Behovet, om foretakets heiser, hva skal anskaffes, hva er viktig for oss og hva er utfordrende dialogkonferanse - rammeavtale for service og vedlikehold på heiser – Sigmund Tønnesen
Hva er viktig for Omsorgsbygg?
Kort historikk Vedlikeholdsetterslep Eiendomsreformen/opprettelsen av KF’ene
Eiendommer med krevende driftssituasjon Legevakta og andre besøksinstitusjoner hvor det blir kritisk for utførelse av viktige tjenester hvis heisen ikke fungerer 36 sykehjem og helsehus med heldøgns pleie - heisens funksjon er en forutsetning for at institusjonen kan tilby sine tjenester Omsorgsboliger hvor beboerne er avhengig av heis for å kunne komme seg ut
Formål med avtalen Driftsstabilitet gjennom forebyggende arbeid. færrest mulig stopp kortest mulig nedetid Vi ønsker å benytte oss av den kunnskapen og erfaringen som dere besitter!
Erfaringstall heisstans 2015 OmrådeAntall oppdragAntall heiser Område Kone Område Otis Område Thyssen Område Schindler Område samlegruppe Sum522 stopp233 stk
Antall heiser som inngår i ny avtale OmrådeAntall heiser Område Kone 55 stk Område Otis 35 stk Område Thyssen 19 stk Område Schindler 21 stk Område samlegruppe 45 stk Sum175 stk
Hva skal avtalen omfatte? Heisservice – Periodisk vedlikehold og ettersyn Planlagt vedlikehold Oppfølging av HK-rapporter Reparasjoner i forbindelse med heisstans Modernisering av eksisterende heiser (opp til kr ,-) Rapportering som gir oppdragsgiver god oversikt over status og utvikling for området Rådgivning
Utfordringer vi må løse sammen Mange eldre heiser. Anskaffet av de tidligere etater og bydeler som i sin tid oppførte bygget. Manglende FDV-dokumentasjon. Beslutninger om større reparasjoner må tas øyeblikkelig ved heisstopp. Opplever å ikke ha kontroll over hendelsen og utgiftene knyttet til dem. Klare kommunikasjonsformer/-rutiner som sikrer at rette bestiller blir forelagt de valgene som må tas for å få heis i gang igjen.
Utfordringer vi må løse sammen Faglige innspill for å oppnå de rette prioriteringer o Alle heiser kan ikke nødvendigvis prioriteres o Alle heiser kan ikke nødvendigvis oppgraderes ->Det skal IKKE være farlig å benytte OBYs heiser
God forebyggende heisservice. Stimulere til at god periodisk service vektlegges like sterkt som stoppjobber i daglig oppfølging av avtalen Finne kvalitetselementer som det kan konkurreres på i avtalen Finne indikatorer som kan benyttes til å overvåke utviklingen i kvalitet over tid (og mellom porteføljer) Rapporteringssystemer som bidrar til oversikt og godt beslutningsgrunnlag hos oppdragsgiver/bestiller Intensjon med konferansen og ny avtale