Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Advertisements

Monopolistisk konkurranse og oligopol
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Segmentering Kapittel 8.
Merkevarer Kapittel 9.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Konkurranse og samarbeid
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Segmentering og målgruppetenkning
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
1 Konkurransebegrensende samarbeid advokat Jonn Ola Sørensen 6. november 2015.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Hva er Fairtrade og hva er etisk handel? Helle Mjøs, Fairtrade Max Havelaar Magne Paulsrud, Initiativ for etisk handel Torsdag 28. august 2008.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Monopol og markedsmakt
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Om reguleringer Randbemerkninger til Baldwin, Cage and Lodge: Understanding Regulation Forelesninger i lovgivningslære H 15 Professor Inge Lorange Backer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Personvern, plikt og rett
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Innføring i mikroøkonomi
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Store forskjeller i arbeidsledighet
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Allmenningens tragedie
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Verktøy for leverandørkategorisering
Figur 13.1 Oversikt over ulike markedsformer
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 10 Monopol 1.
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
1. Innledende påstander om organisasjoner
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Etterspørsel og konsument-atferd
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Segmentering og målgruppetenkning
Kapittel 14 Prissetting.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Kraljic matrise.
Kapittel 5: Andre lønnsomhetsmetoder
Posisjonering og differensiering
Eksempel på problemformulering
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Tilbud og etterspørsel
Kapittel 5: Andre lønnsomhetsmetoder
Utskrift av presentasjonen:

Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten.. Det er først og fremst to kriterier som er viktige for å klassifisere markedet: – Antall bedrifter på tilbudssiden – Om produktene som tilbys er standardiserte, eller om kundene oppfatter produktene fra de ulike produsentene som forskjellige

Oligopol Dersom det er få bedrifter i markedet kaller vi det oligopol. Oligopolistene har gjerne betydelig markedsmakt Det mest lønnsomme for oligopolistene er å samarbeide om å holde prisen høy. Et slikt samarbeid er imidlertid både ulovlig og vanskelig å organisere i praksis. Oligopolister vil gjerne forsøke å svekke priskonkurransen. Dette kan de oppnå ved å gjøre det vanskeligere for kundene å sammenligne priser. Produktene gjøres derfor forskjellige (for eksempel forsikringer) eller det gis rabattordninger. Det finnes ingen enkel tilpasningsbetingelse for oligopol. Bedriftene må ta hensyn til hvordan det de selv gjør påvirker hva andre gjør. Dette kalles strategisk atferd og kan analyseres ved hjelp av spillteori.

Kartell Kartell er en sammenslutning av produsenter der de avtaler å dele markedet mellom seg. Slike avtaler er vanligvis forbudt, men et viktig eksempel er OPEC (organisasjonen av oljeeksporterende land). OPEC har gjennom historien påvirket oljeprisen ved å regulere eksportnivået av olje fra de ulike medlemslandene.

Monopolistisk konkurranse Et marked har monopolistisk konkurranse dersom det består av mange bedrifter som selger lignende produkter, som dekker det samme behovet hos forbrukerne. Forskjellen fra oligopol ligger først og fremst i antallet bedrifter. Ved monopolistisk konkurranse er det mange bedrifter, og bedriftene samarbeider derfor ikke om høye priser. Ved monopolistisk konkurranse har hver enkelt bedrift en viss markedsmakt. Grunnen er at produktene er noe forskjellige, såkalte differensierte eller heterogene produkter, for eksempel ulike merkevarer.

Ved monopolistisk konkurranse er tilpasningen den samme som ved monopol, dvs. grenseinntekt = grensekostnad. Men fordi etterspørselskurven ved monopolistisk konkurranse er slakere enn ved monopol blir effektivitetstapet mindre. Monopolistisk konkurranse

Konkurransepolitikk For at markedene skal fungere best mulig har vi en egen konkurranselov. Konkurransetilsynet håndhever loven. Konkurranseloven gjør det forbudt for bedrifter å samarbeide om å begrense konkurransen. Unntak kan gjøres dersom det gir bedre produksjon og forbrukerne også får fordel av det. Konkurransetilsynet kan stanse fusjoner og oppkjøp som begrenser konkurransen. Det er forbudt for store bedrifter å misbruke sin stilling. Det offentlige påvirker også konkurransen i markeder gjennom offentlige reguleringer og ordninger, offentlige innkjøp og organisering av offentlig virksomhet.