Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norge og EU i internasjonalt miljøsamarbeid
Advertisements

Hva skjedde på klimatoppmøtet i Durban? Bård Lahn
Klima Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang
Klimaforhandlingene på rett spor? Innledning for Natur og Ungdom Bård Lahn,
Velkommen til klimatoppmøte!
TEMA: VALG, ANSVAR, UTFORDRINGER LÆRINGSMÅL: -REFLEKTERE OVER ETISKE SPØRSMÅL KNYTTET TIL MELLOMMENNESKELIGE RELASJONER, FAMILIE OG VENNER -VITE HVA KONSEKVENSETIKK,
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
1. Verdenskrig Mål: Du skal vite hvorfor 1. verdenskrig brøt ut og hvordan krigen utviklet seg Du skal ha kjennskap til hvordan det var å leve.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Drivhuseffekten av Rune Rogne Bileta og redigert tekst frå
Valgets kval?. Hva er fokuset? Er det dette? Eller dette?
Holdninger til naturskader og klima TNS Gallups Klimabarometer 2 / 2010 Prosjekt: © 2011.
Kommunesektorens rolle i COP15-prosessen Østlandssamarbeidet, Sanner Hotell, Granavollen, 8. oktober 2009 Ole Jørgen Grann, senior rådgiver KS.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
HANDELSSPILLET med klimaforhandlinger. FNS HOVEDOPPGAVE: FORHINDRE KRIG OG KONFLIKT.
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Velkommen Foreldremøte 3. trinn Regning: Minner om viktigheten av automatisering. Vi har jobbet mye med dette på skolen, men ser likevel at.
Fra fortid til fremtid Hvordan forandre Norge seg fra et bondesamfunn til et moderne samfunn?
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Familieråd En for alle, alle for en
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Den industrielle revolusjonen
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Busser på biogass i Trondheim
Samtaletrekk B – Samarbeid
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
HVORDAN FORANDRE VERDEN
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
KLIMA.
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Naturmangfold i internasjonalt farvann
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Modul 4 – Representasjoner
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Oppsummering Organisasjonsutvalget
Nå er vi spente!.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
WORKSHOP!.
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening

Om klimatoppmøte i skolen Hva? Klimatoppmøte i skolen er et rollespill om klimaforhandlinger. Du skal representere et land eller en organisasjon eller være journalist og oppgaven er å finne gode argumenter for ditt land eller organisasjon - hvem har de beste argumentene? Vær forberedt på høy temperatur og stort engasjement! Du får på denne nettsiden informasjon om de ulike landene, men noe må eller kan du finne ut på egen hånd også. Hvorfor? Vi håper du blir (enda) mer engasjert i klima, klimapolitkk og miljøvern og får tro på at «du kan gjøre en forskjell» Du får økt kunnskap om klimaendringene og handlingsalternativer lokalt og internasjonalt. Du lærer mer om andre lands utfordringer og hvordan organisasjoner og industrien tenker og argumenterer Du får øving i å både samarbeide og diskutere Rollespill er en morsom og nyttig måte å lære på og en alternativ arbeidsmåte i naturfag og samfunnsfag Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 2

Hvem deltar? NORGEUSA Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 3 Industriland: god økonomi og høy levestandard

Hvem deltar? KINABRASIL Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 4 Overgangsland: raskt voksende økonomi og økende utslipp

Hvem deltar? MALDIVENEMOSAMBIK Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 5 Utviklingsland: fattige land med lave utslipp

Hvem deltar? Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 6

Hvem deltar? ZERONORSK OLJE OG GASS Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 7 Organisasjoner: Lobbyvirksomhet og informasjonsspredning

Hvem deltar? Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 8 FNs Generalsekretær: Læreren din

Global oppvarming – verdens største utfordring Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 9 Introduksjonsfilm

Årlige utslipp per land Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 10 Tusen tonn karbondioksid (Verdensbanken)

Årlig utslipp per innbygger Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 11 Tonn karbondioksid (Verdensbanken) Verdensgjennomsnitt: 4,9

Prosent av verdens utslipp Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 12 Tonn karbondioksid (WRI)

Innbyggere (millioner) Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 13 (Verdensbanken 2014)

Brutto nasjonalprodukt per innbygger Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 14 (Verdensbanken 2014)

