Utfordringene i Energispillet  Kan dere bidra til å løse de store klima-, miljø- og energimessige utfordringene samfunnet står overfor?  Klarer dere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Bærekraftig utvikling
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Vurdering i utforskende arbeidsmåter
Framtida nå - les og forstå!
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Strategier og kompetanse
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Prestasjonsutvikling
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Planleggingens utfordringer
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Alternativ og ikke riktig så alternativ energi
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
På de høyeste bredde-gadene
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Framtid - Samspill - Skaperglede
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Naturfag Mål for uka: beskrive oppbygningen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntese og celleånding.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Etterarbeid Balkongen
«Bare bok gjør ingen klok»
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Tips og triks Slide slettes!
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Tips og triks Slide slettes!
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringene i Energispillet  Kan dere bidra til å løse de store klima-, miljø- og energimessige utfordringene samfunnet står overfor?  Klarer dere å se sammenhengen mellom energibruk i samfunnet, vår levemåte og de belastningene denne bruken påfører miljøet og det biologiske mangfoldet?  Klarer dere å vurdere ulike alternativer for omforming og bruk av energi for å kunne begrense miljøproblemene? 1

ENERGISPILLET – MOTIVASJON OG LÆRING Mette Synøve Nordby

Tidsplan for økten  Mine erfaringer fra klasserommet 30 min  Dere tester Energispillet og undervisningsopplegget 45 min  Plenum - deres tanker og spørsmål 15 min

Jeg har tatt vekk bildet av elevene 4

Utfordringene i Energispillet  Kan dere bidra til å løse de store klima-, miljø- og energimessige utfordringene samfunnet står overfor?  Klarer dere å se sammenhengen mellom energibruk i samfunnet, vår levemåte og de belastningene denne bruken påfører miljøet og det biologiske mangfoldet?  Klarer dere å vurdere ulike alternativer for omforming og bruk av energi for å kunne begrense miljøproblemene? 5

Undervisningsopplegget 6

Lærelyst? Var jobbing med Energiwikien og Energispillet motiverende for å lære naturfag? Sett 1 for Lite motiverende og 6 for Veldig motiverende Svaralternativer Elevenes svar

Muntlig og faglig...hvorfor kan jeg ikke forske nå?...produserer ikke strøm lenger – nei?...jeg hadde økt no' dramatisk med alt jeg......da bygger jeg et kjernekraftverk - nei - det gikk ikke?...hvordan kan vi få energieffektiviserende fjernvarme?...alle byene har jo strøm - slutt å plag meg da!...oi hva er det her? lokal forurensing? 8

Muntlighet og begreper ”ENDRE:..Ja rens der.. og så den derre.. rens mer.. og så ja.. og hvis du ta den derre energirektif.. energieftik.. Jess, alt er redusert igjen Så tar du energi..rektifisering på den byen der også. Gjør det på alle byer.. funker det.. dritfett..” 9

Behov for styrt refleksjon? METTE: Hvordan innvirker det om man gjør mye av en ting, f. eks bare hadde planta trær eller bare hadde bygd kraftverk? ENDRE: Du hadde fått lite poeng for da kommer det derre aspektet inn igjen med å få strøm til alle byene, at du skal ha mere strøm til alle byene. METTE: Men i motsatt fall da, hvis du bare hadde bygd kraftverk og ikke planta noen trær eller rensa? ENDRE: Så hadde du fortsatt fått mye minuspoeng for biologisk mangfold. METTE: Ja? ENDRE: Så du må tenke på begge deler. Du må holde begge deler balansert da, ikke bare tenke på en ting, gjøre mye å bygge kraftverk og lite å plante trær. TOR: Det skal være en balanse da. 10

Tolking av grafikk 11

Elevstyrt utforsking, hypotesetesting og refleksjon BO: Skal vi ha sol her? Nei!!?? Hmm?? Gjorde den effektiviseringa så my’?? CASPER: Enten det.. eller så var det for at det ble ferdig det.. andre kraftverket. JON: Ta og effektiviser der.. så ser hvor mye det gjør… BO: Ja, okey. JON: Det er jo billigere og. CASPER: Å ja, det gjorde jo veldig my’ det ja. Det er jo faen meg flere kullkraftverk eller noe sånt, nei..? 12

Lærerens rolle? 13  Akseptere at elevene er lite faglige under spilling  Sette av tid til/lage systemer for refleksjon (i gruppe med/uten lærer og i helklasse)  Læreren må kjenne teknologien som skal brukes

Hva savnet jeg? 14  Mer konkret formidling av begrepet biologisk mangfold: - blomster og dyr som fortrenges eller blir borte ved utbygging  Mer eksakte tilbakemeldinger om effekten av miljøtiltak: - hvor mye CO 2 binder ett tre? - hvor mye er det verd for miljøet om jeg velger å fjerne kraftlinjer som ikke er i bruk?

Men lærte elevene noe? 15  Trent på en arbeidsmetode  Komplekse spørsmål uten fasitsvar  Naturfaglige begreper  Samme karakternivå i klassen  At naturfag kan være gøy

16

Undervisningsopplegget 19

Bilde av Case 1 20

Initiativtakerne bak Energispillet: NTNU, Energisenteret og Cyberlab 21  I samarbeid med Miljøverndepartementet arrangeres det fra 1. november en landsomfattende konkurranse (november – januar)  Det kåres en individuell vinner hver måned, premie kr  Klassen til den spilleren med høyest score totalt de tre månedene konkurransen pågår, vinner kr 5000 til klassekassen.  Mer info kommer på dagene før konkuransestart.  Kontakt for eventuelle spørsmål til

Takk for meg.. 22

Bærekraftig utvikling  kunne vurdere miljøaspektet ved forbruksvalg og energibruk  kunne gjøre rede for ulik bruk av biomasse som energikilde Energi for framtiden  kunne gjøre forsøk med solceller og solfangere, og forklare virkemåten  kunne gjøre rede for fysiske prinsipper for hvordan varmepumper virker, og i hvilke sammenhenger varmepumper brukes Forskerspiren Grunnleggende ferdigheter og Den generelle delen av læreplanen Mål i læreplanen 23