FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DIALOGENE I NATURFAGSKRIVINGEN
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
Melding til Stortinget…
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Nye veier i lærerutdanninga
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Samling for skolenes leder(e) for elevdemokrati og helhetlig læringsmiljø-høringsseminar 11. mai 2014 Orientering om nytt ressurshefte om arbeid mot krenkende.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Inntak til videregående opplæring Inntak til Vg1 på bakgrunn av: o Standpunkt- og eksamenskarakterer fra 10. trinn* o Inntaksenhet o Nærskole.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
På vei mot noe nytt. HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG NTNU som regional aktør i Trøndelag når nåværende HiST og NTNU sitt samfunnsoppdrag kommer inn under samme.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Norsk skole.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Nasjonale prøver Sandved skole
Kort presentasjon av prosjektet
Lærerens navn – x. klasse
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Læreplanforståelse B – Samarbeid
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Velkommen til møte om fagvalg
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT

Prosjekt SKRIV: ”SKRIVING SOM GRUNNLEGGENDE FERDIGHET OG UTFORDRING”  et svar på utfordringer i Kunnskapsløftet: Skriving en grunnleggende ferdighet i alle fag  alle lærere trenger kunnskap om skriving for ulike formål og i ulike fag ”Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer”: skrivekompetanse faglig kompetanse

Mål 1. å skaffe kunnskap om sammenhengen mellom barns og unges skrivekompetanse og faglige kompetanse i flere fag - norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk, KRL - på ulike trinn fra barnehage til videregående opplæring 2. å bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag 3. å utvikle og løfte tekstkompetanse, fagdidaktisk kompetanse og FoU-kompetanse i lærerutdanningen, gjennom den faglige dialogen mellom ansatte i ulike fagseksjoner og nært samarbeid med praksisfeltet

Hovedspørsmål Hva slags kunnskap om tekst og skriving trenger lærere og førskolelærere for å kunne støtte barns og unges utvikling av skrivekompetanse og faglig kompetanse i ulike fag på ulike trinn?

Delspørsmål Hvordan arbeides det med skriving som grunnleggende ferdighet i ulike fag i det norske skolesystemet fra barnehage til videregående skole?

Gjennomføringen All skriving på lavere trinn, etter hvert fagene norsk, KRL, matematikk, naturfag, samfunnsfag på ulike trinn fra barnehage til videregående opplæring på 14 barnehager/grunnskoler/videregående skoler i Trondheim, Malvik, Melhus, Rennebu over to år

Samarbeidspartnere HiST ALT PLU, NTNU DMMH skoler og skoleeiere i Sør-Trøndelag: Trondheim kommune, Melhus kommune, Malvik kommune, Rennebu kommune, Sør- Trøndelag fylkeskommune.

Forskerteam: en skriveforsker med norskfaglig bakgrunn en forsker med annen bakgrunn enn norsk (”fagskriveforsker”) involverte lærere/førskolelærere på aktuelt trinn/skole/barnehage lærerstudenter

Eksempler på forskerteam: 5.trinn år 07/08 4.trinn år 06/07 TEAM trinn - 1 tekstforsker (norsk og tekst generelt) - 1 fagskrive- forsker (f.eks. naturfag) - involverte lærere - studenter Vg1 år 07/ trinn år 06/07 TEAM 10.tr.+Vg1 - 1 tekstforsker (norsk og tekst generelt) - 1 fagskrive- forsker (f.eks. samfunnsfag) - involverte lærere - studenter

Prosjektets relevans for lærerutdanningen 1. Masterstudenter og grunnutdanningsstudenter involveres i prosjektet i forbindelse med praksis og oppgavearbeid  lærerstudentene får erfaring med FoU-arbeid (= en viktig del av lærerutdanningen med tanke på framtidig deltaking i utviklingsarbeid i skolen!) 2. Nært samarbeid med skoler og mellom ulike fag i lærerutdanningen 3. Data og resultater fra undersøkelsen trekkes inn i undervisningen