FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT
Prosjekt SKRIV: ”SKRIVING SOM GRUNNLEGGENDE FERDIGHET OG UTFORDRING” et svar på utfordringer i Kunnskapsløftet: Skriving en grunnleggende ferdighet i alle fag alle lærere trenger kunnskap om skriving for ulike formål og i ulike fag ”Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer”: skrivekompetanse faglig kompetanse
Mål 1. å skaffe kunnskap om sammenhengen mellom barns og unges skrivekompetanse og faglige kompetanse i flere fag - norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk, KRL - på ulike trinn fra barnehage til videregående opplæring 2. å bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag 3. å utvikle og løfte tekstkompetanse, fagdidaktisk kompetanse og FoU-kompetanse i lærerutdanningen, gjennom den faglige dialogen mellom ansatte i ulike fagseksjoner og nært samarbeid med praksisfeltet
Hovedspørsmål Hva slags kunnskap om tekst og skriving trenger lærere og førskolelærere for å kunne støtte barns og unges utvikling av skrivekompetanse og faglig kompetanse i ulike fag på ulike trinn?
Delspørsmål Hvordan arbeides det med skriving som grunnleggende ferdighet i ulike fag i det norske skolesystemet fra barnehage til videregående skole?
Gjennomføringen All skriving på lavere trinn, etter hvert fagene norsk, KRL, matematikk, naturfag, samfunnsfag på ulike trinn fra barnehage til videregående opplæring på 14 barnehager/grunnskoler/videregående skoler i Trondheim, Malvik, Melhus, Rennebu over to år
Samarbeidspartnere HiST ALT PLU, NTNU DMMH skoler og skoleeiere i Sør-Trøndelag: Trondheim kommune, Melhus kommune, Malvik kommune, Rennebu kommune, Sør- Trøndelag fylkeskommune.
Forskerteam: en skriveforsker med norskfaglig bakgrunn en forsker med annen bakgrunn enn norsk (”fagskriveforsker”) involverte lærere/førskolelærere på aktuelt trinn/skole/barnehage lærerstudenter
Eksempler på forskerteam: 5.trinn år 07/08 4.trinn år 06/07 TEAM trinn - 1 tekstforsker (norsk og tekst generelt) - 1 fagskrive- forsker (f.eks. naturfag) - involverte lærere - studenter Vg1 år 07/ trinn år 06/07 TEAM 10.tr.+Vg1 - 1 tekstforsker (norsk og tekst generelt) - 1 fagskrive- forsker (f.eks. samfunnsfag) - involverte lærere - studenter
Prosjektets relevans for lærerutdanningen 1. Masterstudenter og grunnutdanningsstudenter involveres i prosjektet i forbindelse med praksis og oppgavearbeid lærerstudentene får erfaring med FoU-arbeid (= en viktig del av lærerutdanningen med tanke på framtidig deltaking i utviklingsarbeid i skolen!) 2. Nært samarbeid med skoler og mellom ulike fag i lærerutdanningen 3. Data og resultater fra undersøkelsen trekkes inn i undervisningen