Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Rådgiversamling på Stiklestad
Minoritetsspråklige søkere
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Ansvar og prosesser i skolen
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Minoritetsspråklige søkere
Overgangsprosjektet NY GIV
Tiller videregående skole
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Bakgrunn for satsingen
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Nittedal 19. sept
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Horten vidergående skole
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd medlemmer Leder Sissel Østberg,
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kompetanse for mangfold
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Innføringstilbud i Aust-Agder
Kompetanse for manfgfold
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skole- hjem samarbeid.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Velkommen til Osloskolen
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune

Gjort Sandnes som mottakskommune over mange år Fra sentralt, stort mottak til desentralisert Totalt 260 plasser EM-avdeling – 30 sengeplasser Opplæring i grunnskole og på læringssenter

Gjort Investering i opplæring for min.språklige barn og unge Senter for flerspråklige barn og unge (FBU) Plan for opplæring av minoritetsspråklige barn, unge og voksne – 2014 Erfaring med innføringsklasser over mange år Tospråklige lærere i grunnskolen

EM i grunnskolealder Opplæring i innføringsklasse (IK) ved ordinær ungdomsskole 30 tilgjengelige plasser totalt i vår ungdomsskolegruppe

Lært Å ta i mot på en god måte Å ha et godt nettverk Samhandling mellom mottak og grunnskole Aktiv bruk av tolk Mottakssamtalen Skriftlighet

Mottakssamtalen

Ungdommene kan ha Konflikter Traumebakgrunn Trøtthet Psykiske lidelser Det vi ser mest av er at…. Vennskap utvikles innenfor IK De har høg motivasjon for læringsarbeidet De er høflige De er lærevillige De er glad for å være på skolen

Lært Introdusere tilbudet i skolemiljøet Helsepersonell, miljøterapeut FAU som medspillere Elevene i IK blir tatt godt imot av medelever

Lurt Kompetanse Skoleeier og skoleleders ansvar Holdninger i personalet Motivasjon og vilje

Holdninger i personalet Høg motivasjon for oppgaven Fleksible og løsningsorienterte Overgang til «ordinær gruppe» i nærskole

Lurt Raskt inn i tilbudet Læreplan i grunnleggende norsk Tospråklig fagopplæring Å bli «sett» og inkludert

EM i alderen år Opplæringstilbud på Sandnes Læringssenter Samarbeid om sent ankomne 16-åringer Savner muligheten til basisklasser for elever i vgs

Erfaringer fra Sandnes Læringssenter Positivt med ungdomsklasser – bedre tilvenning til ordinær skoledag Læreplan i grunnleggende norsk - forberedelse til K06 Enslige mindreårige kommer raskt inn i opplæring

Lurt God rådgivingstjeneste og adm. støttetjenester Verdsettende ledelse – trivsel og åpenhet Felles verdier – engasjement for brukergruppa Utviklingsarbeid

Frivillige organisasjoner er viktige samarbeidspartnere Inkludering + språklæring Leksegrupper – Røde Kors Bibliotek Fritid

Lurt Raskt inn i opplæring Tilstrekkelig språkopplæring, inkludert tospråklig fagopplæring og/ eller morsmålsopplæring Psykososial tilrettelegging Et inkluderende skolemiljø

PST-sjef Benedicte Bjørnland Dagbladet,