Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Å skrive en sakpreget tekst
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Hvordan tenke lurt når du skriver tekst?
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
-ikke bare for zippylæreren…
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Artikkel.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Å skrive noveller.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Å skrive novelle.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Emilios jobb som assistent
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Sitering, referering og plagiering
Å si fra 5.-7.trinn TYSDAG trinn «DÅRLEG GJORT»
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Å skrive sin mening Fempunktsmetoden

Hvordan komme i gang med å skrive? Skriv fem setninger: Fortell hvilket emne du vil skrive om. Skriv tre setninger om dette emnet. Skriv en setning som sammenfatter det du har skrevet.

Nå er rammen for teksten ferdig: Innledning: en setning Midtdel: tre setninger Avslutning: en setning

Neste trinn: Forklar litt om innholdet i hver setning Gi gjerne eksempler

Eksempel Overskrift: Om vennskap 1 Vennskap er viktig 2 Når du har en venn, føler du at du betyr noe 3 En venn kan hjelpe deg når du har det vanskelig 4 Hvis du hjelper en venn, lærer du å ta ansvar 5 Det er viktig for unge å etablere vennskap

Setning 1: Vennskap er viktig Utvid slik: Vennskap er viktig fordi mennesker ønsker kontakt med hverandre Vi føler oss ensomme hvis vi ikke har noen å snakke med Det er viktig å ha noen å dele sorger og gleder med Gi gjerne et eksempel fra virkeligheten Bruk ord som: hvis, men, og, fordi

Setning 2: Når du har en venn føler du at du betyr noe Utvid slik: En venn kan høre når du vil fortelle noe En venn setter pris på deg slik du er Dere kan diskutere Dere kan gjøre hyggelige ting sammen Gi eksempel Bruk ord som: hvis, men, og, fordi

Setning tre: En venn kan hjelpe deg når du har det vanskelig Utvid slik: En venn kan lytte når du har opplevd noe vanskelig En venn kan støtte deg når du føler deg urettferdig behandlet Hvis du har en venn, er det lettere å unngå mobbing og utestenging Bruk ord som: hvis, men, og, fordi

Setning fire: Når du hjelper en venn, lærer du å ta ansvar Utvid slik: Du må selv stille opp, lytte og gi råd Du lærer å forstå andres problemer Du blir mer sosial fordi du skjønner andre bedre Bruk ord som: hvis, men, og, fordi

Setning fem: Det er viktig for unge å etablere vennskap Utvid slik: Vi må selv være aktive for å bli kjent med andre Vi kan også hjelpe andre til å føle seg inkludert Alle bør innse at vennskap er viktig Voksne kan legge til rette for at ungdom kan treffes Bruk ord som: hvis, men, og, fordi

Riktig kildebruk Bruk gjerne kunnskap andre har kommet fram til i teksten din, men kopier aldri andres tekst og gi den ut som din egen. Det er plagiat.

Riktig kildebruk Oppgi alltid kildene du bruker i en kildeliste. Du kan sitere fra kilden, det vil si at du forteller hva som står der. Indirekte sitat: Når du forteller med egne ord hva kilden sier. Direkte sitat: Når du gjengir ordrett hva kilden sier. Skill ut sitatet med hermetegn.

Kildekritikk Det finnes mange ulike kilder, både pålitelige og upålitelige. Kan du stole på kilden din? Sjekk påliteligheten til kildene før du bruker dem i teksten din.

Vurdering og revidering av egen tekst Les rolig gjennom teksten. Legg merke til det du synes er godt. Finn ut om noe er uklart, eller trenger mer forklaring. Rett opp. Trengs det flere eksempler? Legg til. Er teksten bygd opp på en logisk måte? Kommer det viktigste først? Bør noe strykes? Vil teksten bli bedre om du endrer rekkefølgen av noen av avsnittene? Gjør det som du syns kan gjøre teksten bedre.

Forts. vurdering og revidering av egen tekst 5. Synes du at noe mangler? Føy til det du synes mangler. 6. Er teksten delt i klare avsnitt med ett viktig moment i hvert? 7. Har teksten fått en god avslutning? Finpuss eventuelt avslutningen. 8. Se over og rett opp småfeil. Rett opp setninger som du mener kan bli bedre.