April 2001 KUNNSKAPSSAMFUNNET HVORDAN HINDRE AT POLITIKK, POLITISKE PARTIER OG DEMOKRATISKE ARENAER BLIR IRRELEVANTE?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Motivasjon.
Kontostreng og annet artig…
8 Det politiske systemet i Norge
Frihet til likeverd Likhetsverdier, lokal tilpasning og ansvarsfordeling 2011 Heidi Haukelien Halvard Vike Aina Landsverk Hagen Gudrun Rudningen.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Rolighetsmoen barnehage
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Brukertilfredshet og KOSTRA
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Modellkommunene Hva er unikt?
Strategi- og aktivitetsplan
Politisk påvirkning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nøklene til handlingsrommet
Stoisismen og kristendommen
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Oppsummering av FOU - prosjekt
Gode venner som hjelper andre
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Overskriften er betydningen av ledelse i rusfeltet
Wenche Teigland,
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Reformarbeidet i offentlig sektor
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
Utskrift av presentasjonen:

April 2001 KUNNSKAPSSAMFUNNET HVORDAN HINDRE AT POLITIKK, POLITISKE PARTIER OG DEMOKRATISKE ARENAER BLIR IRRELEVANTE? Ivar J. Knai IKT-rådgiver Master of Management in Public Administration

April 2001 Hvem sa du?  Ivar J. Knai  Prosjektleder - LiNK Elektronisk forretningsvirksomhet  Produktsjef NoByKom, EDB Intech AS  IT-leder, OU og lederutv. i Bærum kommune  Master of Management, Handelshøyskolen BI  Luftforsvaret - Luftkrigsskolen

April 2001 Disposisjon 1.Demokrati-teori 2.Nettverksøkonomi – ny atferd for å lære, påvirke og skape! 3.Eksempler på ”internett-demokrati” 4.Begrunnelser for lokaldemokrati i Norge 5.Er politiske partier og tradisjonelle demokratiske arenaer irrelevante – eller?

April Demokrati-teori  Hva er den viktigste verdi? ”Frihet” svarer verdikommisjonen – men er det det?  ”Når mennesket blir befridd fra materiell, religiøs og sosial ufrihet, vil det erfare en uant kulturell blomstring!” (Torolf Elster 1956)  Erling Loen (”L”, 1999) skildrer unge menns tragikomiske forsøk på å utrette noe stort i et samfunn der de har blitt overflødige. ”….ingen er aktive på noe som helst. Vi tror ikke at det nytter.”  De savner en kongstanke. Livet er uten mening og kall. Midt i vår frihet til å gjøre hva vi vil, føler vi oss dømt til å være tilskuere. (Kvalbein, Aftenposten 2001).

April 2001 Demokrati  Internett gir uendelige valgmuligheter. Men hvilken verdi har friheten hvis ”Big Brother” fanger oppmerksomheten?  Hvis frihet bare blir brukt til valg av varer, nytelse og underholdning, blir friheten etter hvert kjedelig, ja, uutholdelig”  Frihet er ingen overordnet verdi. Det er en ”formal verdi” – en tom hånd som er nødvendig for å kunne gripe om verdier som er større enn friheten selv! Formale verdier kan aldri gi livet mening.  De høyeste verdier har alltid med tro og livssyn å gjøre – og muligheten til å skape noe ut fra en overbevisning om ”rett” og ”sant” (Kvalbein, Aftenposten 2001).

April 2001 Hva kan dette tyde på?  Hva kan bl.a. politisk aktive mennesker bidra med overfor de menneskene de skal tjene?  Stikkord: Rollemodeller når det gjelder å synliggjøre tro og overbevisninger Bidra med opplyste synspunkter om ”rett” og ”sant” ”Empowerment” – sikre folk muligheter og evne (i sitt lokalsamfunn) til å skape og utrette – i overensstemmelse med personlige overbevisninger. Skal ikke styre andre/skape for andre - men sørge for at folk kan styre/skape selv.

April 2001 Demokrati og demokratisk dialog - verdigrunnlag, mål og hensikt. z Vårt demokrati-idéal forener kristendommens idéaler om menneskeverd, likeverd og rettferdighet med de greske filosofers idéer om personlig ansvar og en uløselig knytning mellom (demokratisk) dialog, tenkning, læring og samfunnsstyring. z Demokratiets institusjoner er bl.a. stemmeretten, valg av representanter og den individuelle ytringsfriheten. Mange synes imidlertid å tro at disse institusjonene er selve demokratiet!

