Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune
Gjort Sandnes som mottakskommune over mange år Fra sentralt, stort mottak til desentralisert Totalt 260 plasser EM-avdeling – 30 sengeplasser Opplæring i grunnskole og på læringssenter
Gjort Investering i opplæring for min.språklige barn og unge Senter for flerspråklige barn og unge (FBU) Plan for opplæring av minoritetsspråklige barn, unge og voksne – 2014 Erfaring med innføringsklasser over mange år Tospråklige lærere i grunnskolen
EM i grunnskolealder Opplæring i innføringsklasse (IK) ved ordinær ungdomsskole 30 tilgjengelige plasser totalt i vår ungdomsskolegruppe
Lært Å ta i mot på en god måte Å ha et godt nettverk Samhandling mellom mottak og grunnskole Aktiv bruk av tolk Mottakssamtalen Skriftlighet
Mottakssamtalen
Ungdommene kan ha Konflikter Traumebakgrunn Trøtthet Psykiske lidelser Det vi ser mest av er at…. Vennskap utvikles innenfor IK De har høg motivasjon for læringsarbeidet De er høflige De er lærevillige De er glad for å være på skolen
Lært Introdusere tilbudet i skolemiljøet Helsepersonell, miljøterapeut FAU som medspillere Elevene i IK blir tatt godt imot av medelever
Lurt Kompetanse Skoleeier og skoleleders ansvar Holdninger i personalet Motivasjon og vilje
Holdninger i personalet Høg motivasjon for oppgaven Fleksible og løsningsorienterte Overgang til «ordinær gruppe» i nærskole
Lurt Raskt inn i tilbudet Læreplan i grunnleggende norsk Tospråklig fagopplæring Å bli «sett» og inkludert
EM i alderen år Opplæringstilbud på Sandnes Læringssenter Samarbeid om sent ankomne 16-åringer Savner muligheten til basisklasser for elever i vgs
Erfaringer fra Sandnes Læringssenter Positivt med ungdomsklasser – bedre tilvenning til ordinær skoledag Læreplan i grunnleggende norsk - forberedelse til K06 Enslige mindreårige kommer raskt inn i opplæring
Lurt God rådgivingstjeneste og adm. støttetjenester Verdsettende ledelse – trivsel og åpenhet Felles verdier – engasjement for brukergruppa Utviklingsarbeid
Frivillige organisasjoner er viktige samarbeidspartnere Inkludering + språklæring Leksegrupper – Røde Kors Bibliotek Fritid
Lurt Raskt inn i opplæring Tilstrekkelig språkopplæring, inkludert tospråklig fagopplæring og/ eller morsmålsopplæring Psykososial tilrettelegging Et inkluderende skolemiljø
PST-sjef Benedicte Bjørnland Dagbladet,