SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup
HVEM ER JEG? 20 ÅR S ERFARING FRA SYKEHUS BACHELOR YRKESFAGLÆRER FRA HIAK 2004 KARRIEREVEILEDER KONTAKTLÆRER OG KLASSELEDELSE VURDERING FOR LÆRING ERFARING FRA 3 SKOLER FAGOPPLÆRINGEN I AKERSHUS FYLKESKOMMUNE NAV UNGDOM FORFATTER FOR FOLKEUNIVERSITETET - HELSEFAGARBEIDER FYLKESMESTERSKAP LÆRER PÅ HO BLEIKER VGS
HVORFOR SKOLEKONKURRANSER? FREMME YRKESFAGENE REKRUTTERING FORBEREDELSE TIL ARBEIDSLIVET BYGGE SELVTILLIT STYRKE SAMARBEIDSEVNER GENERELL DEL AV LÆRPLANVERKET TILSKUDD FRA STATEN
KONKURRANSE SOM METODE I STEDET FOR ANDRE METODER – IKKE I TILLEGG PRAKSISNÆRT GOD TRENING TIL PRAKTISK EKSAMEN TEORI GIR MENING FANGER OPP TAKTILE ELEVER VARIASJON AFEL
HESIKT MED METODEN MORO MOTIVERENDE REKRUTTERING «ALLE SKAL MED» LÆRINGSMILJØ KONKRETISERING PROBLEMBASERT LÆRING HØYT LÆRINGSUTBYTTE FELLESSKAP SELVREGULERING EGENVURDERING
BONUS FOR ELEVEN PLANLEGGE GJENNOMFØRE VURDERE MESTRING GIR SELVTILLITT INKLUDERENDE MOTIVERENDE HØYT PÅ LÆRINGSPYRAMIDEN BLIR SETT YRKESSTOLTHET FEEDBACK
RELEVANS I OPPGAVENE PLANLEGGE – GJENNOMFØRE – EVALUERE CASE – LAGET AV LÆRER ELLER ELEV? INNHOLD KUNNSKAPER FERDIGHET HOLDNINGER RELEVANS TIL PTF MÅLENE OPPLÆRINGEN YRKET
EVALUERING SENSE CASEN EGENVURDERING HELHETSTENKNING TO STEG FRAM OG ET TILBAKE JEVNERE VURDERINGSKRITERIER REGIONALT OG NASJONALT JEVNERE STANDARD FOR YRKET
PRESTASJONSPRESS ELLER IKKE? MANGE LIKER Å KONKURRERE –PRESTERE ANDRE REDD FOR Å SYNES SAMFUNNETS PRESS JENTER OG PRESS
HVOR STARTER VI? TIDLIG I SKOLEÅRET? SOM TERMINPRØVE? SOM PRØVEEKSAMEN? UFARLIGGJØRE KONTAKT MED ANDRE SKOLER SKOLENS STUDIERETNINGER W S FYLKESKOMMUNEN
KRITERIER FOR Å LYKKES ILDSJELER? FORANKRET I LEDELSEN START TIDLIG UFARLIGGJØRE SE TIDLIGERE MESTERSKAP OPPGAVER/CASE ETTER ØNSKE FELLES MÅL I AVDELINGEN
FALLGRUVER FINNES ALLTID BREMSER ROM FOR FEILING - «REISE KJÆRRINGA» STARTER FOR SENT
LYKKE TIL