April 2001 Sokrates z Sokrates stilte sine medborgere i Athen helt grunnleggende spørsmål om rett og galt i forhold til samfunnsstyring og den enkeltes egen rolle, ansvar og atferd. Han insisterte på at folk måtte ha en høy grad av bevissthet når de skulle delta i samfunnslivet og samfunnsstyringen. Provoserende spørsmål var hans måte å engasjere folk i bevisst deltakelse. (Han provoserte selv om han visste det ville koste ham dyrt. Ref. Arne Næss sr.: ”Du plikter aktivisme!”).

April 2001 Platon z Platon var opptatt av at styringen av et samfunn må bygge på demokratisk, læringsorientert dialog. z Ingen annen metode for tenkning, læring og (dermed) forsvarlig samfunnsstyring, enn dialogen. z Uløselig knyttet til overlevelse - til selve ”Eros” - er vår drift og søken mot kunnskap og "det sanne". Tilsvarende er sannheten knyttet til "det gode". Eros- kraften består altså av en søken mot tre like viktige fenomener: det skjønne, det sanne og det gode. z Platon utleder at hvis vi ikke får delta og bidra i en kollektiv læringsprosess som dreier seg om løsningen av samfunnsproblemer, vil livet oppleves som meningsløst.

April 2001 Hva kan dette tyde på? z En politisk leder bør søke å engasjere andre i styringen av samfunnet gjennom å stille spørsmål - gjerne provoserende. z Når samfunnet står over for stor utfordringer, må det totale mangfoldet av kunnskaper og idéer som finnes blant folk mobiliseres gjennom dialog. z Læringsorientert dialog er basert på ”likeverd”, ”respekt” og ”ekte interesse for å lære”. z Styre = fokus på kunnskapsutvikling blant folk i egen kommune/region.

April 2001 Disposisjon 1.Demokrati-teori 2.Nettverksøkonomi – ny atferd for å lære, påvirke og skape! 3.Eksempler på ”internett-demokrati” 4.Begrunnelser for lokaldemokrati i Norge 5.Er politiske partier og tradisjonelle demokratiske arenaer irrelevante – eller?

April Nettverksøkonomi Selvforsterkende suksess - Når et nettverk (for eksempel av personer/bedrifter) vokser, øker antall mulige forbindelser (muligheter) og nytten av nettverket for den enkelte, eksponentielt med antall deltakere. Verdier skapes av overflod - I industri- samfunnets logikk er det knapphet på ressurser som skaper verdiene (etterspørsel – høy pris). I nettverkslogikken skapes verdier på grunnlag av overflod.

April 2001 Nettverksøkonomi Gi bort kostnadsfritt – Transaksjons- kostnadene i nettverksøkonomien går stadig nedover. Det beste blir stadig billigere (jfr. Moore’s lov). Ting og tjenester gis bort (”gaveøkonomi”) for å kunne selge verdiøkende tjenester. Den eneste knapphetsfaktoren i en verden av overflod, vil være menneskelig oppmerksomhet.

April 2001 Nettverksøkonomi Invester i nettverket først - Selskapers fokus vil skifte fra å maksimere selskapets verdi til å maksimere nettverkets verdi. Om ikke nettverket overlever vil selskapet gå til grunne. Investeringer i nettverket, gir større gevinster enn interne investeringer. Hjelp andre å lykkes. Koordinere innsatsen/tjenestene/produktene fra mange aktører/leverandører

April 2001 Nettverksøkonomi Fra sted til rom - Cyberspace er en elektronisk skapt arena. I motsetning til fysiske steder har dette rommet nærmest ubegrensede dimensjoner, med et utall nye muligheter for forbindelser og relasjoner. Muligheten for å skape virtuelle ”communities”, eller fellesskap på nettet, har blitt et av de mest karakteristiske, og potensielt viktigste, egenskapene ved Internett.

April 2001 Nettverksøkonomi Ingen harmoni, kun stadig forandring – Innovasjon og utvikling gjennom ”Kreativt kaos”. Delegering, desentralisering og store frihetsgrader. Det største potensialet ligger i å ”utnytte” mangfoldet og kreativiteten ”nede” i organisasjonen, ikke i ytterligere raffinering av styringsferdighetene i toppledelsen. Det er fortsatt behov for samfunnsorienterte, visjonære og helhetstenkende ledere (som også er gode til å kommunisere) som kan gi retning til mangfoldet og kreativiteten.

