Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Nordisk tilsynskonferanse
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Individuell plan.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ettervern og samarbeid
Det kommunale og det statlige barnevern
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Joachim Bjerkvik
Mangfold og fellesskap
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI Kommunens internkontroll.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Barn som pårørende –lovendring
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Universitetet i Tromsø
Etikk i Haugesund Kommune
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Modellkommunene Hva er unikt?
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
Dialogkonferanse Behovene
Kompetanse for mangfold
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fokus på koordinerende enhet
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Individuell plan og koordinator Hamar kommune
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes

Avdeling for voksenhabilitering Statens overordnede mål l Alle skal ha et mest mulig likeverdig tilbud uavhengig av bosted, inntekt og sosial status l Tilbud skal ha en lokal forankring gjennom at kommunene har ansvaret for tjenestetilbudet. l Tjenestetilbudet skal være basert på etablerte samfunnsverdier (medmenneskelighet, rettferdighet, integritet, trygghet, profesjonalitet, brukermedvirkning og godt arbeidsmiljø). l Tjenestemottaker skal få tilgang til de tjenester vedkommende har krav på. l Tjenestetilbudet skal være integrert og fremstå som helhetlig. l Tjenestetilbudet skal bygge opp om mestring og selvstendighet hos tjenestemottaker. l Tjenestemottakerne skal få nødvendig hjelp til å bo og være et verdsatt og aktivt medlem av familie og lokalsamfunn gjennom hele livsløpet. Grunnleggende behov skal ivaretas

Avdeling for voksenhabilitering For å få til dette skal … … kommunen / leder av tjenestested bl.a. l Organisere tjenestene med utgangspunkt i tjenestemottakers behov og legge til rette for aktiv påvirkningsmulighet l Legge vekt på strategisk planlegging og målstyring l Sikre nødvendig kompetanseutvikling, bl.a. gjennom opplæring og medarbeiderutvikling l Sørge for kvalitetssikring av tjenestene, bl.a. gjennom ledelse- og organisasjonsutvikling, rekrutteringsstrategier og internt kvalitetsarbeid l Legge til rette for utvikling av en organisasjonskultur preget av de styrende verdier/målsettinger l Sikre god saksbehandling og rettsriktige avgjørelser

Avdeling for voksenhabilitering Sprik mellom ambisjoner og realitet l Fokus på verdier og ikke på praktisk gjennomføring l Ressurser og kommunalt selvstyre l Arbeid med holdninger og verdier blir ofte oversett l Generelle føringer som overlater mye til tjenesteyternes faglige skjønn l Liten stabilitet – mangel på kvalifiserte tjenesteytere l Fylkesmannens tilsyn viser omfattende svikt i systemer som kvalitetssikrer tjenestetilbud

Avdeling for voksenhabilitering Kompetansebehov hos tjenesteytere l Liten kunnskap om utviklingshemming og miljøarbeid l Manglende kunnskap om tjenestemottakeres rettigheter og alminnelige prinsipper for tjenesteyting (”arbeide i andres hjem”) l Lite kjennskap til lover som styrer tjenestene l Behov for erfaringsnær refleksjon rundt hva som er tvang/makt l Manglende opplæring og veiledning i metoder for å møte vanskelig atferdsproblematikk, både med og uten bruk av tvang eller makt l Manglende skrivetrening

Avdeling for voksenhabilitering Hvordan er det å være tjenesteyter? l Høyt sykefravær – 40% l Får ofte ikke ta pause ved behov – 25% l Ofte for få folk på jobb – 44% l Ikke tilbud om samtale eller hjelp etter ubehagelige episoder – 32% l Ikke tilstrekkelig tid til kontorarbeid – 55% l Ikke tid til nødvendig møtevirksomhet – 41% l Mangel på konkrete tilbakemeldinger – 42% l Leder er ikke en god rollemodell – 31% l Ikke definert verdier og holdninger – 30%

Avdeling for voksenhabilitering Til ettertanke … ”Så som man betraktar en människa, så behandlar man henne också – och tvärtom” (Peter Kemp 1991)

Avdeling for voksenhabilitering Kompetansebase Omsorgsboligens kompetansebase Individuell kompetanse Kollektiv kompetanse Organisasjons- messig kompetanse

Avdeling for voksenhabilitering Organisasjonsmessig kompetanse 4A l Mangelfulle systemer for opplæring og veiledning n Individuelle opplæringsplaner (hva må tjenesteyterne kunne) n Prosedyrer for opplæring n Systematisering av veiledning n Evaluering/kontroll/sertifisering l Mangelfulle systemer for fagadministrasjon l Det er ikke lagt til rette for at tjenesteytere systematisk kan arbeide sammen for å lære av hverandre (koster ekstra) n Tjenestene er dimensjonert slik at mesteparten av tjenesteyternes tid brukes i direkte samhandling med tjenestemottaker n Mange små stillinger hvor det er liten mulighet for at hele personalgruppen kan treffes jevnlig og diskutere egen praksis

Avdeling for voksenhabilitering Organisasjonsmessig kompetanse 4A l Arbeidet er ikke tilstrekkelig forankret i bydelens/- kommunens øverste ledelse l Organisasjonen er ikke forberedt på ”saksbehandling” n Ingen overordnet fagperson som kan følge opp og delta i arbeidet n Det er ikke avsatt tilstrekkelig kontortid n Det er ikke avsatt tilstrekkelig tid til møtevirksomhet

Avdeling for voksenhabilitering Organisasjonsmessig kompetanse l Lite fokus på verdistyring l Lite fokus på seleksjon av tjenesteytere n Personlig egnethet n Vurdering av ”personlig kjemi” mellom tjenesteyter og tjenestemottaker l Liten mulighet for at tjenesteyterne kan ”stige i gradene” og gjøre karriere samtidig som de arbeider nær tjenestemottaker l NB! Manglende tilrettelegging for god ledelse n Opplæring n Støttesystemer n Utviklingsmuligheter (kurs, veiledning, …) n Manglende forankring av tjenestetilbudet i overordnet ledelse l Utfordringer knyttet til å bygge opp og vedlikeholde et fagmiljø for tjenestemottakere som har en vanskelig håndterbar atferdsproblematikk

Avdeling for voksenhabilitering Hovedutfordring La tjenesteyterne få gode muligheter til å handle i overensstemmelse med sin kompetanse!

Avdeling for voksenhabilitering Utfordringer l Etabler praktisk kunnskap om hvordan man skaper gode livsmiljøer for tjenestemottakerne l Skap gode arbeidsmiljøer for tjenesteyterne – dette er en forutsetning for å kunne yte god omsorg over tid l Hvordan kan man opprettholde motivasjon og fremdrift over tid ved utarbeidelse av vedtak etter 4A l Styrk tjenestemottakernes rettigheter/rettsvern n la uavhengige fagpersoner vurdere tjenestemottakeres bistandsbehov n stille krav om bruk av systematisk metode og”minimumsstandard” ved utredning av bistandsbehov n forbedre tilsynsordninger og klagemuligheter n utarbeide krav til kvalifisering av tjenesteleverandører? l Hva med kommuner som ikke får det til?