Paul Larsson Professor ved Politihøgskolen i Oslo 10 mars 2016 Om kunsten å selge inn sentralisering som en nærpolitireform.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Tema for presentasjonen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Et sikkert arbeidsliv – riktig og viktig Finn Langeland, Norsk Industri, Stillasdagene 2013.
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Politidirektoratet Behov for særskilte tiltak Politidirektør Ingelin Killengreen Sentrumskonferansen i Oslo 27. september 2007.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Teambygging og fasilitering
Politiinspektør Leif Ole Topnes
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
13 En verden uten grenser.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Politiet mot 2020 Ingelin Killengreen Politidirektør
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Sanitetsforeningens omsorgsberedskap på oppdrag!
Morgendagens politi – Politianalysen Molaseminaret på Voss 6. desember 2013.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Hemmelig.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Strategi- og aktivitetsplan
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Formannskapet Asker kommune – 26
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Norgesgruppen - Seminar om anti-korrupsjon
Står politiet i Vestoppland bedre rustet etter 22.7? Beredskapsmøte i Gjøvikregionen, Sillongen, 16. november 2012.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Direktør Erik Nadheim PKF, 13. mars,
Bygging av organisasjon for styring av regionale forskningsmidler: fra VRI til midtnorsk forskningsfond Case – presentasjon Ny offentlig ledelse Stiklestad.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Hvordan styrke bestillerkompetansen
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Utgreiing av kommunestruktur
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Velferdskonferansen Terje Tømmerås
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Innovasjon i lokalarbeidet
Kommuner og Regionråd på Helgeland
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utskrift av presentasjonen:

Paul Larsson Professor ved Politihøgskolen i Oslo 10 mars 2016 Om kunsten å selge inn sentralisering som en nærpolitireform.

”Crime control strategies and criminological ideas are not adopted because they are known to solve problems. The evidence runs out well before their effects can be known with any certainty. They are adopted and they succeed because they characterize problems and identify solutions in ways that fit with the dominant culture and the power structure upon which it rests.” (Garland 2001 s. 26)

Reform? Reformer innen politiet er ikke noe nytt. Tidligere reformer som siktet på metodeutvikling (POP), regelverk, rekruttering, opplæring med mer. Dagens reformer handler ofte om strukturelle forhold og aspekter ved styring / ledelse.

Grunner til reform Økonomiske hensyn – økt ”effektivitet” Som svar på kriser – enkelthendelser, media og politisk press. Som svar på ”ideologisk trykk” – det er dette man tror på. Som svar på behov for fornyelse – ”en organisasjon i utakt med sin tid”. Som svar på internasjonalt påtrykk. For å vise handlekraft.

Bakgrunn for Politianalysen Langsiktige prosesser; Stortingsmelding 22. ( ) «Politireform 2000 – et tryggere samfunn» Akutt krise; NOU2012:14 «Rapport fra 22. juli-kommisjonen»

Politireform 2000 Halvering av antall politidistrikt fra 54 til 27. Lensmannskontorene ikke rørt. Reform II var bebudet. Bakgrunn var ønske om effektivisering, bedre styring, mer politi ute, som svar på «det nye kriminalitetsbildet» særlig organisert kriminalitet. Politidirektoratet opprettet. Ingen forskning på reformen, men en analyse av Statsconsult på bestilling fra POD i 2004.

22 juli (Gjørv)rapporten NOU2012:14 Tildels meget skarp kritikk av politiet. Angrepet på regjeringskvartalet kunne vært forhindret Myndighetenes evne til å beskytte menneskene på Utøya sviktet Flere sikrings- og beredskapstiltak for å vanskeliggjöre nye angrep … burde vært iverksatt. Helse og redning bra PST kunne ha kommet på sporet av ABB – men likevel … I ettertid økt fokus på beredskap og skarpe oppdrag – ikke ledelse, ”ukultur” og læring.

