KONFLIKTER OG JUSS Utfordringer ift vanskelige personalsaker Basisprogram for ledere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Når det har skjedd: Varsling
Vernetjenesten i Kristiansund
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Tillitsvalgtes rolle
Aktuelle lover og forskrifter
Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet Sør-Norge Park Hotell, Sandefjord 8. Mars Unni Seim Hans Blaafjell.
Bjørg F. Franksson Rådgiver KSK
Konflikthåndtering.
Utfordringer på arbeidsplassen
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Personalsaksarbeid i lokallagene
Utdanningsforbundet Trondheim
Trakassering, mobbing og ærekrenkelser
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Jeg er verneombud i HFK.
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
Vernetjenesten i Kristiansund
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Universitetet i Tromsø
Rådmannens arbeidsrettslige stilling ved kommunesammenslåing
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef 5. Januar 2012
Arbeidsrett En gjennomgang av regelverket. Oversikt over regelverket  Lov om arbeidsmiljø (fra 17. juli 2005)  Forholdet mellom individuell og kollektiv.
Handlingsplan mot mobbing
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
!. Hensikt /Mål Å ha et miljø som er helsefremmende og meningsfylt Trygge ansettelsesforhold Likebehandling Grunnlag for utvikling av arbeidsmiljø Partsamarbeid.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Arnfinn Jensen Advokat, NHO Agder
HTV-konferanse februar
Hvordan forebygge mobbing?
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Metoder og situasjoner Pluss situasjoner Minus situasjoner Pluss metoder Metoder for utvikling og forbedring Minus metoder Metoder for å håndtere.
NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Advokatene Graasvold & Stenvaag AS Advokatfirmaet Hein Bæra AS
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Omstilling, Omorganisering, Nedbemanning Arbeidstilsynets rolle og regelverk
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Konflikthåndtering- identfisering og håndtering av relasjonskonflikter
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Trakassering i norsk arbeidsliv
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Utskrift av presentasjonen:

KONFLIKTER OG JUSS Utfordringer ift vanskelige personalsaker Basisprogram for ledere

Disposisjon Konfliktbegrepet Aktuelle bestemmelser i AML Saksgang Dokumentasjon Kontradiksjon Sanksjoner

Konfliktbegrepet van de Vlierts: En konflikt er en situasjon der to personer, en person og en gruppe eller to grupper føler seg forhindret eller frustrert av den andre Skjørshammer: Konflikt er en vanskelig uenighet i forhold til en annen ansatt, gruppe eller avdeling og hvor vanlig problemløsning ikke har resultert i en løsning eller et akseptabelt resultat.

Å være forberedt på å håndtere konflikter Arbeidsgiver har et ansvar for at det finnes rutiner for å håndtere konflikter

Rutinene må fungere i flere ulike situasjoner: –Konflikt medarbeider – medarbeider –Konflikt medarbeider – leder –Konflikt leder – leder samme nivå –Konflikt leder – leder annet nivå –Konflikt medarbeider – tillitsvalgt –Konflikt leder - tillitsvalgt

Minner om forebygging AML § 1-1 og § 4-1 Fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av arbeidsmiljøfaktorene som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse Full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger AML § 4-3, 3. ledd Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden

Aktuelle bestemmelser i AML §1-1, fysiske og psykiske skadevirkninger §4-1, 2.ledd, 2.pkt, uheldige psykiske belastninger §4-3, 1.ledd, integritet og verdighet §4-3, 3.ledd, utilbørlig opptreden, trakassering

Mrk! Avgjørende for om konflikter får konstruktive eller destruktive konsekvenser: hva vi gjør med konfliktene hvordan vi håndterer dem hvordan vi kommuniserer/ikke kommuniserer omkring dem hva vi lar dem gjøre med oss

Nærmere om begrepene Trakassering: def: ”uønsket adferd som finner sted med den hensikt eller virkning å krenke en annens verdighet, uønsket bidrar til å understreke at den utsatte arbeidstakerens subjektive opplevelse av situasjonen kan være utslagsgivende for om adferden vil kunne karakteriseres som trakassering” (NOU 2003:2)

Mobbing, def. ”Situasjon der en person (offeret) gjentatte ganger over tid påføres en psykisk og sosial belastning i jobben som oppleves å være forårsaket av adferd som andre utfører og som vurderes som uønsket” Einarsen, Pedersen 2007

