TILFREDSE MEDARBEIDERE GIR DE BESTE RESULTATENE Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet Delphi Consulting, 12. oktober 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Fagforeningens arbeid for mangfold
Noen utfordringer for skolene
Motivasjon.
TILFREDSE MEDARBEIDERE GIR DE BESTE RESULTATENE
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Omstilling uten nedbemanning
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
7. Motivasjon i organisasjoner
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Lederutviklingsprogram
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Kvalitetsklubb – NFF regi
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Motivasjon i arbeidsforhold
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
KS Arbeidsgiverutvikling Asbjørn L. Stavem Tariffkonferansen 2009.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
STYREUTVIKLING ROMERIKE Lillestrøm 26. februar 2009 “Vinmonopolet - fra forvaltningsorgan til servicebedrift” v/Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Samarbeid og medbestemmelse
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
7. Motivasjon i organisasjoner
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Award-konsept.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

TILFREDSE MEDARBEIDERE GIR DE BESTE RESULTATENE Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet Delphi Consulting, 12. oktober 2011

2 hypoteser for tilfredse medarbeidere og gode resultater Kulturbygging – fokus på samfunnsoppdrag, visjon og mål Dyktige mellomledere og systematisk lederskap TEMA

Medarbeidere som blir møtt med klare krav, tydelige mål, avklarte forventninger, som får lov til å utføre sine arbeidsoppgaver i henhold til dette OG som får beskjed om hvordan de ligger an i forhold til målene, er fornøyde. Også med lederen! Da får vi også fornøyde kunder! Bedriftens medarbeidere må finne mening med bedriftens mål, ambisjoner og strategi. 2 HYPOTESER FOR FORNØYDE MEDARBEIDERE

Stille før stormen …

MOT ALLE ODDS … ÅRETS SERVICEBEDRIFT 2007 Juryen har vurdert kandidater ut fra følgende kriterier: Samfunnsansvar opptatt av løsninger som tjener samfunnet som helhet Kunnskap høy faglig kompetanse som utnyttes på en god og positiv måte Verdiskaping fokus på oppgaver og arbeidsform som fremmer verdiskaping og velferd

Fra norsk ordbok: polkø …

Til Norges beste omdømme 2011 RepTrak 2011 Skåret høyt på ledelse, ytelse, innovasjon, produkter, CSR og etikk. Den høyeste skår av alle selskaper og institusjoner på "Autentisitet" og "Troverdighet”.

Jamen, Vinmonopolet har en så lett oppgave…

Vinmonopolets filosofi for å skape oppslutning om monopolordning Ansattes tilfredshet InnsatsLojalitet Kundetilfredshet Sterkere oppslutning hos folket om Vinmonopolet

Hvor tilfredse er så våre medarbeidere? Max score: 7

Tilfredse medarbeidere har høyest produktivitet og lavest sykefravær

Tilfredse medarbeidere har de mest fornøyde kundene Mål: 90,0

Hva betyr mest for fornøydhet med jobben? Disse påstandene påvirker ”Alle forhold tatt i betraktning er jeg godt tilfreds med jobben min ” mest: Variert arbeidsdag (jobbrotasjon) Inkluderende nærmeste leder Arbeidspress går ikke ut over livskvalitet Lett tilgang på info Stolt av å jobbe i Vinmonopolet Gleder meg til å g å p å jobb

Fysiske behov Selvrealisering Anerkjennelse Sosiale behov Sikkerhetsbehov Fysiske behov Hvorfor er medarbeiderne i Vinmonopolet tilfredse? Gode betingelser Stor variasjon i arbeidet Trygg og sikker arbeidsplass Gir status å jobbe i Vinmonopolet Stolt av bedriften og samfunnsoppdraget Krav til kompetanse Krevende, men realistiske krav Inkluderende – stor grad av medbestemmelse ”Gleder meg til å gå på jobb” Gode ledere som gir positive og konstruktive tilbakemeldinger

Hvor på Maslows pyramide befinner disse seg..?

