Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005.
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Examen Philosophicum ved Universitetet i Oslo
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Examen philosophicum orientering 2013
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Informasjon om Bachelorprogrammet i kultur og kommunikasjon.
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen! Bachelorprogrammet Informatikk: språk og kommunikasjon.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Undervisnings- og vurderingsformer
Erfaringer som Skyggesensur ved ISP
Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
Informasjonsmøte november 2016
Kvalifikasjonsrammeverket
Matematikk 101 og 102.
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Utdanningskomiteen 19. mai
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Velkommen til bachelor i klassiske språk
Strategi for Nord universitet 2020
ITA2317R/ITA4317R La grande bellezza – Italiensk film og fjernsyn i Roma
Seminarundervisning EXFAC03
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Prodekan for bachelorutdanning Frank Almli
Noen kritiske spørsmål
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
«Viktige valg i en verden av endring»
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Velkommen til BA og årsenhet i religionshistorie!
Oppsummering av spørreundersøkelse:
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
- digitalisering av pensum
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Innspill til programrådsmøte
Internasjonalisering
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Studieledernettverket 15. februar 2019
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Critical Literacies and Awareness in Education
Digital skrivestøtte - et samarbeidsprosjekt
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Masterspesialisering i kjemi
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Examen philosophicum

Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer emneplanen (faglig innhold, undervisnings- og vurderingsform), etter råd fra Utdanningskomitéen.

Ordning -De overordna rammene for dagens exphil ved UiO ble vedtatt av Det akademiske kollegium (Universitetsstyret) i Vedtatt med 7 mot 6 stemmer at exphil skulle ha et felles faglig opplegg med filosofi- og vitenskapshistorie og etikk. -Det alternative forslaget: fakultetene utviklet egne varianter av exphil, der de kunne velge mellom kritisk tenking eller etikk som den andre hoveddelen i undervisningen ved siden av filosofi- og vitskapshistorie.

Varianter av Ex.phil. Variasjon i exphil-opplegg UiT har hjemmeeksamen og muntlig prøve som primær vurderingsform UiB og UiS har delt opp exphil i ulike fagvarianter med ulikt innhold; NTNU har valgt en mellomløsning med 2/3 felles og 1/3 fagspesifikt opplegg; UiT har eige pensum for jusstudentene og seminargruppene er delt inn etter fagretning UiB og noen høgskoler legger større vekt på argumentasjonslære/logikk NTNU, NMBU med flere legger større vekt på vitenskapsteori UiB, NTNU, UiT med flere har lite eller ingenting filosofisk originallitteratur på pensum På UiB, UiT og andre steder må studentene (normalt) ta exphil i første eller andre semester UiS har emner som kombinerer exphil og exfac/expaed på 15 studiepoeng

Bakgrunn for forslagene fra Studentparlamentet Det kan være stor variasjon i hvordan undervisningen i seminargruppene er lagt opp og hva studentene opplever å få ut av de. Det kan være vanskelig for mange studenter å se formålet med exphil og hvordan det henger sammen med studiet for øvrig Det kan være vanskelig å forholde seg til alle originaltekstene En del studenter savner relevante og aktuelle tema på pensum Det er en viktig verdi at exphil er et felles emne for alle studenter på UiO Det er en viktig verdi at exphil gir studentene trening i å skrive en selvstendig akademisk tekst og få tilbakemelding, og i å arbeide kritisk med en originaltekst

Studentparlamentets anbefalinger 1 Fagets innhold: Emnet må gi studentene en teoretisk og praktisk innføring i akademisk argumentasjon og språk. Pensum må konsentrere seg om færre originaltekster som en kan gå dypere inn på, og ha mer sekundærlitteratur som gir oversyn og kontekst. Vitenskapsetikk, vitenskapsteori og logikk må tillegges mer vekt. Emnet må ta opp bærekraft som etisk og vitenskapelig problem, både som selvstendig tema og som aktuelt eksempel i undervisningen om kunnskapstradisjoner og etiske teorier. Rolla til exfac og forholdet mellom exphil og exfac må utredes.  Seminargruppene bør være delt inn etter studieprogram/fagområde, og undervisningen og diskusjonene i gruppene må knytte stoffet opp til faget studentene studerer. Forelesinger og pensum må fremdeles være felles for alle studenter.

Studentparlamentets anbefalinger 2 Praktisk gjennomføring av faget: Emnet bør bli lagt til første studieår og ha et tydeligere definert formål som akademisk introduksjonsemne. Det må finnes en felles plan for undervisningen i seminargruppene, og gruppelærerne må ha felles opplæring og en felles arena for pedagogisk og didaktisk videreutvikling. Seminarundervisningen må konsentrere seg om diskusjon, aktualisering og tilbakemelding. Gruppelærerne må ha et samarbeid med fagmiljøet på studieprogrammet studentene på seminargruppa hører til, for å sikre relevans og sammenheng i undervisningen. UiO må utrede muligheten for å ta i bruk og oppdatere andre digitale undervisningsformer som forhåndsinnspilte forelesninger og interaktive undervisningsopplegg.  Seminargruppene bør være delt inn etter studieprogram/fagområde, og undervisningen og diskusjonene i gruppene må knytte stoffet opp til faget studentene studerer. Forelesinger og pensum må fremdeles være felles for alle studenter.