Mandat til Politianalysen Mandat: ”blant annet å vurdere politiets ressursbruk, prioriteringer, kompetanse, ledelse og organisering. Den må vurdere om sentrale administrative ressurser kan omdisponeres for å gi mer politikraft ute i distriktene. Den skal også vurdere hvilke endringer som kan gjøres for at politiets oppgaver kan løses bedre og mer effektivt.” – En forutsetning for analysen er at nærpolitiet styrkes. Lensmannskontorene og lokale politistasjoner og politiposter skal fortsatt være nervetrådene i det kriminalitetsforebyggende og trygghetsskapende arbeidet, sier Faremo.

Politianalysen NOU2013:9 Stikkord: ressurser, ledelse (387), styring (389), kompetent (430), robust (93), organisering og effektivitet (450). Nærpoliti (0), forebygge (98), kultur (19). Blikket rettes innover og oppover i organisasjonen – fra oppgaveløsning ute i feltet mot styring. Økt makt til Politidirektøren. Avgrensing av politiets ”kjerneoppgaver” – snevert. Fokus på kriminalitet, skreller bort ”sivile oppgaver”. Hvor ble det av ”kulturen”? Løsningene er strukturelle.

Sentralisering – fra 27 til 10 distrikter. Kutt i de 354 tjenestesteder (210?). Større «robuste» enheter. Organisert og økonomisk kriminalitet – dedikerte forebygger. Ulikhet presenteres som et problem. Et mobilt utrykkende politi (utrykningstid). Beredskap

Reformen blir ”nær”. Prop. 61 LS ( ) Endringer i politiloven mv. (trygghet i hverdagen – nærpolitireformen) Proposisjonen forholder seg til Politianalysen uten å stille grunnleggende spørsmål ved dens perspektiver eller løsninger. Viderefører samme tenkemåte, men retorikken er annen. Omdøpes til nærpolitireform. Hva menes med nærpoliti??? Stikkord: nærpoliti 28, robust 32, kjerneoppgaver 12, forebygging 54, sikkerhet 84, beredskap 91, styring 137, kriminalitet 175. Ungdom 4, offer 7.

De 10 idealene Politiet skal gjenspeile samfunnets normer og verdier* Politiet skal ha et sivilt preg* Det skal være et enhetlig politi Politiet skal være desentralisert* Skal være generalister* Politiet skal virke i samspill med publikum* Politiet skal være integrert i lokalsamfunnet* Politiet skal ha bred rekruttering. Politiet skal prioritere mellom sine oppgaver og legge hovedvekten på forebyggende virksomhet. (?) Politiet skal være underlagt effektiv kontroll fra samfunnets side*

Realitetene Ikke nært politi – sentralisering. Generalister? Økt spesialisering og profesjonalisering. Økt styrings- og målepress – ”kjerneoppgavene” prioriteres. Byråkratisering – vekst på toppen – POD. Fortsatt økt internasjonalisering. Tro på teknologiske løsninger – ”gladnyheten” i reformen har vært politiarbeid på stedet og økt bruk i-pad etc. Sterkere vektlegging av de skarpe sidene – beredskap.

Et par merknader «Analysen» er lite analytisk. Ingen motforestillinger mot presenterte modeller. Ingen alternative modeller. Ingen åpning for kritisk drøfting – take it or leave it. Hviler ikke på forskningsbasert kunnskap om effekten av sentralisering og større enheter. Grunnspørsmål som hva slags politi vi ønsker og hva som er godt politiarbeid tas ikke opp! Feil bilde av politiet? Politiet assosieres med ”militæret”. Hva med sosialarbeideren? Politiet tilkalles når man har”situations which ought not to be happening and about which something ought to be done NOW!” (Bittner)

Forskningsfunn fra naboland ”Verdens bedste politi” 2011, Balvig, Holmberg og Nielsen. Tap av lokalkunnskap og forankring. Svekking av forebygging og nedbygging av nærpoliti. Med større enheter brukes mer tid og ressurser på kjøring og frakt. Svekket service overfor befolkningen. Personell blir ikke frigjort til ”utearbeid” ved reformer, spises ofte opp av andre oppgaver. Tap av spesialister og kunnskap, fordi de ikke vil flytte.