En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Bygg – og anleggsteknikk
Knut Grønvold •Eidsvoll videregående skole •Fagbrev som forskalingssnekker •Svennebrev som tømrer •Hovedfag i pedagogikk •Utdannet innen karriereveiledning.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FYR – yrkesretting og relevans Jessheim videregående skole
FYR Ny GIV
Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Tidligere læreplaner.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Bokpresentasjon Oslo.
Læreplaner i matematikk
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg- og anlegg i “Kunnskapsløftet”
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Lysåpning og senteravstand
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Funksjoner og didaktikk
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
ARBEIDSLIVSFAG - ALF.
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Flytte på hybel 1P-Y KKG Høsten Hei! Jeg heter Cecile og skal flytte på hybel. Hybelen ser trist ut, så jeg har bestemt meg for å pusse opp. Jeg.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Tverrfaglig oppgave TIP/Matte. TIP KompetansemålMatte Kompetansemål  måle trykk, temperatur og mengde i forhold til en arbeidsoppgave og vurdere måleresultatet.
Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Yrkesretting.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Valgfaget design og redesign
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Utskrift av presentasjonen:

En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016

Hva står forkortelsen FYR for?

Hvilke fellesfag har dere? På vg 1? På vg 2?

Hva betyr «relevans»?

Hva er kompetansemål?

Noen kompetansemål norsk bruke fagkunnskap og fagterminologi fra eget utdanningsprogram i samtaler, diskusjoner og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv beskrive og vurdere hvordan språk og sjangere brukes av representanter for ulike yrkesgrupper og i ulike sosiale sammenhenger skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i skole, samfunn og arbeidsliv Kan disse kombineres med kompetansemål i bygg – og anleggsfaget tro?

Noen kompetansemål i matematikk(1pY) gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten digitale verktøy, presentere resultatene og vurdere hvor rimelige de er tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv regne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor behandle proporsjonale og omvendt proporsjonale størrelser i praktiske sammenhenger bruke og begrunne bruken av formlikhet, målestokk og Pytagoras’ setning til beregninger og i praktisk arbeid løse problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum regne med ulike måleenheter, bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er hensiktsmessige, og vurdere måleusikkerheten tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og begrunne løsninger Kan disse kombineres med kompetansemål i bygg – og anleggsfaget tro?

Noen kompetansemål for bygg- og anlegg beskrive egenskapene og bruksområdene til materialene som brukes i en arbeidsoppgave og beskrive alternative materialvalg foreta risikovurderinger og utføre arbeid etter regler for helse, miljø og sikkerhet finne fram til og følge produktdatablad og HMS-datablad bruke enkle måleverktøy knyttet til arbeidsoppgaver innen bygg- og anleggsteknikk lese, forstå og følge enkle tegninger som skal brukes i produksjon og vedlikeholdsoppgaver innen bygg- og anleggsteknikk lese og anvende beskrivelser som er relevante for utføring av eget arbeid utarbeide tegninger, kalkulasjon, beregninger og dokumentasjonsarbeid knyttet til eget arbeid ved hjelp av digitale verktøy gjøre rede for sammenheng mellom yrker innenfor bygg- og anleggsnæringen Kan disse kombineres med kompetansemål i norsk og/eller matematikk mon tro?

Og i tillegg har vi de grunnleggende ferdighetene - i ALLE FAG!

Et eksempel Skriving som grunnleggende ferdighet norsk/byggfag

Gruppeinndeling 1234 Aleksander Benjamin Soufian Hans Roger Jesper Mathilde Mohammed Marius E Arlind Eirik Marius S Henrik Carmen og Marie (ma) Ingrid (no) John Harald og Thor (ba)