningen og tar mer ansvar Bedre oversikt når lærlingen er på GAT turnus Timelister og fravær automatiseres Økonomi
Erfaringer Viktig at lærling og instruktør har tid sammen Lærlingene er forskjellige og noen trenger mer tid Flere ulike varianter/rutiner på samme tid Tett samarbeid mellom faglig ledere og de enkelte avdelings- og virksomhetsledere Virksomhetene må i større grad «eie» lærlingene