Vi trenger en bindende klimaavtale Kyoto-avtalen, land har skrevet under «Felles, men differensiert ansvar» – rike land kutter mest Hvorfor har vi ikke en global avtale? Uenige om hvem som bør kutte hvor mye. Rike land: Høye kostnader, utslippsvaner, industrien flytter. Fattige land: Står for en liten del av de historiske utslippene – mener industriland må ta ansvar. Overgangsland: Har økende utslipp, men ønsker ikke å ta ansvar for i-lands historiske utslipp. Enkelte i-land ønsker ikke å forplikte seg så lenge overgangsland ikke gjør det. «Maldivene er en av verdens minste stater. Vi har ikke mulighet til å endre verden. Men hva dere gjør eller ikke gjør her, vil være avgjørende for skjebnen til mitt folk. Det kan også endre verdens fremtid.» H. E. Maumoon Abdul Gayoom, Maldivenes president,4. desember 1997, Kyoto, Japan Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 15

Saker til diskusjon På Klimatoppmøtet i skolen skal det forhandles over tre spørsmål. Generalsekretæren (læreren) leser opp første spørsmål med svaralternativer og to delegasjoner holder hvert sitt forberedte innlegg. Deretter debatteres spørsmålet i 5-10 minutter før man går videre til neste spørsmål. De tre temaene som skal diskuteres er: Grønn teknologi Byrdefordeling Grønt klimafond Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 16

Grønn teknologi Teknologi for å produsere fornybar energi eller rense utslipp fra energiproduksjon er viktig for å redusere klimagassutslipp. Slik teknologi kalles ofte ”grønn” teknologi og utvikles først og fremst i industriland. Fattige land har ofte ikke råd til å utvikle eller kjøpe grønn teknologi. Hvordan kan vi sørge for at fattige land får tilgang til grønn teknologi? Alle land må selv skaffe grønn teknologi – det er derfor ikke behov for å inkludere dette i en klimaavtale Industriland bør dele og/eller finansiere grønn teknologi i overgangs- og utviklingsland Industriland bør dele og/eller finansiere grønn teknologi i utviklingsland ZERO, Oljeindustrien og Kina holder appell før forhandlingsrundene. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 17

Byrdefordeling I følge FN må globale utslipp kuttes med % innen 2050 for å begrense temperaturøkningen til maks 2 °C. Hvor mye bør hhv. industriland, overgangsland og utviklingsland kutte sine utslipp med? USA og Maldivene holder appell før forhandlingsrundene. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 18

Grønt klimafond Det grønne klimafondet skal hjelpe u-land med tiltak for å kutte utslipp og tilpasse seg klimaendringer. Hvem bør bestemme hvordan pengene skal brukes? U-land bør selv bestemme hvordan pengene skal brukes De landene som bidrar økonomisk til fondet bør bestemme hvordan pengene skal brukes I-land og u-land bør sammen bestemme hvordan pengene skal brukes Norge, Brasil og Mosambik holder appell før forhandlingsrundene. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 19

Nå er det opp til dere å komme frem til en løsning. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 20

Forberedelser Velg navn på delegater Diskuter hver gruppes meninger Lag appell Se sakspapirer på klimamøte.no Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 21

Forhandlinger På Klimatoppmøtet i skolen skal det forhandles over tre spørsmål. Generalsekretæren (læreren) leser opp første spørsmål med svaralternativer og to delegasjoner holder hvert sitt forberedte innlegg. Deretter debatteres spørsmålet i 5-10 minutter før man går videre til neste spørsmål. Organisasjonenes oppgave er å påvirke landene før forhandlingsrundene. Organisasjonene har ikke stemmerett under forhandlingene. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 22

Oppsummering og diskusjon Elevene går ut av rollen som representanter for ulike land/organisasjoner og representerer nå seg selv. Ta gjerne et par minutter i plenum til å reflektere over rollespillet. Var det vanskelig å sette seg inn i rollen som land eller organisasjon? Hvordan føltes det å prøve å få gjennomslag for argumentene? Hvilket inntrykk fikk elevene av internasjonale forhandlinger? Vi vil gjerne høre hva du mener. Del din klasses mening på Twitter med #klimamøte Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening// Side 23

Lykke til!