SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
"Lyn og torden".
Praksisnært, fin måte å få inn faget på Kobles til ptf Ligger tett opp til eksamensform Slik vi jobber, ikke i tillegg til.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Språk og språklig fordypning
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Hjalmar Johansen videregående skole
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Rogaland Hva gjør vi i Rogaland ?.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. oktober 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Internasjonalisering
Realfagskommunen Asker
Internasjopnalisering
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Bedre gjennomføring i matematikk
Finsk lærer i svensk skole
Velkommen til Apalløkka
Utdanningssystemet sitt årshjul
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Bedre gjennomføring i matematikk
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup

HVEM ER JEG?  20 ÅR S ERFARING FRA SYKEHUS  BACHELOR YRKESFAGLÆRER FRA HIAK 2004  KARRIEREVEILEDER  KONTAKTLÆRER OG KLASSELEDELSE  VURDERING FOR LÆRING  ERFARING FRA 3 SKOLER  FAGOPPLÆRINGEN I AKERSHUS FYLKESKOMMUNE  NAV UNGDOM  FORFATTER FOR FOLKEUNIVERSITETET - HELSEFAGARBEIDER  FYLKESMESTERSKAP  LÆRER PÅ HO BLEIKER VGS

HVORFOR SKOLEKONKURRANSER?  FREMME YRKESFAGENE  REKRUTTERING  FORBEREDELSE TIL ARBEIDSLIVET  BYGGE SELVTILLIT  STYRKE SAMARBEIDSEVNER  GENERELL DEL AV LÆRPLANVERKET  TILSKUDD FRA STATEN

KONKURRANSE SOM METODE  I STEDET FOR ANDRE METODER – IKKE I TILLEGG  PRAKSISNÆRT  GOD TRENING TIL PRAKTISK EKSAMEN  TEORI GIR MENING  FANGER OPP TAKTILE ELEVER  VARIASJON  AFEL

HESIKT MED METODEN  MORO  MOTIVERENDE  REKRUTTERING  «ALLE SKAL MED»  LÆRINGSMILJØ  KONKRETISERING  PROBLEMBASERT LÆRING  HØYT LÆRINGSUTBYTTE  FELLESSKAP  SELVREGULERING  EGENVURDERING

BONUS FOR ELEVEN  PLANLEGGE  GJENNOMFØRE  VURDERE  MESTRING GIR SELVTILLITT  INKLUDERENDE  MOTIVERENDE  HØYT PÅ LÆRINGSPYRAMIDEN  BLIR SETT  YRKESSTOLTHET  FEEDBACK

RELEVANS I OPPGAVENE  PLANLEGGE – GJENNOMFØRE – EVALUERE  CASE – LAGET AV LÆRER ELLER ELEV?  INNHOLD  KUNNSKAPER  FERDIGHET  HOLDNINGER  RELEVANS TIL  PTF  MÅLENE  OPPLÆRINGEN  YRKET

EVALUERING  SENSE CASEN  EGENVURDERING  HELHETSTENKNING  TO STEG FRAM OG ET TILBAKE  JEVNERE VURDERINGSKRITERIER REGIONALT OG NASJONALT  JEVNERE STANDARD FOR YRKET

PRESTASJONSPRESS ELLER IKKE?  MANGE LIKER Å KONKURRERE –PRESTERE  ANDRE REDD FOR Å SYNES  SAMFUNNETS PRESS  JENTER OG PRESS

HVOR STARTER VI?  TIDLIG I SKOLEÅRET?  SOM TERMINPRØVE?  SOM PRØVEEKSAMEN?  UFARLIGGJØRE  KONTAKT MED ANDRE  SKOLER  SKOLENS STUDIERETNINGER  W S  FYLKESKOMMUNEN

KRITERIER FOR Å LYKKES  ILDSJELER?  FORANKRET I LEDELSEN  START TIDLIG  UFARLIGGJØRE  SE TIDLIGERE MESTERSKAP  OPPGAVER/CASE ETTER ØNSKE  FELLES MÅL I AVDELINGEN

FALLGRUVER  FINNES ALLTID BREMSER  ROM FOR FEILING - «REISE KJÆRRINGA»  STARTER FOR SENT

LYKKE TIL