Viktig utgangspunkt: Det er mulig å håndtere konflikter i et arbeidsmiljø på en slik måte at de skaper positive endringer eller positiv energi hos de involverte

Og 1: Juridiske spilleregler for hvordan konflikter skal håndteres på en arbeidsplass er i all hovedsak rimelige og fornuftige Men: kunnskap om lover og regler må utfylles med kunnskap om konflikters psykologi, dvs årsaker, utviklingsforløp og ytringsformer

Og 2: Enhver konflikt er unik og sammensatt Valg av metode er avhengig av konfliktens innhold og forhistorie, hvem som er involvert, hva som har skjedd, alvorlighetsgrad Uansett hvordan man som arbeidsgiver, leder eller medarbeider velger å gripe an en konflikt, må ens handlinger være i tråd med lover og regler som gjelder for vårt arbeidsliv

Stikkord tradisjonell framgangsmåte ved konflikthåndtering 1.overvåking, kartlegging og diagnose 2.planlegging 3.gjennomføring 4.oppfølging

Noen viktige ”juridiske” saksbehandlingsprinsipp Saksgang Dokumentasjon Kontradiksjon

Saksgang Avklaring av situasjonen Hvis leder plikter å gjøre noe Inngripen hvis leder ikke plikter å gjøre noe

KLAGE Undersøkelse Uheldig? Påregnelig? Aktivitet og gjenoppretting Informasjon til klager og andre involverte parter Oppfølging og kontroll

Gjeldende interne føringer tariffavtaler konflikthåndteringsprosedyrer utarbeidede delmål etter IA-avtalen personalhåndbok internkontroll arbeidsreglement kvalitetssikringsprosedyrer verdidokumenter

Dokumentasjon Egne notater Støttespillere HMS-aktører E-post Referat (i Ephorte) Personopplysninger

Videre dokumentasjon Den som fremsetter en påstand har bevisbyrden (med mindre delt bevisbyrde i lovregel) Utgangspunktet er sannsynlighetsovervekt (strengere jo mer alvorligere påstand) Fri bevisførsel (med mindre ulovlig ervervet)

Kontradiksjon Kontradiksjon er partenes rett til å få komme med sine anførsler, og til å få imøtegå det motparter eller andre har anført i sakens anledning.

Disiplinære reaksjoner Hvilke reaksjonsformer som skal benyttes beror på en konkret vurdering av omstendighetene i det aktuelle tilfellet. Prinsippet er at det ikke skal tas i bruk strengere reaksjonsform enn nødvendig. Reaksjonsform skal alltid stå i forhold til det som det reageres på.

Kan være aktuelt i flg tilfeller Brudd på arbeidsreglementet eller arbeidsavtalen Pålegg fra overordnet blir ikke etterkommet/nektet. Straffbare handlinger, for eksempel grovt brudd på taushetsplikten. Misbruk av rusmidler i arbeidssituasjonen. Økonomiske misligheter. Uakseptabel oppførsel for øvrig (fx brudd på etiske retningslinjer).

Sanksjoner Samtale Advarsel Suspensjon Oppsigelse Avskjed Omplassering

planlegg samtalen tid og sted hva man vil oppnå hvilke forhold man ønsker å ta opp hvordan møtet skal avsluttes og dokumentasjon sikres

Advarsel Muntlig/skriftlig

Suspensjon AML §15-13 ”Dersom det er grunn til å anta at en arbeidstaker har gjort seg skyldig i forhold som kan medføre avskjed etter § og virksomhetens behov tilsier det, kan arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å fratre arbeidsforholdet mens saken undersøkes.” ”vesentlig mislighold”

Oppsigelse AML §15-7 ”Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.”

Stikkord, i selve møtet Vær konkret Ærlighet Skal være arbeidsgiver, ikke ”terapeut” Parter snakke ut, men kan være nødvendig å styre Rolle TV/verneombud

Hva kan personalavdeling bistå med Rådgivning/veiledning Støtte Juridisk kompetanse Undervisning

Nyttig litteratur Einarsen/Pedersen: Håndtering av konflikter og trakassering i arbeidslivet, jus og psykologi Jan Atle Andersen: Folkeskikk og uskikk på jobben, konfliktbehandling på arbeidsplassen AML Våre skrevne retningslinjer