Ringstabekk skole Skoleledelse fra rektors perspektiv Bjørn Bolstad Rektor, Ringstabekk skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Opplæringslova.
Etikk og verdier – bare ord
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Lekens egenverdi.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Foreldrekontaktar og Fau
Skolebasert kompetanseutvikling
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ringstabekk skole Skoleledelse fra rektors perspektiv Bjørn Bolstad Rektor, Ringstabekk skole

Ringstabekk skole Noen enkle svar Hvordan oppnår vi god skoleledelse og hvordan kan god skoleledelse styrke skolen? a)Ved å utvikle gode skoleledere og la dem få mulighet (handlingsrom) til å lede b)Ref. forskning - Viviane Robinson o.a. Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole

Ringstabekk skole Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole For låg kvalitet på opplæringstilbodet Statens måte å finansiere Foreldra tek ikkje ansvar Rektor har for lite pengar Rektor har for lite myndigheit Hjelper ikkje ungane heime Lokalpolitikarane tar ikkje ansvar Kommunane er duglause For få spes-ped. timar Nasjonale politikarar stikk hovudet i sanden Kva med dei som skal ha særleg oppfølging? Budsjettet Mitt!!! Dårlege lokale Pedagogikken sviktar Didaktikken sviktar Kommunen tek ikkje ansvar Personalet har for låg kompetanse Dei private er ikkje stort betre Kor er lærarutdanninga? Har ikkje pengar etterutdanning Bør personalet ha betre løn? Kva lærte eg feil i grunnutdanninga? Overlet alt til personalet Personalet overlet alt til rektor Kva seier fagforeiningane?Kva med regjeringa si satsing? Kor er universiteta? Etterutdanning Rektors oppdrag? Tilpassa opplæring HMS etter Ø. Glosvik

Ringstabekk skole Skolens oppdrag Opplæringa skal: gi elevane historisk og kulturell innsikt og forankring. utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon gi innsikt i kulturelt mangfald fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte. Elevane skal: utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst

Ringstabekk skole Ytterligere et «fast punkt» Skolens pedagogiske plattform: Elevene skal utvikle: Kreativ og kritisk tenkning Ansvarlighet og utholdenhet Samarbeidsevner Samfunnsengasjement og Miljøbevissthet Identitet og kulturforståelse

Ringstabekk skole Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole Ulike skolelederroller: Undervisningslederrollen Utviklingslederrollen Personallederrollen Administratorrollen Politikerrollen P. Aasen i Sivesind m. fl. 2006, s.33

Ringstabekk skole Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole Sjef eller leder? When bosses become controlling and abusive, they put everyone into a fixed mindset. This means that instead of learning, growing, and moving the company forward, everyone starts worrying about being judged. It starts with the bosses’ worry about being judged, but it winds up being everybody’s fear about being judged. It’s hard for courage and innovation to survive a company-wide fixed mindset. Carol Dweck om Enron i boka Mindset

Ringstabekk skole Ledelse på Ringstabekk skole - noen stikkord Åpen skole – heldigvis Flytende mosaikk Kompleksitet Distribuert ledelse Relasjonell ledelse Skoleutvikling og erfaringsdeling Profesjonelle dialoger Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole

Ringstabekk skole Hierarki eller mosaikk? Lineært eller kaotisk? Hode eller mage? Jazz eller klassisk? Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole

Ringstabekk skole Styring gjennom påvirkning Det skoleledere (virkelig) er opptatt av, blir viktig for lærerne og for skolen! Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole Struktur Prosesser Målbare resultater Relasjoner Helhetlig dannelse Realfag Kreative fag §9a

Ringstabekk skole Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole Rektors rolle som ”lim” Observerer og gir respons Formidler kontakt Markerer rammer og felles praksis «Oversetter» forskning og sentrale pålegg Fokuserer på felles mål og visjoner

Ringstabekk skole Flytende mosaikk på Ringstabekk skole: Selvforvaltende team Tidsplanen (og andre planer) endres stadig Nye elevgrupper hver periode (innenfor klassen) Bruk av rom endrer seg stadig Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole

Ringstabekk skole Selvstendige lærerteam Legger sine egne planer (treårsplan, årsplan, periodeplan) Legger sin egen tidsplan (timeplan) Har en viss økonomisk handlefrihet Styrer selv vikar- og styrkingsressurs Møter tydelige forventninger og rammer (bl.a. teamlederinstruks)

Ringstabekk skole Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole Teamsamarbeid På nivå 2 og 3 i ”praksistrekanten” (Lauvås/Handal, Dahle m. fl.) Tverrfaglige metoder gir innhold i samarbeidet

Ringstabekk skole Bevissthet om kvalitet Hvordan vet vi om opplæringen holder høy kvalitet? (Kan vi måle eller kontrollere kvaliteten ved opplæringen?) –Profesjonelle dialoger Tall og resultater er et grunnlag for disse dialogene –Erfaringsdeling og utvikling Kollegaobservasjon og –veiledning Pedagogiske drops m.m.

Ringstabekk skole Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole Håndtere kompleksitet Årsak-virkning er løst koblet i tid og rom. Vi ser ikke tydelig og enkelt hvordan handlingene våre har konsekvenser ”Alt synes å henge sammen med alt”. Hva skal vi da gjøre? Det er så mange valgmuligheter (”påkoblingspunkter”, jfr. Lars Quortrup) Vi er alle deler av et større system. Hvilken del av systemet skal vi forholde oss til? Vi er trent til å tenke lineært og reduksjonistisk

Ringstabekk skole Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole Hva gjør egentlig skoleledere? Gir fart og retning Håndterer kompleksitet Balanserer motsetninger Tåler trykk ”utenfra” –Skjermer personalet –Skaper ”trykk” mot omverden Håndterer makt

Ringstabekk skole teaching-subjects-40-years-ago/ teaching-subjects-40-years-ago/ zukunft/sendungen/sendung70674.htmlhttp:// zukunft/sendungen/sendung70674.html search-for-edu_24_b_ htmlhttp:// search-for-edu_24_b_ html

Ringstabekk skole Bjørn Bolstad, Ringstabekk skole Referanser Bolstad, B, m. fl (2001): Moderne Pedagogikk – teori og praksis ved Ringstabekk skole, Universitetsforlaget Bråten, I. (2002): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, Cappelen Akademisk Forlag. Dweck, C (2008): Mindset, Ballantine Glosvik, Ø. (2007): Konferansen Leiing i barnehagen – mulegheiter, utfordringar og dilemma Hargreaves, A, Shirley, D (2012): Den fjerde vei, Gyldendal Harris, A. (2003): Leading from the Chalk-face, An Owerview of School Leadership. I Leadership. 1 Jacobsen, D.I., Thorsvik, J. (2002): Hvordan organisasjoner fungerer, Fagbokforlaget Møller, J. og Fuglestad, O.L. (2006): Ledelse i anerkjente skoler, Universitetsforlaget Robinson, V (2014): Elevsentrert skoleledelse, Cappelen Damm Senge, P. (1999): Den femte disiplin, Egmont Hjemmet Bokforlag Sivesind, K, Langfeldt, G. og Skedsmo, G. (red.) (2006): Utdanningsledelse, Cappelen Damm