April 2001 Nettverksøkonomi Relasjoner i fokus – fra teknologi til tillit - Omdømme, lojalitet og tillit er lite kvantifiserbare størrelser, men er like fullt grunnleggende forutsetninger i effektiv læring og samarbeid mellom aktørene. Nye muligheter framfor effektivitet - I industri- økonomien er effektivisering grunnleggende. I nettverksøkonomien er dette feil fokus. I stedet må det legges vekt på å skape nye muligheter. Flere suksesser fordrer flere eksperimenter og feil.

April 2001 Nettverksøkonomi  Mer om nettverksøkonomi og ”Regionale innovasjonssystemer, se  Eksempel Silicon Valley og andre regioner, se:

April 2001 Hva tyder dette på?  Nettverkssamarbeid (støttet av IKT) gjør det mulig å utnytte kompetansen og koordinere innsatsen til svært mange aktører.  Samarbeid på tvers av organisasjoner, bransjer og sektorer i en region, gjør det mulig å utnytte eksisterende ressurser mer effektivt og skape flere goder => mulig = nødvendig.  Virksomheter i nettverk, vil ”spisse seg” på det de er best til og overlate andre funksjoner til de som kan det best => gir dramatiske endringer i kostnadsstruktur og hele verdikjeder.

April 2001 Hva tyder dette på?  Nettverk og regioner som er tidlig ute, vil trekke til seg virksomheter og kompetanse i stadig økende grad.  Nettverk og ”communities” erobrer plassen som hovedarenaer for læring, påvirkning og skapende virksomhet.  Politikere må delta i de nettverk og communities som etableres, skape egne - og knytte sine nettverk sammen med mange andre nettverk.  Fokus på kunnskap (”sannhet”), deling, muligheter og tillit – ikke konkurranse og interessekonflikter (i hver fall innen egen region/nettverk).

April 2001 Disposisjon 1.Demokrati-teori 2.Nettverksøkonomi – ny atferd for å lære, påvirke og skape! 3.Eksempler på ”internett-demokrati” 4.Begrunnelser for lokaldemokrati i Norge 5.Er politiske partier og tradisjonelle demokratiske arenaer irrelevante – eller?

April ”Internett-demokrati”  Eksempler:  Demokratitorget Demokratitorget  York York  Eurobate (kuult ungdomssted!) Eurobate  Smart Voter (Silicon Valley) Smart Voter  Kvinnenettverket (Kongsberg og Numedal) Kvinnenettverket  Moderata Ungdomsforbundet (Sverige) Moderata Ungdomsforbundet  Regjeringens IT-koordinator Regjeringens IT-koordinator

April 2001 Hva tyder dette på?  Når mange personer/grupper via internett  Når grupper som vanligvis ikke er politisk aktive eller oppsøkende  Det skapes nettverk/communities  Gir innsyn (informasjon og kunnskap)  Lett å ytre seg  Ikke mange politikere deltar på arenaer utenom de mest offisielle  Politisk innflytelse – antakelig liten

April 2001 Disposisjon 1.Demokrati-teori 2.Nettverksøkonomi – ny atferd for å lære, påvirke og skape! 3.Eksempler på ”internett-demokrati” 4.Begrunnelser for lokaldemokrati i Norge 5.Er politiske partier og tradisjonelle demokratiske arenaer irrelevante – eller?

April Lokaldemokrati - begrunnelser Professor Harald Baldersheim beskriver tre klassiske verdier (og begrunnelser) knyttet til det kommunale selvstyret: z  Demokrati z  Effektivitet z  Autonomi (Baldersheim m.fl.;1995).

April 2001 Lokaldemokrati - autonomi Autonomi (uavhengighet eller selvstyre) dreier seg bl.a. om maktfordelingen i det norske samfunnet. Hensynet til maktfordeling tilsier at all offentlig makt ikke skal eller bør være sentralisert i de statlige organer.

April 2001 Lokaldemokrati - effektivitet Fevold, Hagen og Sørensen (1994; s.129) skiver: "Begrunnelsen for kommuner er at de er organisasjoner som kan sikre deltakelse og tilpasse offentlig politikk til variasjoner i velgernes preferanser." Kommunelovutvalget understreker at "Som legitimeringsgrunnlag (for det lokale selvstyret/lokaldemokratiet) må den indre effektivitet vike plass for den ytre effektivitet ….".

