Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

HVORDAN FORANDRE VERDEN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "HVORDAN FORANDRE VERDEN"— Utskrift av presentasjonen:

1 HVORDAN FORANDRE VERDEN
Urettferdigheten i verden kan forandres! Klart vi kan forandre verden!

2 Hvem er Changemaker? For alle mellom år! 1500 medlemmer Lokalgrupper og politiske utvalg Changemaker er Norges største ungdomsorganisasjon som jobber med utviklingspolitikk og strukturelle årsaker til fattigdom og urettferdighet. Vi er rundt 1500 medlemmer, både som enkeltmedlemmer og i lokalgrupper over hele landet. Vi jobber med temaene gjeld og kapitalflukt, fred og konflikt, global helse, klima og miljø, og internasjonal handel. I tillegg til å være «vanlig medlem» og lokalgruppemedlem har vi også politiske utvalgsgrupper som jobber med ulike politiske temaer.

3 10% 87% 1% 50% De rikeste Kontrollerer av verdens ressurser De
De 10 prosent rikeste i verden kontrollerer 87 prosent av verdens rikdom. De 1 prosent rikeste kontrollerer 50 prosent av verdens rikdom, mens på den nedre halvdelen av velstandsskalaen, kontrollerer er de 50 prosentene med minst velstand bare 1 prosent av verdens ressurser. Hva fører denne ulikheten til? Sosial uro Opprettholdelse av forskjeller og fattigdom Kilde: Norsk Folkehjelps rapport «Inequality Watch II» (2015)

4 VERDEN ER URETTFERDIG. URETTFERDIGHETEN ER MENNESKESKAPT!
Bildet er et illustrasjonsfoto fra Brasil, og viser de ekstreme forskjellene mellom fattig og rik. Verden er urettferdig. Changemakers perspektiv er imidlertid at fordi urettferdigheten er skapt av mennesker, er det også mennesker som kan gjøre noe med denDerfor sier vi «klart vi kan forandre verden». Alt annet er naivt å tro. URETTFERDIGHETEN ER MENNESKESKAPT!

5 URETTFERDIGE ÅRSAKER?

6 KLART VI KAN FORANDRE VERDEN!
Derfor er Changemakers slagord «klart vi kan forandre verden». Alt annet er naivt å tro. Vi jobber med å endre denne ulikheten gjennom å påvirke politiske strukturer vi mener opprettholder disse forskjellene.

7 KLIMA OG MILJØ For eksempel: klima og miljø.
Vi vet at alle rammes av klimaendringer. Det som er urettferdig er imidlertid at selv om det er rike land som har det historisk største ansvaret for klimaendringer, er det de fattigste som rammes hardest! I tillegg er de mer sårbare. Det er urettferdig! KLIMA OG MILJØ  Foto:Stringer/AFP/Getty Images

8 Hva kan dFredu gjøre? FRED OG KONFLIKT
Hver dag dør 2000 som følge væpnet vold. De fleste av disse i fattige land. Samtidig vet vi at Norge er blant verdens største eksportører av våpen per innbygger. Bildet er fra den siste kampanjen til Changemaker om norsk våpeneksport, «skal vi stanse» i 2014, hvor vi ba Norge stoppe alt salg av våpen og materiell til autoritære regimer som bryter menneskerettighetene. Alle ungdomspartiene stilte seg bak, men sotrtingspolitikerne våre ville fortsette eksporten. FRED OG KONFLIKT Foto: Changemaker

9 INTERNASJONAL HANDEL GLOBAL HELSE
Verdens handelspolitikk er også en årsak til urettfedighet som vi jobber med. 860 millioner er underernærte i verden, selv om det produseres nok mat til alle. Dette skjer på grunn av urettferdige handelsstrukturer og fordeling. INTERNASJONAL HANDEL GLOBAL HELSE

10 Internasjonal handel INTERNASJONAL HANDEL INTERNASJONAL HANDEL
Verdens handelspolitikk er også en årsak til urettfedighet som vi jobber med. 860 millioner er underernærte i verden, selv om det produseres nok mat til alle. Dette skjer på grunn av urettferdige handelsstrukturer og fordeling. INTERNASJONAL HANDEL INTERNASJONAL HANDEL

11 Gjeld og kapitalflukt GJELD OG KAPITALFLUKT
Gjeld og kapitalflukt er det femte temaet Changemaker jobber med. Hvert år forsvinner 8400 milliarder kroner ut av fattige land i kapitalflukt Kapitalflukt betyr at penger som skulle vært skattet for i et land, ikke blir det men istedenfor forsvinner ut av dette landet. Det betyr at myndighetene får mindre penger å rutte med til å bygge veier, skoler, sykehus og utdanne fagpersonell. Den norske velferdsstaten er basert på et høyt skattenivå. Selv om man hører mange klager på høye skatter, er det disse pengene som har bygget det Norge vi kjenner i dag, og alle er nok enige om at det er viktig å betale skatt for at vi kan få tilgang på helsetjenester dersom vi blir syke osv. GJELD OG KAPITALFLUKT Foto: Ian Berry/ CNN Money