2 hypoteser for tilfredse medarbeidere og gode resultater Kulturbygging – fokus på samfunnsoppdrag, visjon og mål Dyktige mellomledere og et systematisk lederskap TEMA Kulturbygging – fokus på samfunnsoppdrag, visjon og mål

Kvalitet og ansvar i kontakt med mennesker TydeligEngasjertInkluderende Samfunnsoppdrag Visjon Hovedmål Hoved- strategier Verdi- grunnlag Vinmonopolet er samfunnets viktigste virkemiddel for å sikre ansvarlig salg av alkohol Vi skal gjøre oss fortjent til folks støtte Norges ledende faghandelskjede Velfungerende vinmonopolordning God sosial kontroll Det beste kundemøte Resultat- orientert, kompetent og samhandlende organisasjon Tydelig samfunns- aktør Bredde, kvalitet og lønnsomhet i produkt- utvalget Aktiv bruk av ramme- betingelsene Vinmonopolets styringspyramide

Strategi og mål er lett – det vanskeligste er gjennomføring … Selskaps- strategi Servicestandard Emnespesifikke strategier * Vinmonopolets virksomhetsplan Avdelingsvise handlingsplaner Individuelle handlingsplaner Balansert Målstyring Risikoanalyse Internkontroll Oppfølging av BM og MTI * Ex. kommunikasjonsstrategi, sortimentsstrategi, vareforsyningsstrategi etc.

De viktigste møtene i Vinmonopolet er kundemøtene vi gjennomfører hver dag i alle våre butikker. Det er ikke bare noe vi sier i festtaler – det er noe vi oppriktig mener! Da må det også gjenspeile kulturen i bedriften …

De ansatte må ha kunnskap nok til å hjelpe kundene 1.Sikre god varefaglig kompetanse  Obligatorisk varefaglig kompetansestige  Vareprøvinger i alle butikker  Nyhetssmakinger  Mat- og vinrunde i alle butikkene  Støtte til videre varefaglig utdanning 2.Trening på det beste kundemøtet 3.Praktisk trening i prestasjonsledelse for alle ledere 4.Obligatorisk introduksjonskurs gjennom e-læring

*

2 hypoteser for tilfredse medarbeidere og gode resultater Kulturbygging – fokus på samfunnsoppdrag, visjon og mål Dyktige mellomledere og systematisk lederskap TEMA

Krevende, men realistiske krav Intern konkurranse og målinger erstatter ekstern konkurranse og benchmarking BALANSERT MÅLSTYRING SERVICESTANDARDER PRODUKTIVITETSMÅL ÅRETS BUTIKK MYSTERY SHOPPING

En anekdotisk påstand →70 % av alle ledere vil stikke av gårde fra en systematisk prestasjonsledelse! →Toppleders innsats og motivasjon HELT avgjørende for suksess. →Du må orke å stå i prosessen år etter år... →Ellers inntreffer BOHICA- effekten umiddelbart

Utøvelse av ditt lederskap Oppfølgingsmaler Klare prestasjonskrav Årshjulet Strukturell ledelse Prestasjonsledelse Personlig ledelse

Kultur og verdier i praksis Vinmonopolets lederprinsipper 1. Prestasjonsledelse: Jeg setter mål som bidrar til oppnåelse av VP’s overordnende mål Jeg tar ansvar for at teamet mitt når fastlagte mål Vi gjør hverandre gode Leder går foran som et godt eksempel 2. Målavklaring Alle i VP har resultat- og utviklingsmål med tilhørende planer 3. Tilstedeværelse For å hjelpe, veilede og trene er jeg tilstede blant mine medarbeidere Jeg lytter aktivt og ser mine medarbeidere 4. Tilbakemelding Jeg gir tydelige tilbakemeldinger Jeg følger mine medarbeidere opp på en forutsigbar måte 5. Raus Jeg synliggjør mine medarbeideres gode prestasjoner Jeg respekterer mine kolleger Jeg stimulerer til gode beslutninger og aksepterer at det kan gjøres feil Jeg byr på meg selv

Mumle – mumle … Vi MÅ være direkte og tydelige I tråd med kjerneverdiene Ros MED begrunnelse til dem som leverer Gi beskjed til dem som ikke yter nok, viser ”dårlige” holdninger eller negativ adferd Ledelse er IKKE en popularitetskonkurranse Ta noen sjanser, du må risikere at din tilbakemelding føles ubehagelig for noen Vår største utfordring som ledere – hva er det?

Det handler om å skape stolthet!!

Takk for oppmerksomheten!