April 2001 Lokaldemokrati - effektivitet Ytre effektivitet - den effekt eller verdi som det kommunale selvstyret skal tilføre innbyggerne - gjelder altså evnen til treffsikker dekking av lokale behov og forventninger. Videre er målestokken for effektivitet, even til samordning av offentlige tjenester og ikke minst evnen til å motvirke følelser av avmakt og "fremmedgjøring" i forhold til de etter hvert så komplekse offentlige styringsorganer. Altså skape nærhet mellom de som styrer og de som blir styrt (NOU 1990:13).

April 2001 Lokaldemokrati - effektivitet Professor Baldersheim m.fl. skriver: "Uten tilbakemelding fra innbyggerne kan(?) ikke kommunen vite om den produserer de riktige tjenestene til riktig kvalitet eller i riktig mengde. Og uten slik kunnskap er ikke effektivitets- målinger og effektivitetsforbedringer mulig." (Baldersheim m.fl.; 1995).

April 2001 Lokaldemokrati - idéalet Kommunelovutvalget skriver: "Demokrati-idéalet rommer oppfatningen av at aktiviseringen av borgerne gjennom lokale organer, deres engasjement i løsningen av lokale problemer, er av verdi både i seg selv og som et instrument for å styrke demokratiet i samfunnet" (NOU 1990:13).

April 2001 Demokrati-idéalet Kommunelovutvalget peker på to sider ved dette: Kommuneinstitusjonen karakteriseres for det første som en "skole i demokrati" hvor stadig nye generasjoner lærer å praktisere demokratiske spilleregler. For det andre sier utvalget at: "Vi har kommuner og fylkeskommuner fordi de bidrar til å minske avstanden mellom de styrende og de som blir styrt."

April 2001 Demokrati-idéalet Det er grunn til bekymring når det gjelder deltakelse, engasjement og nærhet mellom de styrende og de som blir styrt i norske kommuner. I Kommunal Rapport (28/4-95) skriver KS-leder Halvdan Skard: "Mye tyder på at folk har gått trøtt av av de tradisjonelle kanaler for påvirkning. De politiske partiene sliter med medlems- rekruttering og med å få medlemmer til å ta på seg verv i folkevalgte organer."

April 2001 Demokrati-idéalet Skard skriver videre: "Hensikten med mye av det nybrottsarbeidet som i dag foregår i norske kommuner, er å minske avstanden mellom de som styrer og de som blir styrt. Og dette er helt sentralt: skal man se vitsen med å engasjere seg, må man ha følelsen av å ha reell innflytelse."

April 2001 Demokrati-idéalet Vi har (1999) hentet følgende beskrivelse fra FoU- sidene til KS på internett: ”Nøkkelområdene er:  - å øke deltakelsen i lokalpolitikken  - å forbedre dialogen mellom kommunene og innbyggerne - å øke medvirkningen i utviklingen av bærekraftige lokalsamfunn.”

April 2001 Hva tyder dette på?  Nettverksøkonomiske prinsipper har mange sammenfall med våre formelle begrunnelser for lokaldemokrati og demokratiets historiske hovedprinsipper; dialog – læring – styring.  Fokus i mange kommuner – i administrasjonen og blant politikere, politiske partier og folkevalgte – er i for liten grad rettet mot de formelle begrunnelser for lokaldemokratiet og det som faktisk ”driver folk og gir livet mening” – man ser på innbyggerne som (kravstore, passive) kunder og forbrukere – det blir fort en selvoppfyllende profeti.

April 2001 Disposisjon 1.Demokrati-teori 2.Nettverksøkonomi – ny atferd for å lære, påvirke og skape! 3.Eksempler på ”internett-demokrati” 4.Begrunnelser for lokaldemokrati i Norge 5.Er politiske partier og tradisjonelle demokratiske arenaer irrelevante – eller?

April Irrelevante?  20 % tjenesteprodusent - 80 % samfunnstilrettelegger (i dag er det omvendt)  Nettverksdeltakelse og nettverksbygging – ikke minst skape nettverk innen regionen på tvers av grupper, organisasjoner, bransjer og sektorer og bli en del av nasjonale og globale nettverk  Fokus på ”veien” (opplevelsen av meningsfull deltakelse og mulighet/evne til utfoldelse, gir den største velferd!)  Nettverk (og muligheter) bygger seg selv når man støtter de som tar initiativer og tillater mange eksperimenter og feil => en ny form for demokratisk styring.

April 2001

April 2001 ”Offentlig nettverksøkonomi”  I nettverksøkonomien vil økt nettverksamarbeid og læring mellom private og offentlige aktører skape helt nye og betydelige "rom" for verdiskapning og muligheter.