12 CHANGEMAKERMETODEN GRUNNLEGGENDE ÅRSAK BESLUTNINGSTAKER PÅVIRKNING
For å jobbe med disse urettferdighetsstrukturene, jobber vi etter noe vi liker å kalle «changemakermetoden». Først finner vi årsaken til problemet. For eksempel er dette at store selskaper lurer unna skatten de skulle ha betalt i fattige land. Så må vi finne en løsning – og hvem som kan beslutte og vedta denne løsningen. Ofte er løsningen endring av politikk – og beslutningstakeren en politiker. For eksempel var politikeren dere ser på bildet, daværende finansminister Sigbjørn Johnsen, i posisjon til å kunne innføre en lov som gjorde at selskapene måtte begynne å rapportere land for land hvor de betalte skatten sin. Deretter påvirker vi de som bestemmer til å forstå at de må gjøre verden mer rettferdig gjennom for eksempel underskriftskampanjer eller aksjoner. Dette gjør vi gjennom CHANGEMAKERMEDLEMMENE. Å være medlem i Changemaker sørger for at man skaper sterkt politisk press når organisasjonen uttaler seg i media, og til politikerne. I tillegg har vi masse stunts i gatene som gir oss positiv oppmerksomhet. Det er gjerne sånn vi oppnår suksess med kampanjene våre. Dette er det smilefjeset symboliserer. Ofte gjør vi kampanjene våre på en måte som gjør at politikerne husker oss, og har lyst til å bli med oss og skape endring. FOR EKSEMPEL LOVER OG REGLER EN POLITIKER ELLER EN ANNEN PERSON MED MAKT I SAMFUNNET GJENNOM UNDERSKRIFTSKAMPANJER, AKSJONER OG MEDIEOPPMERKSOMHET

13 Et eksempel på hvordan vi påvirket Sigbjørn Johnsen var at vi laget en egen nettside med hundrevis av grunner til å digge Siggy. Grunn nummer 1 er selvsagt at han kunne sørge for at norske selskaper ikke snyter på skatten, og man kunne skrive under for å støtte han i kampen mot skattesnusket.

14 Vi hadde heiagjengaksjoner for å vise at vi støtta Siggy
Vi hadde heiagjengaksjoner for å vise at vi støtta Siggy. Hver fredag møtes alle ministrene til statsråd hos kongen, og hver fredag i kampanjeperioden stilte vi oss opp på slottsbakken med plakater og heiarop. Alle ministrene kjører forbi i mørke biler med sota ruter, så vi visste aldri helt når det var Siggy som kjørte forbi. Men det var like viktig å vise alle de andre ministrene at det var viktig at Siggy innførte land-for-land-regler, så vi bare heide på hver eneste bil som kjørte forbi.

15 Og så! Etter at vi hadde holdt på i tre måneder inviterte Siggy oss til å møte han foran finansdepartementet. Vi tok med de nesten underskriftene vi hadde samlet, vi lagde en supermannkappe, og vi fikk en trompetist til å spille supermann-sangen da Siggy kom ut for å møte oss. Nå skal vi få se en film av hvorfor han inviterte oss.

16 HVA KAN DU GJØRE? Så. Nå har dere sett hvordan Changemaker jobber konkret med grunnleggende årsaker til fattigdom. Hvordan kan du være med på dette? Foto: Changemaker

17 HVORDAN VISE ENGASJEMENT
Leserbrev Underskriftsaksjon Meld deg inn i en organisasjon Aksjonere i gata Post på sosiale medier Dette kan du si: Engasjement er å bry seg. Men hvordan sørger man for at det hjelper noe? Da må man handle. Tenk deg om. Hva kan du gjøre for å vise engasjement? Leserbrev Underskriftsaksjon Aksjonere i gata Post på sosiale medier Engasjement: funker det egentlig? Det kan være lett å tenke at det ikke nytter. Men ser vi på historien, er det klart at mye kunne vært annerledes, om ikke folk hadde engasjert seg politisk! For eksempel kunne det fortsatt vært sånn at mennesker med forskjellig hudfarge tok forskjellige busser og ikke fikk gå på de samme restaurantene i Sør-Afrika. Apartheid-regimet var diskriminerende lover som ble brukt i Sør-Afrika helt frem til Hadde ikke noen engasjert seg for å fjerne dette, kunne det ha bestått den dag i dag. Et mer enkelt eksempel: når Norges befolkning gikk til aksjon mot palmeolje i produkter. Fordi vi sa nei til at man kunne putte et klimaversting-produkt som dette i matvarene våre, og kutta ut å kjøpe det – endret mange produsenter oppskriftene sine. Politisk press = forandring. Når vi gir en underskrift, er vi med på å stille krav. Våre folkevalgte er nødt til å forholde seg til dette presset. Da kan vi endre noe. Leserbrev Underskriftsaksjon Aksjonere i gata Post på sosiale medier

18 BLI MED! Man kan også melde seg inn via verveblokk og betale på VIPPS.
Bli med i Changemaker Informer om lokalgrupper dersom det finnes noen i nærheten. Redd verden hver dag. Som aktiv eller passivt medlem av Changemaker redder du verden hver dag! Jo flere vi er jo sterkere er vi! Send SMS «CHANGEMAKER» TIL –det koster en femtilapp i året! Man kan også melde seg inn via verveblokk og betale på VIPPS. Fortelle om hvorfor man selv ble med i Changemaker. Personlige historier JA TAKK.


Laste ned ppt "HVORDAN FORANDRE VERDEN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google