Novemberkonferansen 2014 John Donne, fotball og matematikklæring: «Matematikk er ikke bare regler og tastetrykk på kalkulatoren, men faktisk en måte å.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Advertisements

TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
SKOLE OMSORG, OPPFØLGING, LEKSER, HOLDNINGER, ENGASJEMENT.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Keeperskolen 2012 Elverum Fotball - Ungdomsavdelingen.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Foreldremøte for J/G 2010, 27. august Plan for foreldremøtet J/G Info om klubben -hjemmesidene -sportsplan -medlemskap -lagene J/G lagsoppgaver.
Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Spillermøte G april.
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Konkurranse grupper Januar 2017
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
MJØSSKI
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Et kognitivt perspektiv på læring
(Parent Management Training - Oregon)
PRAKSISMØTE.
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Læring på ungdomstrinnet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Bedre gjennomføring i matematikk
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Velkommen til foreldremøte
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Novemberkonferansen 2014 John Donne, fotball og matematikklæring: «Matematikk er ikke bare regler og tastetrykk på kalkulatoren, men faktisk en måte å tenke på» Tor Arne Mjølund

“Our work is driven by the desire to transform classrooms into communities of mathematicians: places where students explore interesting problems and, like mathematicians, engage in crafting solutions, justifications, and proofs of their own making.” Catherine Fosnot New Perspectives on Learning

Mål: Utvikle en matematikkundervisning som gir engasjerte og aktive elever, og gjennom dette bidra til økt matematikkforståelse hos elevene. Elevene skal erfare at «matematikk faktisk er en måte å tenke på, og ikke bare formler, regler og tastetrykk på kalkulatoren» (elevsitat). Midler: Skape et trygt og godt læringsmiljø der elevene er trygge både på hverandre og på læreren, og samtidig opprettholde et høyt læringstrykk. Bygge opp elevenes selvtillit og motivasjon. Utfordre elevene gjennom arbeid i grupper, bl.a. i form av «inquiry»-baserte oppgaver. Bruke elevene som læringsressurser.

Elevsvar fra R1- gruppe: Hva er de viktigste faktorene som bidrar til at denne gruppa fungerer godt?  Godt miljø  Arbeidsformen (aktiv jobbing i grupper)  Humør, motivasjon, begeistring  Alle blir sett

Min reise som matematikklærer «Trener e’ itj nå du e’, det e’ nå du bli’» (Nils Arne Eggen)

John Donne ( ) No man is an island entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main. From Meditation XVII

Nils Arne Eggen Samhandling - veien til suksess (Godfoten,1999) «Å spille hverandre gode»

Fotball og matematikklæring 1  Innvending: Fotball er en lagsport, matematikk en individuell «idrett» - men:  Både et fotballag og en matematikklasse er en prestasjonsgruppe  Også i fotball ønsker vi å utvikle enkeltspillere «Svømming er en lagidrett. Riktignok konkurrerer vi individuelt, men vi trener som en gruppe, støtter hverandre, backer hverandre opp og utfordrer hverandre. Slik hever vi hverandre til et høyere nivå» Gregg Troy Trener for USAs OL-lag i svømming

Fotball og matematikklæring 2  Er trening (øving) det samme som læring?  Ulike læringsmetoder: Instruksjon vs problemløsing  Sammenligning: En treningsøkt i fotball og en matematikktime

Inquiry Hva legger vi i begrepet inquiry? Undersøkende aktiviteter Utforskende oppgaver Spørrende undervisningsform Undrende holdning «Inquiry-based learning (IBL) refers to teaching and learning approaches that engage students in learning new mathematics by exploring mathematical problems, proposing and testing conjectures, developing proofs or solutions, and explaining their ideas.»

Erfaringer Fornøyde elever Elever som er aktive i læringsprosessen Elever bevisstgjøres til å tenke selv Lærestoffet «sitter bedre» Bedre relasjon elev-elev og elev-lærer Elever trenes i å formidle matematikk til andre/kommunisere om matematikk

Praktiske eksempler Logaritmer (1T- vg1 studiespesialiserende). Trigonometri (1T - vg1 studiespesialiserende). Integrasjon (R2 – vg3 studiespesialiserende). Økonomicase (1P- vg1 studiespesialiserende/1PY- Helse og Oppvekst).

Organisering og gjennomføring Organisere elever i grupper - 4 per gruppe - Sammensetning av grupper - Plassering i klasserommet Lærerens rolle i en inquiry-basert matematikkøkt - Motivere elevene for inquiry og samarbeid - Introduksjon, veiledning, oppsummering og oppfølging

«Vanlige» innvendinger Vi har ikke tid til dette Jeg mister kontrollen i klasserommet Jeg mister kontrollen over hva elevene lærer Elevene vil bruke masse tid på prat og tøys Matematikk er et fag der lærestoffet må introduseres av læreren Jeg har prøvd noe slikt, og det var langt ifra vellykket

Om læringsmiljø og motivasjon  Se hver enkelt elev!  Oppmuntre elevene til å sette seg høye mål  Gi elevene selvtillit og mestringsfølelse: «Yes, dette får jeg til»-følelse (elevsitat)  Gi elevene trygghet til å presentere sine idéer for andre (både i gruppa og for hele klassen)  Få aksept for at løsninger ofte kan presenteres på ulike måter og nivåer  Arbeid i grupper skaper gode elev-elev-relasjoner, og gir også læreren mulighet til å utvikle gode relasjoner til elevene

Den gode sirkel Men kanskje aller viktigst: Vis motivasjon, glede og begeistring! PRESTASJON POSITIVE TILBAKEMELDINGER SELVTILLITTRIVSEL BEDRE ARBEIDSINNSATS FORBEDRET RESULTAT

Repetisjon av Kalkulus-pensumet i R1/R2 ved hjelp av Freddy Mercury og Queen