Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
En artikkel er en saktekst.
Hvordan gjøre en god eksamen?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
En artikkel er en saktekst.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Resonnerende tekst.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Presentasjonsteknikk Innsendingsoppgaver og prosjektarbeid
«Lese og løse oppgaver»
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Å skrive masteroppgave
Prosjektoppgaven.
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Presentere en teknisk rapport
Prosjekt og forskningsrapport
Om å disponere masteroppgaver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama

Oppbygging av oppgaven De viktigste delene av oppgaven er en innledning der man presenterer problemet, noen hovedkapitler der man redegjør for arbeidet som er utført og en avslutning som viser hvilke konklusjoner man har kommet fram til.

Forslag til oppbygging Omslag/tittelblad Innholdsfortegnelse Sammendrag Innledning med case og problemstilling Hovedkapitler Konklusjoner Refleksjon over egen læringsprosess Litteraturliste med referanser Vedlegg

Omslag og tittelblad Tittelbladet skal innholde:  Tittel på oppgaven  Forfattere  Sted og dato  Studium og utdanningsinstitusjon

Innholdsfortegnelse Viser hva rapporten inneholder og hvordan den er bygget opp. Det bør ikke være mer enn tre nivåer av overskrifter; kapittel, underkapittel og under- underkapittel (også kalt avsnitt). Vi nummerer for å betegne nivåene:  1. Kapittel  1.1 Underkapittel  Avsnitt

Sammendrag Et konsentrat av rapporten på ca. 1 side. Må kunne leses og forstås uavhengig av rapporten for øvrig. Dette må være med:  Problemstilling  Hvilket arbeid som er gjort for å utrede og løse problemet.  Hvilke konklusjoner man har kommet fram til.

Innledning med problemstilling Et av de viktigste kapitlene! Legger grunnlaget for oppgaven. Kan bestå av  Valg av tema, problemstilling  En presentasjon av hvordan problemet vil bli angrepet  Kort orientering om hvordan oppgaven er bygget opp (rød tråd).

Problemstillingen Kjernen i oppgaven Er det sentrale spørsmålet dere skal utforske gjennom arbeidet. Caset er utgangspunktet, men dere må likevel formulere problemstilling (er).  Eks: Hvilke anbefalinger bør Kari Olsen få m.h. arveplanlegging og plassering?

Hovedkapitlene Disse redegjør for:  Framgangsmåten dere har valgt  Utredningene og drøftingene  Løsningsforslagene Alle skal gi bidrag til å besvare det spørsmålet som er reist gjennom problemstillingen. Hvert kapittel bør behandle en avgrenset del. Bygg opp kapitlene systematisk. Drøftingen skal være logisk, konklusjonene skal følge av drøftingen. Bruk teorier.

Å drøfte – hva er det? En redegjørelse beskriver eller forklarer noe om et saksforhold. Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Forventes alltid at du drøfter.

Konklusjon Skal være et sammendrag av de anbefaliger og resultater som dere har kommet fram til i forhold til problemformuleringen i innledningskapitlet. Bygger på resultater og delkonklusjoner fra tidligere kapitler. Et samlende svar – helhetsperspektiv.

Refleksjonsnotat En kritisk vurdering av prosjektprosessen. Beskrive, men først og fremst drøfte og reflektere over prosessen.Hva lærte vi? Hvorfor gjorde vi det vi gjorde – kunne vi ha gjort noe annerledes?

Litteraturliste En samlet oversikt over den litteraturen det er henvist til. Følgende skal være med:  Bok: Forfatter(e), tittel, Forlag, Utgave, Utgivelsessted, Utgivelsesår.  Artikkel: Forfatter(e), Artikkelens tittel, Tidsskriftets navn, Nummer, År

Slik skrives litteraturhenvisninger i teksten: Vanlig å bruke en kortform, ikke hele referansen, ofte bare forfatter og utgivelsesår.  (Andersen og Schwenke 1997)  Hvis dere siterer fra boka, angi også sidetall (Andersen og Scwenke 1997, side 27)  Marker tydelig hva som er sitat, med for eksempel anførselstegn, innrykk eller kursiv.

Vedlegg Materiale som er nødvendig for å fostå oppgaven, men ikke har naturlig plass i hovedkapitlene. Eksempler:  Tabeller, utregninger og andre plasskrevende arbeidsdokumenter  Tegninger, diagrammer  Fagstoff som gir innsikt i temaene

A – B – C – D – E - F Fremragende Meget god God Nokså god Tilstrekkelig Ikke bestått selvstendighet og analytisk forståelse kunnskap i og oversikt over emnets faglige grunnlag og innhold ferdigheter i anvendelse av denne kunnskapen Karakterskalaen

Kunnskapsstigen A: Kandidaten viser stor grad av selvstendighet og analytisk forståelse. Særdeles god kunnskap i og oversikt over emnets faglige grunnlag og innhold. Svært gode ferdigheter i anvendelse av denne kunnskapen B: Kandidaten viser evne til selvstendighet og god analytisk forståelse. Meget god kunnskap i og oversikt over emnets faglige grunnlag og innhold. Ferdigheter i anvendelse av denne kunnskapen ligger over gjennomsnittet C: Kandidaten viser analytisk evne og forståelse. Rimelig god oversikt over de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i emnets faglige grunnlag. Gjennomsnittlig evne til å anvende sin kunnskap

Kunnskapsstigen D: Kandidaten viser i noen grad analytisk evne og forståelse Oversikt over de viktigste kunnskapselementene og sammenhengen i fagets faglige grunnlag og innhold, men denne oversikten er preget av vesentlige mangler. I noen grad evne til å anvende kunnskapen aktivt, men prestasjonen er dårligere enn gjennomsnittet E: Kandidaten viser mangelfull analytisk evne og forståelse Gjennomgående noe, men sporadisk preget oversikt over de viktigste kunnskapselementene og sammenhengen i emnets faglige grunnlag og innhold. Behersker anvendelsen av sin kunnskap i så begrenset grad at det kan være aktuelt å vurdere prestasjonen i lys av minimumskravet i emnet. F: Ikke bestått Kandidatens prestasjoner faller under minimumskravet som stilles i emnet når det gjelder kunnskap, analytisk evne og ferdighet til å anvende emnets kunnskapsinnhold.