Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Advertisements

HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Hvorfor SEPREP/FACT I BYDEL GAMLE OSLO Sundvolden
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Sammen om mestring Tverrfaglig samarbeid Reidar Pettersen Vibeto Korus Sør.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Implementering av KT på en behandlingsenhet Arne Repål.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Møre og Romsdal Tema: Pensjonistforbundet som samarbeids- og diskusjonspartner Utvikling i eldreomsorgen sett med «ombudsøyne» Samhandlingsreformen Hvordan.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
– Sammen om mestring Brukeren, viktigste aktør Psykisk helse og rus i sammenheng Kunnskapsbaserte tjenester Samhandling Hjelp der folk bor Pårørende.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren Trond Hatling Leder NAPHA.
Barn som pårørende – videre arbeid - Hvordan jobbe videre fremover for et bedre tilbud til barn som pårørende - Innledning til oppsummerende diskusjon.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Pårørende.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
KONGSVINGER KOMMUNE.
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Arbeidet med prosjektskissen
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Familieråd En for alle, alle for en
Møteplass for mestring
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Gruppe 4- samarbeid i partnerskap
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bruker- medvirkning 19. juni 2018 Marit By Rise
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Flerkulturelt barnevern
Møte i nettverk for studiestart Anne Nordheim O'Hare
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Å måtte ta et skritt unna
Rammer for Marte Meo Praktikeropplæring
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust

Bakgrunn for utdanningen på 90-tallet Økt behov for kompetanse i behandling av alvorlige psykiske lidelser i  distriktspsykiatriske sentre  helse- og sosialtjenesten i kommunene Drives av SEPREP (Senter for psykoterapi og psykososial rehabilitering ved psykoser)  Utviklet på midten av 90-tallet  Drevet som nasjonalt program fra 1999  Selve undervisningen finansiert av opptr.planen  Ca 2000 har tatt utdanningen hittil

Viktige prinsipper for utdanningen Modell basert på lokale behov for kompetanse. Organisert i samarbeid mellom SEPREP og lokal DPS. Vekt på å møte og forstå pasienten og bygge relasjon. Vekt på å lære gjennom veiledning på egen praksis. Være omfattende nok til å få en reell læring. Lære samarbeid på tvers av faggrupper og tjenestenivå. Personale fra DPS og kommuner utdannes sammen.

Elementer i utdanningen Lokale treningsprogram med ca deltakere. Undervisning i plenum (80 timer fordelt på 20 dager) Veiledning i tverrfaglige grupper hver 14. dag (40 x 2 t). Diskusjon av teori og litteratur i grupper (20 x 2 timer). Skrive en klinisk rettet oppgave hvert år som gruppe. Godkjent som ett år høgskoleutdanning for dem som ønsker det og vil ta høgskoleeksamen.

Mål for utdanningen Mål for den enkelte deltaker  Forståelse av psykoser og opplevelsen av dette  Kunnskap om behandlingsformer og egen del av det  Bevissthet på egne følelser og reaksjoner i møte med pasient og pårørende, og lære av egne reaksjoner.  Lære å bygge relasjoner.  Lære tverrfaglig samarbeid. Utvikling av lokale tjenester og tilbud.

Tema 1. halvår: Forstå psykoser Hvordan personen, familien og andre opplever psykose Psyko-bio-sosial perspektiv, utviklingsperspektiv. Ulike psykoser, faser, tidlig intervensjon. Møtet mellom pasient / pårørende og behandler. Brukermedvirkning i alle deler av behandlingen.

Tema 2.halvår: Utvikling av allianse og samarbeid Betydningen av tid, forutsigbarhet, oppsøkende arbeid. Bygge og vedlikeholde behandlingsallianse. Forstå og bruke egne reaksjoner til nytte for pasienten. Ulike behandlingsformer, integrerte behandlingsopplegg Bygge og vedlikeholde behandlingsnettverk.

Tema 3. halvår: Spesielle problemer og tilnærminger Tidlig intervensjon, behandling i akutt fase / restituering. Langsiktig psykososial behandling og rehabilitering. Vurdering og forebygging av suicidal atferd, aggresjon og vold ved psykoser. Rusmiddelmisbruk, behandling ved psykisk lidelse + rus. Bruk av tvangsbehandling og restriktive tiltak. Arbeid med familien og pasientens sosiale nettverk. Medisinering, motivering ved frykt eller motvilje.

Tema 4. halvår: Utvikle velfungerende behandlingsnettverk. Vurdering av behovet for hjelp. Flerfaglig samarbeid, samarbeid mellom tjenester. Brukere og pårørende deler av sine erfaringer. Utvikling av tjenester og tilbud. Pasientens plass og integrering i lokalsamfunnet. Veien videre for deltaker og tjenester etter utdanningen.

Evaluering av utdanningen Utdanningen har vært evaluert som svært vellykket ved tre ulike rapporter etter intervjuer med ledere lokalt  Evaluering ved person som SEPREP engasjerte  Evaluering ved Sosial- og helsedirektoratet  Evaluering ved Norges forskningsråd Prospektiv undersøkelse av spørreskjema til deltakerne om opplevelse av egen kompetanse  Ved start av utdanningen  På slutten av første år  På slutten av andre år

Endringer i opplevelse av kompetanse

For ansatte ved DPS og i kommunene

Ut fra erfaring før utdanningen

Oppsummering fra spørreskjema-studien Signifikant økning i opplevd kompetanse for 6 av 7 mål. Størst økning første år, men fortsatt økning andre år. Større økning for ansatte i kommuner enn ved DPS. Parallell økning for folk med ulik grad av erfaring.